Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt hus. Vi har nu en renoveringsbudget på 200.000kr. Vi själva tänkte att vi vill byta fönster och montera luftvärmepump. Det finns kombipanna nu som går att köra med pellets (vattenburet system).

Vi pratade med vår vän som tycker vi ska satsa på bergvärme då det ökar värdet mycket mer och drar ned driftskostnaden. Men då har vi som sagt gamla fönsterna om vi satsar på bergvärme.

Vi bor i Lappland så vintertid blir det ju kring -25. Vi tror inte heller att vi kommer bo i villan i 15 år utan kanske 5-10 år som vi känner just nu.

Vad är eran åsikt? Luftvärmepump installation (+fortsätta köra med kombipanna) + fönsterbyte eller bergvärme? Tack!
 
Hej,

personligen skulle jag satsa på fönster + Lvp. Värdehöjningen men nya fönster och en energisnålare uppvärmning bör vara högre än att enbart göra en bergvärmepump installation
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej,

personligen skulle jag satsa på fönster + Lvp. Värdehöjningen men nya fönster och en energisnålare uppvärmning bör vara högre än att enbart göra en bergvärmepump installation
Okej! Värdehöjningen blir dock högre med bergvärme enligt mäklaren.. för fönster + LVP blir det en ökning på ca 200.000 medan med endast bergvärme ca 300.000 pga efterfrågan.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
V Villa1981 skrev:
Okej! Värdehöjningen blir dock högre med bergvärme enligt mäklaren.. för fönster + LVP blir det en ökning på ca 200.000 medan med endast bergvärme ca 300.000 pga efterfrågan.
Ja vad just pengen blir är svårt att sia om skulle jag säga, men som jag skrev så personligen värderar jag ett energisnålare klimatskal än just bergvärmepumpen. Huset läcker ju lika mycket energi om ni inte byter fönster oavsett uppvärmningskälla.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja vad just pengen blir är svårt att sia om skulle jag säga, men som jag skrev så personligen värderar jag ett energisnålare klimatskal än just bergvärmepumpen. Huset läcker ju lika mycket energi om ni inte byter fönster oavsett uppvärmningskälla.
Var precis så jag också tänkte men har fått så olika åsikter så ville ha lite fler här i forumet också :crysmile:
 
Jo man får lika många åsikter som man får svar ;)

Men tänk att ni ska bo där i säg 5-10år som du skrev, ni kommer få en sänkt energianvändning oavsett vad ni gör. Kolla på vad kostnaden är just idag och väg in det ekonomiska perspektivet, du får fler åtgärder genom lvp+fönster =lägre månadskostnad.

Sen vad det genererar vid ev försäljning är svårt att säga. En BVP som är 10+år hade jag räknat med ett byte inom snar framtid = avdrag i tänkt köpe peng..
 
Nissens
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja vad just pengen blir är svårt att sia om skulle jag säga, men som jag skrev så personligen värderar jag ett energisnålare klimatskal än just bergvärmepumpen. Huset läcker ju lika mycket energi om ni inte byter fönster oavsett uppvärmningskälla.
Mäklaren har kanske bättre koll på värderingen på marknaden. Att du personligen värderar något annorlunda än vad marknaden gör hjälper ju inte TS...

Dessutom är det ju så att bergvärmepump är mer tillförlitlig och effektiv om det blir en kall vinter.

Jag har bergvärmepump som nu gått i stort sett felfritt i 17 år. Räknar väl med att byta den inom ett par år. Det blir definitivt bergvärme igen. :)

Vad bergvärme ger i värdeökning är ju inte svårt att säga, mäklaren har ju sagt det. :)
 
Redigerat:
Krokben
V Villa1981 skrev:
Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt hus. Vi har nu en renoveringsbudget på 200.000kr. Vi själva tänkte att vi vill byta fönster och montera luftvärmepump. Det finns kombipanna nu som går att köra med pellets (vattenburet system).
Vi pratade med vår vän som tycker vi ska satsa på bergvärme då det ökar värdet mycket mer och drar ned driftskostnaden. Men då har vi som sagt gamla fönsterna om vi satsar på bergvärme.

Vi bor i Lappland så vintertid blir det ju kring -25. Vi tror inte heller att vi kommer bo i villan i 15 år utan kanske 5-10 år som vi känner just nu.

Vad är eran åsikt? Luftvärmepump installation (+fortsätta köra med kombipanna) + fönsterbyte eller bergvärme? Tack!
Det beror lite på. Är du villig att spetselda med pellets då pumpen inte orkar med så hade jag tagit nya fönster + LVVP. Känner du att du inte vill lyfta ett finger skulle jag köra på Bergvärme tveklöst.

Tänk också på att om du byter till tätare fönster så kommer din självdragsventilation förmodligen att påverkas!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bergvärmepumpen påverkas inte av utetemperaturen. en luftvärmepump lämnar mycket lägre effekt när utetemperaturen sjunker. jag tycker bergvärme och vänta med fönsterna
 
Kanske värt att notera att TS bor i Lappland. Av den anledningen skulle jag personligen garanterat först prioritera bergvärme och sen skjuta liiite på fönsterbytet om jag inte kunde låna/hade råd att genomföra det samtidigt. Tar ni det under två olika år kan ni ju dessutom utnyttja fullt ROT-avdrag för båda åren.

Även moderna luftvärmepumpar har ofta dålig/begränsad verkningsgrad vid stark kyla jämfört med en bergvärmeanläggning.

Mäklaren som uttalat sig hos TS har förhoppningsvis hyfsat koll på vad kunderna i de trakterna efterfrågar/värdesätter. Låter i alla fall helt logiskt att man i norra Sverige värderar bergvärme högt. (Jag är själv från Umeå och hade tidigare bekanta som jobbade just med att borra för bergvärme i de trakterna)
 
Tack för svaren! Kanske värt att nämna nu på efterhand att fönsterna är original men det kanske ni förstod (från 1981). Har tittat lite på fönsterna och dom är faktiskt i helt ok skick ännu, är endast lite sprickor utvändigt som går att måla över och bättra på. Inget har börjat ruttna eller dylikt.

Jag och sambon bestämde att vi börjar endast med att montera luftvärmepump och väntar ett år och ser nästa sommar när man fått känna en vinter hur det känns, om man då nästa år vill ha bergvärme eller om man helt enkelt klarar sig gott med pellets och LVP och då satsar på fönster istället. Time will tell! Tusen tack för era åsikter. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.