Maskintok skrev:
disk ska diskas i hett vatten.
Samma som när man lägger i blöt, bara havregrynsgröt som går emot regeln..
Jag kör alltid på 70 grader i maskinen.
Det lilla plast jag har kör jag på 50 grader.
Men jag diskar och sköljer alltid av all disk innan den går in i maskinen..
Och en gång i månaden så kör jag maskin rengöring...
Rått ägg ska man också skölja av i kallt vatten
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Rått ägg ska man också skölja av i kallt vatten
Ja annars är det inte rått längre.. ;)
Men helst så undviker jag rått ägg.. i disken..
I slasken blir jag inte glad över att hitta det...
Finns soppåse.. :cool::thinking:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jo i jag menade väl i slasken
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Jo i jag menade väl i slasken
Finns ju vissa som har ett berg av osköljd disk när man kommer in..
nämner ingen men den som fastnade i kaffeburken imorse ligger bra till;):thinking:..... :crysmile:
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag kör alltid på 70 grader i maskinen.
Det lilla plast jag har kör jag på 50 grader.
Men jag diskar och sköljer alltid av all disk innan den går in i maskinen..
Och en gång i månaden så kör jag maskin rengöring...
Vad ska du då med en diskmaskin till? Om du diskar och sköljer disken innan du stoppar in den i maskinen... :rolleyes:

En diskmaskin klarar att diska rent redan på energisparprogrammet, att dessutom skölja innan är bara slöseri med vatten. Sedan är det vettigt att köra då och då på en högre temperatur men det kan man göra när man har kraftigare smutsad disk.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
A
[SH] [SH] skrev:
Vad ska du då med en diskmaskin till? Om du diskar och sköljer disken innan du stoppar in den i maskinen... :rolleyes:

En diskmaskin klarar att diska rent redan på energisparprogrammet, att dessutom skölja innan är bara slöseri med vatten. Sedan är det vettigt att köra då och då på en högre temperatur men det kan man göra när man har kraftigare smutsad disk.
Så man får inte göra som man vill?
näpp jag har många gånger tröttnat på att maskinen ej diskat rent, så får jag ändå stå där och blaska..
Vad gäller mängden vatten så låter jag er miljönissar gnälla och spara på det, jag gör av med den mängden jag vill och den mängden jag betalar för, eller ska jag skänka kommunen pengarna?.

Jag har hett vatten i blandaren i köket också, men jag får ju inte elda för samma tomtar heller... oj oj... iallafall så har jag så hett vatten att man inte kan hålla ett finger inunder för då bränner man sig..

Vill du köra på ditt vis varsågod, men klanka för fan inte ner på mitt.. har du läst mig ha problem med att skit sätter igen maskinen?
Nä just det... använd hjärnan till att inse att fett och annat i maten ska lösas upp..
Att hitta på en massa med kemikalier löser inget..
Enda som är riktigt framgångsrikt är hett vatten och yes.. (y)
 
Maskintok skrev:
har du läst mig ha problem med att skit sätter igen maskinen?
Självklart sätter inte maskinen igen om man bara kör rena saker i den. Men det känns ganska meningslöst?
 
A
useless useless skrev:
Självklart sätter inte maskinen igen om man bara kör rena saker i den. Men det känns ganska meningslöst?
inte enligt tillverkaren..
Det var första frågan jag fick av kundtjänst och av teknikern som var ut och bytte läckageskyddet. trots att det inte hade med saken att göra.... Var visst en garanti fråga de ställde..
 
Vilken tillverkare kräver att man diskar disken innan man kör den i diskmaskinen? Vad är då syftet med maskinen?
 
A
useless useless skrev:
Vilken tillverkare kräver att man diskar disken innan man kör den i diskmaskinen? Vad är då syftet med maskinen?
kräver vet jag inte, men det var då de frågorna jag fick.
Inga problem för mig.. förra maskinen blev 15 år.
Denna är en cylinda..
 
A
Och ä
Maskintok skrev:
Så man får inte göra som man vill?
näpp jag har många gånger tröttnat på att maskinen ej diskat rent, så får jag ändå stå där och blaska..
Vad gäller mängden vatten så låter jag er miljönissar gnälla och spara på det, jag gör av med den mängden jag vill och den mängden jag betalar för, eller ska jag skänka kommunen pengarna?.

Jag har hett vatten i blandaren i köket också, men jag får ju inte elda för samma tomtar heller... oj oj... iallafall så har jag så hett vatten att man inte kan hålla ett finger inunder för då bränner man sig..

Vill du köra på ditt vis varsågod, men klanka för fan inte ner på mitt.. har du läst mig ha problem med att skit sätter igen maskinen?
Nä just det... använd hjärnan till att inse att fett och annat i maten ska lösas upp..
Att hitta på en massa med kemikalier löser inget..
Enda som är riktigt framgångsrikt är hett vatten och yes.. (y)
ändå använder du maskinrengöringsmedel regelbundet. Omg!
 
A
electroluxaren skrev:
Och ä
ändå använder du maskinrengöringsmedel regelbundet. Omg!
Vad är det för fel med det?
Rengjord och välorganiserad diskmaskin med tomma hyllor och en diskad svart plastdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en öppen, ren diskmaskin med tomma diskkorgar och synlig bestickkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom och ren tvättmaskinstrumma med öppen lucka, belysning reflekterar på metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är stolt och nöjd med hur rent och fint det är i maskinen efter varje gång... luktar fräscht.
herregud eller jösses heter det på svenska, om du råkat glömma det.. ;)

Jag är sådan, att jag vill ha det rent, snyggt och ordnat.
dammsuger 3 gånger om dagen, torkar golvet 2 gånger.
torkar bord och bänkar, diskar undan allt, även om det bara är halv maskin, den ska vara tom inför frukost, lunch, middag.
tvättar 3 maskiner varje dag.
med 5 barn så krävs det rutin och disciplin.
 
  • Gilla
  • Ledsen
XMian och 2 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Vad är det för fel med det?
[bild]
[bild]
[bild]

Jag är stolt och nöjd med hur rent och fint det är i maskinen efter varje gång... luktar fräscht.
herregud eller jösses heter det på svenska, om du råkat glömma det.. ;)

Jag är sådan, att jag vill ha det rent, snyggt och ordnat.
dammsuger 3 gånger om dagen, torkar golvet 2 gånger.
torkar bord och bänkar, diskar undan allt, även om det bara är halv maskin, den ska vara tom inför frukost, lunch, middag.
tvättar 3 maskiner varje dag.
med 5 barn så krävs det rutin och disciplin.
Jisses!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
Jisses!
En maskin för säg 5-6000 kr ska användas.
Inte stå inunder diskbänk och skämmas.
Jag köper inte en såg heller för dessa pengar om jag inte dels ska sköta underhållet, men också inte använda den.
som skrivet, förra maskinen blev 15 år gammal håller denna i 7 år till så är den 10 år. helt okej om den lägger av då.
 
A
Maskintok skrev:
En maskin för säg 5-6000 kr ska användas.
Inte stå inunder diskbänk och skämmas.
Jag köper inte en såg heller för dessa pengar om jag inte dels ska sköta underhållet, men också inte använda den.
som skrivet, förra maskinen blev 15 år gammal håller denna i 7 år till så är den 10 år. helt okej om den lägger av då.
om den här modellen håller ett år till så är det fantastiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.