S Superaneleh skrev:
De separerade inte materialkostnader och arbetskostnad. De gav totalprispris och drog av rot. Vi bad om tre olika offerter. Utan inre arbete, rubbet och exklusive källarfönster.
De ger bättre pris ju fler fönster de byter så det skiljer inte mycket på totalt och utan innearbetet samt exklusive källarfönster. Skiljer inte ens 10000kr på att exkludera 8 källarfönster från att göra rubbet. Skiljer 11000 på att göra innerjobbet själv och exkludera källarfönster. Så de tar 1000kr för att byta källarfönster i arbetskostnad kan man tolka det som.
 
S Superaneleh skrev:
Ja då är jag med. Vi har enluft isåfall. Däremot skulle vi bli tvungna att sätta en ”stödpinne” i mitten av det stora vardagsrumsfönstret (som ska vara fast) för de kunde inte göra så stora fönster. Det är 190 bredd på det.
Det fönstret blir alltså ännu mindre glas i
Ok. Då var inte det ett alternativ. Jag hade 3-luft i vardagsrum och kök på 180 bredd och tog ett 2- luft istället.
 
S Superaneleh skrev:
De separerade inte materialkostnader och arbetskostnad. De gav totalprispris och drog av rot. Vi bad om tre olika offerter. Med inre arbete, rubbet och exklusive källarfönster.
De ger bättre pris ju fler fönster de byter så det skiljer inte mycket på totalt och utan innearbetet samt exklusive källarfönster. Skiljer inte ens 10000kr på att exkludera 8 källarfönster från att göra rubbet. Skiljer 11000 på att göra innerjobbet själv och exkludera källarfönster. Så de tar 1000kr för att byta källarfönster i arbetskostnad kan man tolka det som.
Nja.., eftersom rot baseras enbart på arbetet så måste de separera, även om det inte framgår tydligt. Du kan räkna baklänges då avdraget är 30% av arbetskostnaden.

Ja runt 1000 kr borde det kosta per fönster eftersom det tar ca två mantimmar. Eller ca 1500 före rot. Timkostnad då ca 750 ink moms vilket är rimligt.
 
P Pin skrev:
Nja.., eftersom rot baseras enbart på arbetet så måste de separera, även om det inte framgår tydligt. Du kan räkna baklänges då avdraget är 30% av arbetskostnaden.

Ja runt 1000 kr borde det kosta per fönster eftersom det tar ca två mantimmar. Eller ca 1500 före rot. Timkostnad då ca 750 ink moms vilket är rimligt.
P Pin skrev:
Finns nog flertal som erbjuder montering. Min erfarenhet är att sådana paket med montering är rätt så högt prissatta. Hos mig tog det mindre än två mantimmar per fönster inklusive allt. Bara att jämföra med offerten om det är rimligt prissatt.

Med tanke på rot så bör ju material och arbete vara separerade i offerterna.
john68 john68 skrev:
De har
P Pin skrev:
Nja.., eftersom rot baseras enbart på arbetet så måste de separera, även om det inte framgår tydligt. Du kan räkna baklänges då avdraget är 30% av arbetskostnaden.

Ja runt 1000 kr borde det kosta per fönster eftersom det tar ca två mantimmar. Eller ca 1500 före rot. Timkostnad då ca 750 ink moms vilket är rimligt.
Då kan jag bara konstatera att fönstren är billiga.
 
Sätt inte in pvc fönster med breda karmar du förstör utseendet på ditt hus försök få tag på smäckrare träfönster med aluminium utvändigt om du inte vill måla. Dessa fönsterbytare har förstört massor av hus redan. Se också till att man tar bort hela den gamla karmen och inte sätter den nya inuti så kan du få så stor fönsteryta som möjligt.
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 6 till
  • Laddar…
Byggnadsvårdsföreningen har flera intressanta artiklar om fönster och fönsterbyte.
Bland andra de här.
https://byggnadsvard.se/gamla-fonster-kan-bli-battre-an-nya/
renoveringsraseriet.se har massor av exempel på fullständigt horribla byten av gamla fina fönster till nya vedervärdigt fula.
Bland andra den här.
Ojämnhet i byggnadsstil med två fönster sida vid sida, ett modernt och ett äldre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det nåt hemskare än pvc med alldeles för feta karmar. Syns lång väg när man går på gatan vilka som satt in plastfönster. :confused:
 
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Finns det nåt hemskare än pvc med alldeles för feta karmar. Syns lång väg när man går på gatan vilka som satt in plastfönster. :confused:
Jag håller med. Var inte riktigt medveten om exakt hur illa det var innan jag såg det IRL
 
hscn hscn skrev:
Byggnadsvårdsföreningen har flera intressanta artiklar om fönster och fönsterbyte.
Bland andra de här.
[länk]
renoveringsraseriet.se har massor av exempel på fullständigt horribla byten av gamla fina fönster till nya vedervärdigt fula.
Bland andra den här.
[bild]
Ja, nu är dessa bara helt vanliga lätt rektangulära, utan några extra finesser. Tyvärr också väldigt slitna och antagligen livsfarliga. Vet inte om de kanske bytts någon gång sedan 40-talet, men de är inte underhållna alls.
De håller inte ihop, vi har fått spika ihop dem för att de inte skall öppna sig. Vågar inte öppna för antagligen ramlar de rätt ut.
 
S Superaneleh skrev:
Ja, nu är dessa bara helt vanliga lätt rektangulära, utan några extra finesser. Tyvärr också väldigt slitna och antagligen livsfarliga. Vet inte om de kanske bytts någon gång sedan 40-talet, men de är inte underhållna alls.
De håller inte ihop, vi har fått spika ihop dem för att de inte skall öppna sig. Vågar inte öppna för antagligen ramlar de rätt ut.
Ibland måste man naturligtvis byta, men välj leverantör noga. "Fönsterbytarfirmorna" har jag generellt inget större förtroende för. Bättre att välja seriös fönsterleverantör och anlita snickare för jobbet enl. min mening.
Exempel på seriösa fabrikanter av träfönster.

https://www.rm.se/

https://snickargladje.com/?gclid=Cj...ISe9D-OR9YXO4NHdgJUwKbCepb9rpgnhoCJzIQAvD_BwE
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
S Superaneleh skrev:
Ja, nu är dessa bara helt vanliga lätt rektangulära, utan några extra finesser. Tyvärr också väldigt slitna och antagligen livsfarliga. Vet inte om de kanske bytts någon gång sedan 40-talet, men de är inte underhållna alls.
De håller inte ihop, vi har fått spika ihop dem för att de inte skall öppna sig. Vågar inte öppna för antagligen ramlar de rätt ut.
Lägg gärna upp bilder.
Såna fönster går nästan alltid att renovera. Väl värt att bevara istället för att byta ut.
 
M Maestrono skrev:
Lägg gärna upp bilder.
Såna fönster går nästan alltid att renovera. Väl värt att bevara istället för att byta ut.
Vi har funderat på det men det känns inte värt det. Tvåglas, dragiga, 21 stycken. plus att virket i dem är ruttet och/eller söndertorkat.
vi skulle vara tvungna att plocka isär allihopa och sätta dit helt nya karmar. Det känns inte som det blir särskilt billigt.
 
  • Gilla
Marwie84
  • Laddar…
S Superaneleh skrev:
Är det lika på alla pvc-fönster?
Tycker dessa ser rätt smala och fina ut,
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker dessa ser rätt smala och fina ut,
[media]
Nej de ser bra ut. Vet du om de har möjlighet att installera också, eller är de endast tillverkare?
 
En annan fråga hur brandsäkra är pvc fönster trä står ju emot brand ganska bra men pvc sjunker väl ihop vid värme o rutorna faller ut o tillför syre till branden dessutom bildas saltsyra när pvc brinner
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.