Tycker det låter som väl mycket överhäng för att det ska bli bra. Finns typ pallbockskonstruktion som man kan ställa i vattnet och lägga bryggan på. Den ska såklart upp till vintern...

En rejäl stenkista hade löst problemet men misstänker att grannen då kan klaga..?
 
Landade du i någon brygga? Jag sitter i exakt samma situation, har en stenpir (nu förstärkt med rejäla mängder betong) som jag ska trädäcka över så att det blir en "brygga". Vill ha ett så stort överhäng som möjligt för att få baddjup och kunna ankra båten längst ut. Några 3-4 m tror jag dock inte på, snarare 1-2 m. Grannen har en vanlig pålad brygga med 1,8 m överhäng efter de sista pålarna. Jag provhoppade längst ut på den och visst var det en viss svikt, men inte supermycket. Och den bryggan har då stått kvar i åtminstone 10 år. Det är en "vanlig" bryggkonstruktion (tror det är 45x195 eller 45x220 bärlinor) - inga stålbalkar eller limträbalkar så långt ögat når.

Exempel på tricks jag kan komma att tänka på:

1) Skruva ihop flera reglar (t.ex. 2 st 45x220 som då blir en 90x220). Finns vissa tumregler som vissa hantverkare kör på, jag hörde t.ex. igår att 2 st ihopskruvade 45x170 ger ungefär samma vridstyvhet som en 45x220. Rätt eller fel, det är ett enkel och ganska billigt sätt att öka upp vridstyvheten.

2) Kottla mellan bärlinorna (eller kryssa eller liknande). Tror dock inte det ger så mycket extra vridstyvhet längsledes..

3) Diagonal sträva som förankras längre ner på piren (kanske på sidan av den om det finns någon lämplig infästningspunkt). Tänker att varje möjlighet att styra undan krafter i en annan riktning borde betala sig bra.

Skicka gärna uppdatering på status. Jag ska klura lite mer kring hur jag utför min motsvarande "brygga".
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
amatör-Kalle amatör-Kalle skrev:
Landade du i någon brygga? Jag sitter i exakt samma situation, har en stenpir (nu förstärkt med rejäla mängder betong) som jag ska trädäcka över så att det blir en "brygga". Vill ha ett så stort överhäng som möjligt för att få baddjup och kunna ankra båten längst ut. Några 3-4 m tror jag dock inte på, snarare 1-2 m. Grannen har en vanlig pålad brygga med 1,8 m överhäng efter de sista pålarna. Jag provhoppade längst ut på den och visst var det en viss svikt, men inte supermycket. Och den bryggan har då stått kvar i åtminstone 10 år. Det är en "vanlig" bryggkonstruktion (tror det är 45x195 eller 45x220 bärlinor) - inga stålbalkar eller limträbalkar så långt ögat når.

Exempel på tricks jag kan komma att tänka på:

1) Skruva ihop flera reglar (t.ex. 2 st 45x220 som då blir en 90x220). Finns vissa tumregler som vissa hantverkare kör på, jag hörde t.ex. igår att 2 st ihopskruvade 45x170 ger ungefär samma vridstyvhet som en 45x220. Rätt eller fel, det är ett enkel och ganska billigt sätt att öka upp vridstyvheten.

2) Kottla mellan bärlinorna (eller kryssa eller liknande). Tror dock inte det ger så mycket extra vridstyvhet längsledes..

3) Diagonal sträva som förankras längre ner på piren (kanske på sidan av den om det finns någon lämplig infästningspunkt). Tänker att varje möjlighet att styra undan krafter i en annan riktning borde betala sig bra.

Skicka gärna uppdatering på status. Jag ska klura lite mer kring hur jag utför min motsvarande "brygga".
Hej..

Har inte hänt nåt här ännu. Typ hundra andra projekt igång samtidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.