Min åsikt är att en spis håller 20-25 år, kylåfrys 15, och diskmaskinen 10-15.
Är jag gammaldags?
 
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Min åsikt är att en spis håller 20-25 år, kylåfrys 15, och diskmaskinen 10-15.
Är jag gammaldags?
Det där är uppgifter som jag minns från typ sent 90-tal och då var det en reparation under tiden också.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Min åsikt är att en spis håller 20-25 år, kylåfrys 15, och diskmaskinen 10-15.
Är jag gammaldags?
Ja :) hehe.. men grejer från förr håller längre än de nya! Minns mycket väl hur länge tvättmaskiner, kyl o frysar osv höll när jag växte upp.. mamma har kanske bytt 1-2 (beroende på vitvara) gånger på 40 år :oops:
 
Idag ligger Snittpriset på en tvätt, tork och disk emellan 6-7000kr/st i min värld. År1953 kostade en Junga tvättmaskin (Sedan Cylinda,Asko mm) ca 1500:-. Det motsvarar idag ca 22.000:- Kan detta spela någon roll tro?
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Min åsikt är att en spis håller 20-25 år, kylåfrys 15, och diskmaskinen 10-15. Är jag gammaldags?
Ja tyvärr tror jag det.:cry: Är dock lika gammaldags själv. :oops:
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Min åsikt är att en spis håller 20-25 år, kylåfrys 15, och diskmaskinen 10-15.
Är jag gammaldags?
oh ja mycket gammaldax
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
A
K Knorren skrev:
Idag ligger Snittpriset på en tvätt, tork och disk emellan 6-7000kr/st i min värld. År1953 kostade en Junga tvättmaskin (Sedan Cylinda,Asko mm) ca 1500:-. Det motsvarar idag ca 22.000:- Kan detta spela någon roll tro?
spelar stor roll, fast du får ingen tvätt tork eller disk som är värd namnet under 8.000.-
 
electroluxaren skrev:
spelar stor roll, fast du får ingen tvätt tork eller disk som är värd namnet under 8.000.-
Jag håller med sig till 100% där. Utmaningen ligger i att få den stora massan att köpa en maskin som är mera än dubbelt så dyr som de sett i "reklamen" (typ 3990:).
 
electroluxaren skrev:
Låter som det kunde vara en miele, jag har inte stött på detta i cylinda,... Än...
Miele-diskar kan man ju byta pumpen på framifrån..? Iaf på min som fick göra ett pumpbyte på reklamationsrätt, tog killen max en kvart och vi drog inte ens ut maskinen.
 
K Knorren skrev:
Idag ligger Snittpriset på en tvätt, tork och disk emellan 6-7000kr/st i min värld. År1953 kostade en Junga tvättmaskin (Sedan Cylinda,Asko mm) ca 1500:-. Det motsvarar idag ca 22.000:- Kan detta spela någon roll tro?
Tror en stor del av problemet ligger där. Allt är sjukt prispressat idag, folk förväntar sig att en tvättmaskin ska kunna köpas för 4-5000 kr och tycker de tar i om de lägger 10000 kr på maskinen.

(Här hemma rullar en Miele-tvätt från 2004 och en 12 år gammal tumlare av samma märke. Ugn och häll från Siemens är 14 respektive 10 år och välanvända men även fungerande. Disken från Miele och kylfrysen från Fisher&Paykel är bara några år gamla så att de funkar är inget speciellt.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.