Jag har ett kök byggt för ca 12 år sedan. Nischen för kyl och frys är 180 cm hög (+ någon millimeter), 120 bred och 59 cm djup. Fasta överskåp med samma luckor som resten av köket.

Nu har en kylfrys gått sönder och jag tänkte köpa två nya. Antingen hel kyl och hel frys eller två kylfrysar (spelar inte så stor roll vilket). MEN standard för 60 cm bredd är nu plötsligen 185 cm hög och flera cm djupare. Lägre vitvaror blir plötsligen också smalare (54 cm)!?

Integrerade vitvaror eller att kapa överskåpen är inte aktuellt då skåpluckorna jag har inte går att komplettera, utgått från leverantören. Byta alla köksluckorna har jag helt enkelt inte råd med :D

Går det att hitta vitvaror för inbyggnad med dörrar? Om skåpet är 5 cm för lågt spelar ju ingen roll, där kan jag ju bara sätta ett galler för luftcirkulation t ex. Men att behöva fylla ut även i sidled (upp till totalt 12 cm) kommer se konstigt ut.

Jag har provat Pricerunner, Elgiganten osv, men så fort jag lagt in alla filter för höjd o bredd osv så återstår bara vitvaror för dryga 20.0000 kr/st eller integrerade varianter som då kräver en skåplucka utanpå, eller så blir det "error".

Nån som kan marknaden eller lyckats hitta nytillverkat med "gammal" standard?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Jag använder Prisjakt och om jag förstår dina önskemål så blir 18 godkända kylskåp om du accepterar en höjd på minst 160 cm, men även 180 cm finns med: [länk]

Jag vill ju ha en höjd på 180 cm eller strax under det för att slippa en massa snickrande :) 160 cm blir alldeles för lågt och jag förlorar en massa kyl/frysförvaring.

Om du tycker de är för djupa så beror det på att dörr och handtag sticker ut.
Med mina gamla kylfrysar så sticker inte dörren ut, att handtaget sticker ut är förstås ok. Men många av de nya vitvarorna är så djupa att mer än bara en bit av dörren o handtaget sticker ut och då kommer det bli svårt att öppna skåpet vid sidan av. Dessutom kommer det se väldigt konstigt ut med en bruten skåplinje.

Inbyggnadskyl verkar inte längre finnas med dörr utan bara integrerade vitvaror där man sätter egen skåplucka utanpå.

Det lutar åt att det blir billigaste möjliga 175-skåp och så får jag stå ut med att det ser konstigt ut...
 
BirgitS
Det är normalt att dörrarna sticker ut för att man ska kunna öppna dem ordentligt utan att slå i skåpen bredvid så de flesta är vana vid det och reagerar inte på det..
 
A
S Stenalina skrev:
Jag har ett kök byggt för ca 12 år sedan. Nischen för kyl och frys är 180 cm hög (+ någon millimeter), 120 bred och 59 cm djup. Fasta överskåp med samma luckor som resten av köket.

Nu har en kylfrys gått sönder och jag tänkte köpa två nya. Antingen hel kyl och hel frys eller två kylfrysar (spelar inte så stor roll vilket). MEN standard för 60 cm bredd är nu plötsligen 185 cm hög och flera cm djupare. Lägre vitvaror blir plötsligen också smalare (54 cm)!?

Integrerade vitvaror eller att kapa överskåpen är inte aktuellt då skåpluckorna jag har inte går att komplettera, utgått från leverantören. Byta alla köksluckorna har jag helt enkelt inte råd med :D

Går det att hitta vitvaror för inbyggnad med dörrar? Om skåpet är 5 cm för lågt spelar ju ingen roll, där kan jag ju bara sätta ett galler för luftcirkulation t ex. Men att behöva fylla ut även i sidled (upp till totalt 12 cm) kommer se konstigt ut.

Jag har provat Pricerunner, Elgiganten osv, men så fort jag lagt in alla filter för höjd o bredd osv så återstår bara vitvaror för dryga 20.0000 kr/st eller integrerade varianter som då kräver en skåplucka utanpå, eller så blir det "error".

Nån som kan marknaden eller lyckats hitta nytillverkat med "gammal" standard?
180cm är för tillfället ute ungrarna gjorde några 180 som blev 181 antagligen en taskig tumstock.
så även om du hittar 180cm höga skåp är de troligen 181.

55cm bredd är bara till för skåp som skall stå inne i en stomme tex äldre sommarstugor eller som rena inbyggnadsprodukter.

djupet varierar men det gör även mät metoden, en del tar med eventuell kondensor på baksidan och eventuellt handtag på framsidan, här måste man detaljstudera måttskissen för att veta.

men två stycken kyl/frysar i 175-177cm för dig och 60 breda blir perfekt, då får du lite extra ventilationsutrymme som alltid är bra att ha. typ denna https://www.cylinda.se/produkt/kok/kylfrysar/9101790
 
Brukar vara knepigt att få till det med två Cylinda då handtagen tar i varandra. Går såklart att lösa genom att låta båda vara vänster- eller högerhängda.
 
A
D DFYD123 skrev:
Brukar vara knepigt att få till det med två Cylinda då handtagen tar i varandra. Går såklart att lösa genom att låta båda vara vänster- eller högerhängda.
tja det beror ju på hur TS vill ha det
 
A
S Stenalina skrev:
Jag har ett kök byggt för ca 12 år sedan. Nischen för kyl och frys är 180 cm hög (+ någon millimeter), 120 bred och 59 cm djup. Fasta överskåp med samma luckor som resten av köket.

Nu har en kylfrys gått sönder och jag tänkte köpa två nya. Antingen hel kyl och hel frys eller två kylfrysar (spelar inte så stor roll vilket). MEN standard för 60 cm bredd är nu plötsligen 185 cm hög och flera cm djupare. Lägre vitvaror blir plötsligen också smalare (54 cm)!?

Integrerade vitvaror eller att kapa överskåpen är inte aktuellt då skåpluckorna jag har inte går att komplettera, utgått från leverantören. Byta alla köksluckorna har jag helt enkelt inte råd med :D

Går det att hitta vitvaror för inbyggnad med dörrar? Om skåpet är 5 cm för lågt spelar ju ingen roll, där kan jag ju bara sätta ett galler för luftcirkulation t ex. Men att behöva fylla ut även i sidled (upp till totalt 12 cm) kommer se konstigt ut.

Jag har provat Pricerunner, Elgiganten osv, men så fort jag lagt in alla filter för höjd o bredd osv så återstår bara vitvaror för dryga 20.0000 kr/st eller integrerade varianter som då kräver en skåplucka utanpå, eller så blir det "error".

Nån som kan marknaden eller lyckats hitta nytillverkat med "gammal" standard?
men vad har hänt med ditt ena skåp är det inte bara att byta termostat?
 
Rimligtvis med handtagen i mitten, vi samma hängning kommer ts inom kort ha bucklor i dörren.
 
A
D DFYD123 skrev:
Rimligtvis med handtagen i mitten, vi samma hängning kommer ts inom kort ha bucklor i dörren.
Vet inte hur TS har det
 
electroluxaren skrev:
Vet inte hur TS har det
TS har en nisch på 120cm oavsett hängning så blir just Cylinda ett problem.
 
A
D DFYD123 skrev:
TS har en nisch på 120cm oavsett hängning så blir just Cylinda ett problem.
ingenting är omöjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.