Hej!

Står i startgroparna för att bygga nytt garage och har en del funderingar jag skulle vilja bolla med er!

Info:
Bor i 1 av 3 kedjehus där det finns ett väl eftersatt kallgarage från -79 som är gemensamt för alla tre husen på ca. 75 kvm. Vi har fått offert på ett nyckelfärdigt kallgarage inkl. platta för ca 700.000:- delat på de tre hushållen.
Huset är idag värderat till 1.350.000:-

Vet att det är lite som att fråga efter längden på ett snöre, men kanske har någon gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter, följande undrar jag:

1.Värdeökning av huset. Är det rimligt att anta att huset ökar i värde iom.det nybyggda garaget, så att de täcker byggkostnaden på ca 235.000:-. Lite naivt tänker jag att det är ändå ett kallgarage, dock ett nybyggt vs. ett eftersatt 40 år gammalt.

2. Utökning av bolån för att betala bygget. Hur ser banken på att utöka bolånet för att täcka byggkostnaden? Idag med dagens värdering finns inte det utrymmet, men kan de gå med på en "framtida" uppvärdering och höja bolånet? Eller måste man låna pengarna på annat håll för att sen värdera om och hoppas det täcker?

3. Anses ett nytt garage i detta fall som en avsevärd renovering/utbyggnad som tillåter att värdera om/utöka bolånet trots att inte 5 år gått sen man senast gjorde det? Vet att banker kan se olika på detta också, men återigen, är det någon som har erfarenhet av liknande fall?

Dela med er av era tankar, så man får en bättre koll på var man står i det hela!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
1. Nej, det tror jag inte.
2. Nej, det blir nog svårt om låneutrymme saknas idag.
3. Nej, det har jag svårt att se - garage finns idag, detta är en ersättning, inte ny "funktion" eller tillbyggnad.

Jag borde verkligen inte uttala mig om priset men det låter dyrt för ett kallgarage för tre (?) bilar.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
1: De flesta husspekulanter värderar inte skillnad i "skicket" på garage särskilt mycket. Inte storleken heller. JAG personligen lägger dock stor vikt vid det! Men har förstått efter samtal med flertalet mäklare osv att det är ganska ovanligt, eller snarare att det sällan påverkar så många spekulanter vid ett eventuellt köp.

Många Mäklare tar inte ens med de på bild och många spekulanter tar på sin höjd en snabb pliktskyldig blick in genom garagedörren på sin höjd. Så nej, lär knappast höja värdet i någon större grad.

2: Banken tänker garanterat samma sak som mäklarna men i ännu större grad. Det garanterade värdet (säkerheten) ökar i ännu lägre grad eftersom det är som det är. Mäklarna kan i alla fall "hoppas på" att det dyker upp FLERA spekulanter som värderar ett nytt/fint garage lite högre. Där banken är ännu mer krass och ser till en slags sannolikheter. Så nej här också.

3: Antagligen inte då det i princip bara är återställande/renovering av en byggnad med likvärdig funktion och utförande som tidigare. Dessutom en byggnad som i många sammanhang som ovan inte ägnar så mycket tanke eller värderas så högt. Så nej även här.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Detta låter mer som underhåll, så någon större skillnad som i fråga 3 tror jag inte på. Viss påverkan på värdet har det såklart med ett nytt vs. gammalt och dåligt garage men någon större värdeökning kan man nog inte räkna med tyvärr. Finns inget utrymme idag på bolånet går det nog inte att värdera om och räkna med att det går bara pga. denna åtgärd.

Egentligen kan man väl säga att besparingen har ni (eller era företrädare) redan gjort genom att inte underhålla det befintliga garaget. Nu är det dags att ta alternativkostnaden.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.