Hej.
Jag ska byte fönster på vårt hus(trä fönster med aluminium utsida). Jag har tänkt att göra så liten påverkan som möjligt innomhus. Undviker gärna att behöva måla om eller tapetsera om.

Min fundering är om det går att issolera bara utifrån. Alla instruktioner jag läst så vill de att man drevar eller fogar både innifrån och utifrån.
Vad är bäst att använda om det går att bara issolera utifrån. Drev eller skum?
Vad finns det för risker som är bra att tänka på med att bara issolera utifrån?

Jag vill så klart att det ska bli så bra issolering som möjligt men det får gärna vara smidigt också :)

Tacksam för hjälp.
 
Du måste ju ta bort det gamla + foder, menar du att du inte kommer åt att dreva innifrån då?
 
Expanderande drevremsa i rätt bredd som du fäster på fönstret innan montage
 
  • Gilla
Bygg@Björn
  • Laddar…
Ja frågan är om det går att dreva innan fönstret sitter helt på plats. Tänker innan man puttar in det helt att man kan komma åt och dreva.

idag så täcks glipan som finns med inre beklädnad. Tror det kallas för smygen.
 
B Bygg@Björn skrev:
Hej.
Jag ska byte fönster på vårt hus(trä fönster med aluminium utsida). Jag har tänkt att göra så liten påverkan som möjligt innomhus. Undviker gärna att behöva måla om eller tapetsera om.

Min fundering är om det går att issolera bara utifrån. Alla instruktioner jag läst så vill de att man drevar eller fogar både innifrån och utifrån.
Vad är bäst att använda om det går att bara issolera utifrån. Drev eller skum?
Vad finns det för risker som är bra att tänka på med att bara issolera utifrån?

Jag vill så klart att det ska bli så bra issolering som möjligt men det får gärna vara smidigt också :)

Tacksam för hjälp.
Kan du verkligen ta bort fönsterna utan att plocka bort listerna på insidan? Nu vet jag inte hur det ser ut just hos dig, men det känns som om det skulle bli mer jobb att krångla bort fönsterna med listerna kvar än att plocka bort dem och ta bort fönsterna på vanligt sätt.

Det blir krångligare att sätta dit de nya med, förstås.

Annars kan du trycka i fogskum. Bara du är het säker på att det är tätt inåt, så det inte läcker in på insidan. Samtidigt får det då INTE vara tätt utåt, för då kommer fönstret att tryckas ihop.
 
Varför inte använda drevband?
Lägg drevbandet i frysen innan du använder det så får du lite extra tid innan det jäser ut och glöm inte att skära hörnen och lämna lite extra uppe och nere så det kan jäsa ut och täta i hörnen.
Det är även möjligt att dreva med vanligt drev från utsidan om du så önskar annorlunda då infästningarna kan vara ivägen.
Om du drevar med vanligt drev så dreva innan du drar i infästningarna så blir det lättare (börja dreva och fäst sedan en infästning där du drevat och fortsätt så runt om).
 
Redigerat:
  • Gilla
skanfals och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.