R
Robot(y)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
A
sweet_home sweet_home skrev:
Hej,

Tomten är på ungefär 700 kvm gräsmatta som behöver klippas.
Delar av tomten är med sluttning.
Jag har läst och googlat i timmar om olika gräsklippare men kommer inte fram till om man ska satsa på en batteridriven eller bensin.
Vilken sort är att föredra?
Det är upp till dig att avgöra.
Det ena har en för och nackdel emot det andra.

mindre underhåll på batteri.
Men oftast plastiga och sämre i sin hållbarhet.
batteri kan vara dyrare än bensin, men samtidigt så är Alkylat bränsle dyrt och ska jämföras emot batteriets laddning.
Kan man köra på samma typ av batteri i andra maskiner så blir det oftast avgörande.

Jag är av den sorten att det ska vara bensinmotor.
Men det är inte mitt val detta.
 
Skulle jag köpa gräsklippare idag skulle jag valt robot.
Komplettera med en batteritrimmer.
 
Jag köpte först en bensin driven men tröttnade och gick över till en hederlig handjagare. Bensin klipparen låter och stinker och är tung trots att den är självgående. Jag fick dålig samvete varje gång jag klippte gräset. Tyvärr råkar man ju klippa gräset när alla är lediga och är hemma.
Handjagaren klipper bättre, är lättare, billigare, tystare, miljövänligare och så får man en lättare träningspass. För en sån liten tomt (min på 1000m²) är det bättre med en old-school handjagare. Har funderat på robot. Men jag vet att det blir mera jobb till slut. Sen är frågan hur länge batterierna håller? Knivar ska slipas eller bytas ut. Även liten risk att döda igelkottar. En handjagare är odödlig, Speciellt om köper en gammal modell.
Funderar nästan att slå gräset med lie speciellt på slänterna då jag tröttnat på ljudet från trimmern.
 
A
M Macrodus skrev:
Jag köpte först en bensin driven men tröttnade och gick över till en hederlig handjagare. Bensin klipparen låter och stinker och är tung trots att den är självgående. Jag fick dålig samvete varje gång jag klippte gräset. Tyvärr råkar man ju klippa gräset när alla är lediga och är hemma.
Handjagaren klipper bättre, är lättare, billigare, tystare, miljövänligare och så får man en lättare träningspass. För en sån liten tomt (min på 1000m²) är det bättre med en old-school handjagare. Har funderat på robot. Men jag vet att det blir mera jobb till slut. Sen är frågan hur länge batterierna håller? Knivar ska slipas eller bytas ut. Även liten risk att döda igelkottar. En handjagare är odödlig, Speciellt om köper en gammal modell.
Funderar nästan att slå gräset med lie speciellt på slänterna då jag tröttnat på ljudet från trimmern.
Ska du slå med lie, slå nerifrån och upp.
Om du inte har ett tyskt orv, då är det tvärtom som är lättast. (y)
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
A
M Macrodus skrev:
Jag köpte först en bensin driven men tröttnade och gick över till en hederlig handjagare. Bensin klipparen låter och stinker och är tung trots att den är självgående. Jag fick dålig samvete varje gång jag klippte gräset. Tyvärr råkar man ju klippa gräset när alla är lediga och är hemma.
Handjagaren klipper bättre, är lättare, billigare, tystare, miljövänligare och så får man en lättare träningspass. För en sån liten tomt (min på 1000m²) är det bättre med en old-school handjagare. Har funderat på robot. Men jag vet att det blir mera jobb till slut. Sen är frågan hur länge batterierna håller? Knivar ska slipas eller bytas ut. Även liten risk att döda igelkottar. En handjagare är odödlig, Speciellt om köper en gammal modell.
Funderar nästan att slå gräset med lie speciellt på slänterna då jag tröttnat på ljudet från trimmern.
Är du bra på att slå med lie?
ot jag vet jag vet... Men jag älskar liear mm.
slår själv varje år en äng på ca 1 ha.
 
EMCX skrev:
Jag köpte själv Julas Meec multiseries 40V självgående gräsklippare, är helnöjd.

[länk]

Inget pill med att rengöra Filter, förgasare och dylikt. Skönt att inte behöva dra i något snöre.

Hur stor gräsmatta klipper du då?
 
J.R.nordvall J.R.nordvall skrev:
Hur stor gräsmatta klipper du då?
EMCX skrev:
Jag köpte själv Julas Meec multiseries 40V självgående gräsklippare, är helnöjd.

[länk]

Inget pill med att rengöra Filter, förgasare och dylikt. Skönt att inte behöva dra i något snöre.
Jag är också nyfiken. Jag har också köpt den modellen och kan klippa max 70 kvm på det medföljande 5Ah batteriet (plan gräsmatta med ganska lågt gräs, med drivning på). Alldeles för lite tycker jag, inte minst jämfört med recensioner på Julas hemsida som säger sig klippa tio gånger så stor yta! Annars är klipparen bra. Minst lika stark som min gamla 4 hk bensinare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.