Ett garage med öppen dörr som visar inredning och saker, omgivet av vita stolar och belysning utifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd hål i ett garagegolv som visar lager av grus och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett oisolerat garage med träväggar, synliga takbjälkar och diverse förvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark i garage med synligt grus, sand och trävägg i bakgrunden samt byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av rörigt garage med öppet trästomme tak och diverse förvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
köpte huset för ett år sedan och
Har ett garage ( 30kvm) som jag vill isolera eller halv isolera vet inte exakt vad det blir men jag kan säga att jag vill göra det som det ser som ett varmt garage. När det var -20 ute hade jag -10-15 i garaget , och jag skulle vilja gjuta betong plattan, osb+gip väggar, ett tak under den plåttaket.
Frågan är hur gör jag om jag ska inte ha ett ouppvärmt garage fast fortfarande inte fryst garage heller ?
Jag grävde ca halv meter i garaget för se hur det är eller vad finns i marken oc det var 10-12 cm svar grus eller makadam vet inte vad det kallas och sen 5-6cm tunn sand som sättsand ( röd) och sen var det bara lära här har vi lite bilder
Som sagt det ska inte vara varmt garage som man ha 20 grader
Vill ha bara betongplatta gipsade väggar och tak
Tacksam för alla tips och ni alla som tar er tid och svar Inredning av rörigt garage med öppet trästomme tak och diverse förvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ej isolerat garage visande träreglar, plåttak och en oisolerad betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Nummer 1 är att bestämma om du ska värma upp garaget eller inte .
Det blir inte varmare i garaget om du isolerar men inte värmer upp det .
Du kan däremot skapa en sämre miljö i / till garaget om du isolerar och sätter upp byggskivor och inte värmer / ventilerar lokalen .

Så ska du isolera måste du värma + ventilera , som minimum .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nummer 1 är att bestämma om du ska värma upp garaget eller inte .
Det blir inte varmare i garaget om du isolerar men inte värmer upp det .
Du kan däremot skapa en sämre miljö i / till garaget om du isolerar och sätter upp byggskivor och inte värmer / ventilerar lokalen .

Så ska du isolera måste du värma + ventilera , som minimum .
Hur får jag en bra miljö där vad skulle jag göra för att inte ha fukt och mögel?
Och jag menar att jag tänkte inte ha någon golvvärme eller radiatorer utan bara ha en värme fläkt när jag vill snickra eller nåt
Jag kommer göra allt själv och har tyvärr inte ett stort budget för garaget , vill bara göra enkelt som möjligt men fortfarande allt vill jag göra ordentligt
 
Tomture61
Om du sett lador / uthus , på landet , så brukar dessa leva hur länge som helst .
Detta beror på att ytterväggen ( i trä ) är gles , ventilationen av byggnaden är mycket bra .
Ditt eget garage har enbart ytterpanel och ingen uppvärmning , så risken för att trä ska ruttna eller få mögelangrepp är bättre .

Vill du isolera garaget så måste garaget värmas / ventileras , gör du inte detta så kommer troligtvis byggnaden att må dåligt .
Du får en för hög fukthalt i garaget , vissa tider på året .
Hög fukthalt = mögelsporer trivs och förstör trä , målade ytor mm .
 
Rödfärgad stuga med vita knutar och leksaker samt bildäck framför på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bättre bild på utsidan
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du sett lador / uthus , på landet , så brukar dessa leva hur länge som helst .
Detta beror på att ytterväggen ( i trä ) är gles , ventilationen av byggnaden är mycket bra .
Ditt eget garage har enbart ytterpanel och ingen uppvärmning , så risken för att trä ska ruttna eller få mögelangrepp är bättre .

Vill du isolera garaget så måste garaget värmas / ventileras , gör du inte detta så kommer troligtvis byggnaden att må dåligt .
Du får en för hög fukthalt i garaget , vissa tider på året .
Hög fukthalt = mögelsporer trivs och förstör trä , målade ytor mm .
Vad är för uppvärmning ska jag ha ?
 
Tomture61
Har ett ganska nybyggt garage på 35 kvm .
Värmde med en byggfläkt (från Biltema) till ca +18 gr , en hel vinter .
Denna vinter körde jag med en luftvärmepump , mer än halverade elförbrukningen (y)

Men att hålla minimum ca +10 gr i garaget på vinterhalvåret är nog att rekommendera .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett ganska nybyggt garage på 35 kvm .
Värmde med en byggfläkt (från Biltema) till ca +18 gr , en hel vinter .
Denna vinter körde jag med en luftvärmepump , mer än halverade elförbrukningen (y)

Men att hålla minimum ca +10 gr i garaget på vinterhalvåret är nog att rekommendera .
Har du den dygnet runt om på eller bara visa timmar på dan så att temperaturen håller på viss grader?
 
Tomture61
R amed07 skrev:
Har du den dygnet runt om på eller bara visa timmar på dan så att temperaturen håller på viss grader?
Om
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ett ganska nybyggt garage på 35 kvm .
Värmde med en byggfläkt (från Biltema) till ca +18 gr , en hel vinter .
Denna vinter körde jag med en luftvärmepump , mer än halverade elförbrukningen (y)

Men att hålla minimum ca +10 gr i garaget på vinterhalvåret är nog att rekommendera .
Om det räcker med en luftvärmepump det är inga problem kan ha ett litet där
Nu kom vi till bygge :)
Hur gör jag med golvet , på en bild ser man att det finns två lager med någon grus eller sand garaget byggde i 80 talet nåt
Hur gör jag steg för steg för betong plattan?
Det är ca 10 cm svart grus eller makadam och under det ca 5 cm röd sand
 
Tomture61
R amed07 skrev:
Om
Om det räcker med en luftvärmepump det är inga problem kan ha ett litet där
Nu kom vi till bygge :)
Hur gör jag med golvet , på en bild ser man att det finns två lager med någon grus eller sand garaget byggde i 80 talet nåt
Hur gör jag steg för steg för betong plattan?
Det är ca 10 cm svart grus eller makadam och under det ca 5 cm röd sand
Marken har en kylande effekt , perfekt på sommaren :D mindre bra på vinterhalvåret .
Att isolera med cellplast , 150-200 mm är bra , 100 mm armerad betong är också bra .
Ett lager grus blir billigt men svårstädat och isolerar dåligt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Marken har en kylande effekt , perfekt på sommaren :D mindre bra på vinterhalvåret .
Att isolera med cellplast , 150-200 mm är bra , 100 mm armerad betong är också bra .
Ett lager grus blir billigt men svårstädat och isolerar dåligt .
Hur gör jag med marken ska jag ha nån mer grus eller liknande ? Eller det är redan gjort? Varför finns nåt sort av fin sand under gruset anledning?
 
Tomture61
Om du ska isolera + gjuta platta så gräv ut , lägg markduk , på med 10 cm makadam osv.
 
Det har gått 2 år sedan jag skapade tråden och nu när jag kikade konton märkte att jag inte har avslutat tråden med hur resultatet blev, så kände mig lite skyldig att jag måste skriva och visa hur resultatet var och vilka stegar togg jag, jag tycker att det är som att ha respekt till alla som tar sig sin tid och hjälper här, man bör svara till slutet, men jag hade glömt det, så ber om ursäkt för det( togg inte 2 år att bygga garaget såklart men kanske 2 månader om sätter ihop tiden)

här börjar jag , allt panel och tak rivs
Renovering av rött trähus; stomme synlig, byggmaterial och verktyg utspridda, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats, träkonstruktion, oavslutat tak, verktyg och material nedanför, dagtid, träd och himmel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak under konstruktion, hus, grönområde, verktyg och byggmaterial syns, med en solig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Renovator 88 skrev:
Det har gått 2 år sedan jag skapade tråden och nu när jag kikade konton märkte att jag inte har avslutat tråden med hur resultatet blev, så kände mig lite skyldig att jag måste skriva och visa hur resultatet var och vilka stegar togg jag, jag tycker att det är som att ha respekt till alla som tar sig sin tid och hjälper här, man bör svara till slutet, men jag hade glömt det, så ber om ursäkt för det( togg inte 2 år att bygga garaget såklart men kanske 2 månader om sätter ihop tiden)

här börjar jag , allt panel och tak rivs
[bild][bild][bild][bild]Panel och tak bytt samt byggde ut garaget för ett litet separat kall förråd som är 180 bred, porten är bytt till vitt automatiskt 42 mm isolerad taksjutport, hittade ingen bild på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.