Är det någon som har erfarenhet av terrassdörrar från RM-fönster ?
De är kopplade 1 + 2. En bekant till oss har dessa dörrar och de tycker att det drar från dem, att de är för dåligt isolerde i själva dörrbladet.
Någon som har dessa dörrar ?
 
Jag har 2st 10x21 (2+1) och en dubbel 6x21 (2+1). Det drog ifrån en av mina dörrar, men det var innan karmen var ordentligt fastsatt. Karmen var alltså sned och läckte när tätningslisten inte höll tätt.
Dåligt isolerade i dörrbladet? Det är ju kopplade dörrar precis som fönstren, så helt tätt kan det ju inte bli.
 
Tack för svar !

Hm... Helt tätt kan det inte bli säger du.
Enligt RM så har deras 3-glas fönsterdörrar (alltså ej kopplade) samma U-värde sin den kopplade 1 + 2 varianten. Själv funderar jag om det i a f skulle vara bättre om vi tar 3-glas, eftersom jag är misstänksam mot kopplade dörrar vad gäller isoleringsförmågan.
 
En 2+1 konstruktion har normalt bättre värden än en trippel konstruktion. En bra 2+1 är lika tät som en bra trippel. Drar det från dörren beror det sannolikt på montaget. En stor fördel med 2+1 är ju att ni kan ha mellanliggande persienn.
 
En bra 2+1-konstruktion har ventilation mellan fönsterbågshalvorna (ej tätt) och bättre värden än en trippelkonstruktion. Tänk vad gammal byggnadsteknik är bra ibland. :D

Skippa treglaset och satsa på riktiga spröjs. Mitt hus har rubbet från RM.

DSC01639.jpg
 
Hej!
Vi har RM och dörrfyllningen har bättre isolerong än glaset på dörren ( detta är generellt för alla fönsterdörrar oavsett fabriket, glas har mycket dålig värmekofficient) , så det borde vara något läckge om det drar.
Jan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.