H
Tyckte inte det ser så illa ut.
Hade sett för mig något rangligt hög sak.

men det såg ju fint och välbyggt ut.

Känns som svensk avundsjuka kanske?
Grannen kanske inte vill att du ska sitta i fönstrens och titta på han heller.

gå ned till dom och umgås på altanen istället.
 
  • Gilla
Matte el och 4 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Här är några bilder.

Det vita till vänster är alltså mitt.

Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,

Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.

Före:

[bild]

[bild]

Efter

[bild]

[bild]


[bild]

[bild]

[video]

[bild]
[/QUOTE]
Var rasrisken ursprungligen från din tomt?
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Tyckte inte det ser så illa ut.
Hade sett för mig något rangligt hög sak.

men det såg ju fint och välbyggt ut.

Känns som svensk avundsjuka kanske?
Grannen kanske inte vill att du ska sitta i fönstrens och titta på han heller.

gå ned till dom och umgås på altanen istället.
Haha.. det var nog ett av de fulaste byggnadsverk som postats på länge. Kan ju omöjligt vara ok att bygga en så groteskt ful sak. Vad det nu är? Stömur är det knappast.
 
  • Gilla
Borgir och 13 till
  • Laddar…
Var rasrisken ursprungligen från din tomt?[/QUOTE]

Nej, ingen rasrisk. Jag tvivlar på att det fanns någon rasrisk hos dem heller eftersom muren kom upp 2020 men det ansöktes bygglov om den många år innan det. Istället kom det upp en altan utan muren. Som ni ser på de första bilderna är det berg där så att det skulle finnas en rasrisk känns inte aktuellt.

Problemet är inte direkt hur den ser ut, utan insynen den skapar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Jag tänker att det kanske är läge att släppa det där faktiskt, det kan ju ta 6-10 år att få rätt i övre instans. Eventuella åtgärder kan du kanske lägga på din egen tomt för att få lite insynsskydd.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Visst är det fult och störigt. Men nog kan du plantera något i tomtgränsen för att slippa se eländet? En hög tujahäck skulle jag rekommendera. Finns att köpa färdigväxt. Upp till 3 meter höga plantor har jag köpt för rimliga pengar i en liknande situation. (Ännu högre finns också men då blir det dyrt och större risk att platorna inte tar sig.)
 
M Michael_w skrev:
Var rasrisken ursprungligen från din tomt?
Nej, ingen rasrisk. Jag tvivlar på att det fanns någon rasrisk hos dem heller eftersom muren kom upp 2020 men det ansöktes bygglov om den många år innan det. Istället kom det upp en altan utan muren.

Problemet är inte direkt hur den ser ut, utan insynen den skapar.[/QUOTE]

Tråkig historia. Grannhörandet vid "stödmur"-bygget kunde ha stoppat muren och altanen, nu kanske det är för sent.
mickef
 
M mickef skrev:
Nej, ingen rasrisk. Jag tvivlar på att det fanns någon rasrisk hos dem heller eftersom muren kom upp 2020 men det ansöktes bygglov om den många år innan det. Istället kom det upp en altan utan muren.

Problemet är inte direkt hur den ser ut, utan insynen den skapar.
Tråkig historia. Grannhörandet vid "stödmur"-bygget kunde ha stoppat muren och altanen, nu kanske det är för sent.[/QUOTE]

Ja fast muren som byggts godkändes inte enligt det första bygglovet då någonting inte stämde. Så nu i februari har den ansökt om ett bytt bygglov i efterhand vilket jag inte kände till och inte fått några frågor om, och det är det bygglovet som nu blivit godkänt.
 
Man kan ju ha väldigt skiftande åsikter om mycket men min alldeles personliga är att området som sådant är hus staplade på varann typ och trångt blir det hur man än gör och jag tror ingen bygger nåt för att kika in hos någon annan. Man bygger nog mer osämja om man börjar tjafsa om nåt sånt där än vad själva obehaget skulle ge av att nån slumpartat skulle se nåt obekvämt.
Jag skulle nog låta det vara och ta det för vad det är. Altanen kommer troligen inte vara befolkad konstant ändå och är det nån där så får man väl ta det då..........Blir ju bara konstigt att skärma av sig med fönsterfilm och nästan tycka att man egentligen inte vill ha nåt med andra att göra.......
 
Ser ju ut som båda tomterna har liknanade lösning för att få jämn marknivå? Byggd i ungefär samma still som stödmuren till höger i bilderna?
 
L Loxxx skrev:
Har man inte två år på sig att bygga?

Kan grannen dröjt för länge med att bygga så att bygglovet förföll?
5år
 
  • Gilla
Loxxx
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Så har jag förstått rätt? Grannen har en stödmur som i verkligheten är ett staket mellan marken och däcket? Som sedan är påbyggt med ännu en nivå av glasstaket, aka räcke. Baserat på att du nämnde att du kunde se in. Som jag fortfarande inte förstår hur du kunnat göra? Du kan ju alltid fråga efter en konstruktionsritning över muren med hänvisning till att du är orolig över rasrisken in över din tomt.
När du godkände stödmur, vad godkände du?
Det byggdes en altan för 4-5 år sen exakt längst tomtgränsen. Högsta punkt från marken där altangolvet har sin början är tydligen 3,5 m enligt kommunen. På altanen sitter ett träräcke med glas nedtill. Totalhöjd kanske 4,5 meter om man räknar med räcket.

Denna altan beslutade kommunen skulle rivas eftersom den saknade bygglov och räknades som bygglovspliktig.

Plötsligt tvärvände kommunen och sa att det var OK att ha altanen om "stödmuren" byggdes under som de ursprungligen har bygglov för, samt att hålrummet skulle fyllas med jord.

Det som nu hänt är att grannen byggt en mur från gatan upp till altanen längst kanten, men hålrummet under altanen är inte fyllt, Det är helt enkelt bara en mur som gör att man inte kan se in under altanen.

Denna muren blev inte godkänd enligt det ursprungliga bygglovet för att den inte stämde överens med något måttmässigt. De sökte då ett nytt bygglov i efterhand i februari 2021 och som nu blivit godkänt. Detta bygglov har vi inte hört nånting om.

Problemet för mig är insynen den skapar. Står man på altanen är man i ögonhöjd i höjd med mitt vardagsrumsfönster och där ser man in på halva övervåningen, och detta på bara 5 meters avstånd från fönstret.
 
Claes Sörmland
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Krävs väl grannars godkännande om det är närmre tomtgräns än 4,5m även om det bara är ett trädäck?
Nej, du får bygga bygglovsfria trädäck hela vägen till tomtgränsen utan grannens medgivande. Det är bara om du utnyttjar undantagsreglerna för en- och tvåbostadshus där en normalt bygglovspliktig altan (en hög en eller en som är en del av bostadshuset) som du behöver grannens medgivande när du kommer inom 4,5 m från gränsen. Detsamma gäller plank som byggs bygglovsfritt med samma undantagsregler.
 
  • Gilla
Matte el och 3 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du ska bygga ett trädäck i marknivå krävs det inget bygglov.
Max 3.6 meter ut från huset gäller väl också?
 
P
A Anpil skrev:
Vad är skillnad?
Skillnaden är TS har inte skaffat sig insyn mot grannen.
Det är grannen som har skapat insynen åt båda hållen.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.