J JohanLun skrev:
Från 20 talet är det nog tjock kalkputs som inte går att fästa mer än en mycket lätt tavla i med spik (inga pluggar) och under detta är det skulle jag tro massivträ eller tegelväggar. Jag skulle fortsätta borra och ta reda på vad väggen är gjord av. Ännu bättre är nog att fråga styrelsen i föreningen för de vet säkert väggarnas uppbyggnad.

Putsen går som sagt inte fästa något tyngre i är min erfarenhet. I vilket fall inte ett elfasystem eller en tv-apparat. Men på ett 20-talshus finns garanterat nåt bakom som du kan hänga upp vadsomhelst i. Inte som 70-talshus med en enkelgips och sen luft, eller blåbetong. Då tänkte man nog att det tyngsta som skulle upp var en fastnålad bild från OKEJ med Samanta Fox. :D
Okej, då blir det nog bäst om jag ber honom prata med föreningen. Tack för utförligt svar.
 
Vi hade liknande problem när jag hjälpte min son byta kök. Oavsett hur djupt vi borrade så blev det bara pulver. Pluggen bara snurrade i hålet.
Jag tog till ankarmassa. Det höll bra.
 
  • Gilla
dantom
  • Laddar…
Är det svart damm som kommer ut så är det nog slaggplattor, borra för min 8 mm plugg och slå i en 10 mm plugg, tunn vägg svårt med fäste, tjock vägg borra så djupt så att botten stannar ca 2 cm från andra sidan och plugga med 2 st plugg om det går ( annars kapa en plugg ) pluggen knackas in med hammare.
 
  • Gilla
dantom
  • Laddar…
Alltså oavsett så behöver man borra djupare. Det kan vara plankväggar innanför eller tegel. Prova att bara skruva en skruv rakt in, drar den så är det plankvägg, tar det stopp är det murat.
 
  • Gilla
dantom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.