P
M MrXman skrev:
Låter som att det borde finnas förutsättningar att överklaga på formella grunder, verkar som att kommunen tagit en del genvägar för att vara juste mot grannen.
Är grannen släkt med bygglovshandläggaren?
 
  • Gilla
Selma85 och 1 till
  • Laddar…
Så har jag förstått rätt? Grannen har en stödmur som i verkligheten är ett staket mellan marken och däcket? Som sedan är påbyggt med ännu en nivå av glasstaket, aka räcke. Baserat på att du nämnde att du kunde se in. Som jag fortfarande inte förstår hur du kunnat göra? Du kan ju alltid fråga efter en konstruktionsritning över muren med hänvisning till att du är orolig över rasrisken in över din tomt.
När du godkände stödmur, vad godkände du?
 
Claes Sörmland
H Håkan V skrev:
Håller med. I det här fallet kan jag tycka att det rimliga borde vara att någon del av altanen/trädäcket skulle ligga direkt på den tidigare högsta punkten(berget), och att resten höjts så att den blir i våg. Men det är kanske så det är gjort? Konstigt också at den inte sitter ihop med huset.
Nej någon sådan regel finns inte. Höjden på altanen/trädäcket mäts från den markhöjd som uppstår efter att markhöjden är ändrad. Detta även om markhöjden ändras i samband med byggnation av trädäcket. Denna höjd ligger sedan till grund för att bedöma om det rör sig om en bygglovspliktig åtgärd eller inte.
 
  • Gilla
Matte el
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej någon sådan regel finns inte. Höjden på altanen/trädäcket mäts från den markhöjd som uppstår efter att markhöjden är ändrad. Detta även om markhöjden ändras i samband med byggnation av trädäcket. Denna höjd ligger sedan till grund för att bedöma om det rör sig om en bygglovspliktig åtgärd eller inte.
Jo det förstår jag, men när man beslutade om stödmuren och därmed markhöjningen skulle dåvarande högsta punkt fått vara begränsande för höjden på stödmuren och därmed resten av marken. I och med att det är en liten villatomt och nära till grannen.
Det känns också tveksamt om stödmuren från början var avsedd för att det skulle kunna byggas en altan eller för att förhindra rasrisk. Stödmuren och altanen/trädäcket skulle kanske ha ingått som ett gemensamt bygge i bygglovet om avsikten var att altanen skulle byggas.
 
Claes Sörmland
H Håkan V skrev:
Jo det förstår jag, men när man beslutade om stödmuren och därmed markhöjningen skulle dåvarande högsta punkt fått vara begränsande för höjden på stödmuren och därmed resten av marken. I och med att det är en liten villatomt och nära till grannen.
Vad är lagrummet för den begränsningen? Det är väl upp till byggnadsnämnden att bedöma om den sökandes markhöjningsambitioner med en stödmur kan godkännas eller inte. En första utgångspunkt är detaljplanen regleringar och att dess syfte inte äventyras.

H Håkan V skrev:
Det känns också tveksamt om stödmuren från början var avsedd för att det skulle kunna byggas en altan eller för att förhindra rasrisk. Stödmuren och altanen/trädäcket skulle kanske ha ingått som ett gemensamt bygge i bygglovet om avsikten var att altanen skulle byggas.
Det spelar väl ingen roll? Syftet med att ansöka om bygglov för stödmuren var att bygga stödmuren och det var det som det söktes för.

Att det sen går att göra olika (för TS irriterande) åtgärder som inte är byggnation i lagens mening på den nya markhöjden är ju en annan sak.
 
  • Gilla
ghu
  • Laddar…
S sketchup skrev:
Angående höjdskillnader på suterräng har vi ett avsnitt i BBR som reglerar detta till 500 m.m. Åtgärder över detta mått regleras i byggnadsnämnden med bygglov. Angående höjden på altanen du beskriver är det också reglerat, speciellt med grannes tillstånd om det är under 4.5 m från tomtgräns. Överklaga till byggnadsnämnd och hänvisa till gällande regelverk i BBR
Om du ska bygga ett trädäck i marknivå krävs det inget bygglov. Om du däremot bygger en altan som upplevs som en nybyggnad krävs att du söker bygglov hos din kommun. Det finns idag inga specifika höjder att gå efter, men det finns det rättsfall som har visat att ca. 1,6–1,8 meter upplevs som en nybyggnad på altaner. Tänk på hur tomten är utformad. Om du har en sluttande tomt kan delar av altanen komma att överstiga 1,8 meter.

Vad detta rättsfall egentligen innebär i praktiken just nu vågar jag inte uttala mig om. Innan detta rättsfall har det gått bra att bygga altaner/terasser fram till tomtgräns men inte högre än 50 cm. Egentligen inte konstigare än att man skulle höja marken och lägga sten fram till tomtgräns.
 
M Michael_w skrev:
När jag läser på verkar det gå bra att överklaga ett beslut inom 3 veckor?

Jo vi gav OK till en stödmur då de pratade om att det var rasrisk och att de fått sprickor.. En altan var det aldrig tal om, men nu i efterhand förstår vi att stödmuren bara var ett svepskäl för altanen då altanen byggdes kanske 2016 och stödmuren kom upp fyra år senare!
Vad var det för rasrisk som krävde en 4-5 meters mur? En stödmur görs ju för att det ska stödja ngt, i det här fallet en markhöjning. Att anlägga en uteplats på den nyvunna markhöjningen är varken bygglovspliktigt eller speciellt konstigt. Som många här efterlyser skulle det vara intressant med några foton.
 
  • Gilla
orul
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
Brukar inte ge mig in i dessa debatter - men kan konstatera att även det omvända torde gälla. Dvs bygger granne ett trädäck altan som inte medför insyn - (olägenhet eller ej) så kan Du istället se ned på hans trädäck. Vad är skillnad?

De sitter väl inte på däcket 24/7, 12 månader om året.
Vi bor själva i ett något äldre område. Med olika ombyggnatioener, nya fönster, kupor, inglasade uterum och altaner etc har insyn över tid minst sagt ändrats från i princip ingen till "ganska god" om man vill kika.

Man skall kanske acceptera även grannars syn på livet. Eller är det först när det drabbar Dig själv som Du blir ömsint och förstående??
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Altanen har väl fyra sidor. Om en av dem är muren (stödmuren om vi ska vara snälla), så lär väl ändå minst två av de andra tre hänga fritt i luften. Därmed borde det gå att angripa altanen även på grund av saknat bygglov då den i verkligheten inte är marknära trots allt.

Sen har ju TS trots allt delvis bundit ris åt egen rygg. Är man insynskänslig låter man inte grannen höja sin tomt med två meter.
Altanen är byggd i en slätt. Den börjar typ i marknivå på deras gräsmatta, men den är väldigt stor och den sträcker sig ända ut mot gatan och där blir höjdskillnaden väldigt stor pga lutningen.

Jag ska se om jag kan ta några bilder utifrån idag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T
M Michael_w skrev:
Altanen är byggd i en slätt. Den börjar typ i marknivå på deras gräsmatta, men den är väldigt stor och den sträcker sig ända ut mot gatan och där blir höjdskillnaden väldigt stor pga lutningen.

Jag ska se om jag kan ta några bilder utifrån idag.
Ah ok, den börjar i markplan jag såg framför mig en altan byggd som ett jakttorn högt i luften med en trappa upp från deras marknivå. :confused:
 
Det är väl bara att överklaga beslutet. Någon som inte varit med i pillat i detta från kommunen kanske har helt annan uppfattning i rimligheterna här.

alt om det skiter sig så går du runt naken på övervåningen o vinkar lite glatt till dem när de använder altanen. Sitt i fönstret o bara titta på dem med något längtansfullt i blicken så ska du snart se att du inte behöver oroa dig över någon som har insyn mot dig för de kommer sätta upp ett eget insynsskydd på sin balkong/altan.
 
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
Det där med att bo i villa..
 
Här är några bilder.

Det vita till vänster är alltså mitt.

Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,

Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.

Före:

Vy över en gata med ett vitt hus till vänster och ett annat hus med en svensk flagga på höger sida, grönska i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över en gata med en vit husfasad till vänster, omgiven av grönska och en stenig sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter

Trädäck med glasräcke bredvid ett hus, höjd från gatan synlig, vändplats-skylt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck med glasräcke vid hus, gata och 'Vändplats' skylt, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Högt staket på trädäck bredvid hus, skapar insynsskydd men påverkar gatans utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vitt hus med en stenmur och träaltan med insynsskyddande glasskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Satellitbild över en gata med markeringar som visar avståndet och insyn på en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Kvackatore och 26 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Här är några bilder.

Det vita till vänster är alltså mitt.

Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,

Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.

Före:

[bild]

[bild]

Efter

[bild]

[bild]


[bild]

[bild]

[video]

[bild]
Är ditt hus byggt 3m från tomtgräns?
 
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
Krävs väl grannars godkännande om det är närmre tomtgräns än 4,5m även om det bara är ett trädäck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.