Hej!

Jag har stött på en väldigt stor utmaning nu när jag ska bygga mitt första trädäck. Hoppas någon här har svar på hur man går tillväga.
Jag har grävt ner plintar och ska försöka få alla reglar i våg. Tryckta reglar i mått 45x170 och 4,2 samt 4,8m lång, det ska bli ett trädäck i vinkel där längsta sidan blir 8 meter. När jag använder ett Hultafors MST 180 så blir det snett hur jag än försöker, men med 60- och 80 vattenpass kan det inte bli rakare...
Nu till min fråga, bör jag kämpa ytterligare några dagar till eller ska jag blunda med ena ögat och hoppas att jag kan lita på de mindre vattenpassen?
 
frågan är hur snett det visar. men mäter du endast mellan 2 reglar är det svårt att se om det är rakt hela vägen. lägger du långa passet längs flera reglar, så du ser om det är någon regel som sticker upp eller ner, eller lägg ögat till på kanten så ser du bra hur det ser ut och ifall något behöver korrigeras.
är det sen bara en altan, utan tak, badtunna etc på så kommer du inte märka ngn cm diff. dock kan det synas vid skarvar om några reglar bredvid varandra är lite krokiga och ibland behöver man lägga en bricka under någonstans eller hyvla av ngt.
 
har du vänt på hultafors passet förresten och kollat att det mäter lika åt båda håll? så det inte fått ngn smäll och ligger snett.
 
Håller just nu på med ramverket runt om, så har inte satt några reglar på cc 60 ännu. På libellen är det ett streck ifrån rakt. Räcker att man lägger under en eller två mm för det ska bli rakt. Jag börjar tro att mina reglar inte är helt raka.. Nej jag har inte vänt på och testat det, får göra det imorgon.
 
Laserpass en sen kväll när det är mörkt
 
Jag hade samma problem.
Då vi renoverar lite överallt här hemma så införskaffade jag en Bosch laser + mottagare + originalstång till mottagaren så är det busenkelt att få allt +-1mm.

sen ska ju altanen ha lite fall från huset, det blir också superenkelt med laser och mottagare.

sen kan man ju skippa mottagaren och gå ut på kvällen med en pinne såklart. Och mata myggen lite.
 
T TRPE_1532 skrev:
Håller just nu på med ramverket runt om, så har inte satt några reglar på cc 60 ännu. På libellen är det ett streck ifrån rakt. Räcker att man lägger under en eller två mm för det ska bli rakt. Jag börjar tro att mina reglar inte är helt raka.. Nej jag har inte vänt på och testat det, får göra det imorgon.
reglarna är sällan helt perfekta, så kan helt säkert vara de som diffar. om en ligger fel 1 eller 2 mm märks det knappast om du inte ska skarva på den regeln, då kan det i värsta fall synas och kännas lite mer. men jag tycker inte man ska behöva jaga att de är en diff på 1 mm eller så här och var. ser det dåligt ut sen ngnstans kan du ju även justera det mellan trall och regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.