Mats-S
Stefflo Stefflo skrev:
De jag har nu är någon laminat med träsarg och det funkar inte så i mitt nya kök så blir det granit.
Satsa på kompositskiva, det är den absolut mest tåliga och oömma skivan du kan ha.
https://www.cosentino.com/sv-se/silestone-bankskivor/
"Silestones kompositskivor består av 94% naturlig kvarts, vilket gör materialet utomordentligt hårt och motståndskraftigt. Det enda naturliga material som är hårdare än kvarts är diamant, safir och topas."

Vi har varit brutala mot våra kompositskivor, spillt allt möjligt, ställt heta formar direkt på dom mm. mm. ... ser ut som nya. Visst, dom är lite dyrare, men så behöver man inte vara rädd om dom, klarar all misshandel utan problem (y)
 
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
Vi har varit brutala mot våra kompositskivor, spillt allt möjligt, ställt heta formar direkt på dom mm. mm. ... ser ut som nya. Visst, dom är lite dyrare, men så behöver man inte vara rädd om dom, klarar all misshandel utan problem
Fast så har vi ju gjort med granitskivorna (Pearl ...) i 10 år och innan dess två andra familjer i 8 år. Det enda den inte har klarat av var när mikrons glastallrik ramlade ner, alltså ett fall på 60 cm, då blev det ett jack och glastallriken sprack men jacket är svårt att se om man inte känner sig fram.
 
U ullak40 skrev:
Instämmer helt i din kommentar!
Har bott både i br med bänkskivor från Ikea, först så sprack den ena efter 1 månad, sedan svällde den andra upp vid diskbänken. Fick båda utbytta då. Köpte hus och samma elände där, men kunde ju ej reklamera då jag ej köpt dem. Bara byta ut hela skiten.
Massiva bänkskivor behöver skötas och tillåtas röra på sig, det är även bra om de får samma luftfuktighet på både under och översida, annars kan de slå sig. Jag har en massiv bänkskiva av björk från IKEA som fortfarande ser helt ny ut efter två år, men då oljar jag den med linolja ett par tre gånger om året. Att ha överlimmad diskho i en massiv bänskskiva är sällan en bra ide och där kan man önska att IKEA skulle gå in och avråda tydligt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
hsd
Handyman 1 skrev:
Ska inte ekskivor oljas in med jämna mellanrum:thinking:
har själv en del ekskivor hemma,oljar in dom då och då,väldigt levande härlig känsla i ek:) kräver mer underhåll förstås.
Yepp de ska" tvättas"och oljas helst parafinolja ett par gånger om året, gjorde det i tio år och det såg som nytt ut men efter ett par års slarv :sweat: då är dessa väldigt tråkiga med limsläpp mellan stavarna på en del ställen
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer till 100%. Man får vad man betalar för, antingen satsar man på hög kvalitet eller så kör man på "bra nog" som funkar det också om man ändå byter kök efter 10 år.
Det finns ett antal "infekterade" IKEA-trådar här på forumet ... att kritisera IKEA kök är som att kritisera en religiös sekt, det rör upp många känslor ... :oops:
Fast att byta kök drar ofta med sig massor av mer saker så tror faktiskt inte alltid att det bli billigare i längden.
Såg någon här i forumet som fått pris på ca 130 000 för ett litet IKEA kök monterat och färdigt. Håller det sen i 10-15 år så tror jag faktiskt att mitt massiva ekkök för 330 000 blir billigare monterat och färdigt, utan vitvaror ska tilläggas men med granitskiva och rätt stort kök. Räknar inte med att behöva byta kök igen så länge vi kommer bo kvar i huset.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Satsa på kompositskiva, det är den absolut mest tåliga och oömma skivan du kan ha.
[länk]
"Silestones kompositskivor består av 94% naturlig kvarts, vilket gör materialet utomordentligt hårt och motståndskraftigt. Det enda naturliga material som är hårdare än kvarts är diamant, safir och topas."

Vi har varit brutala mot våra kompositskivor, spillt allt möjligt, ställt heta formar direkt på dom mm. mm. ... ser ut som nya. Visst, dom är lite dyrare, men så behöver man inte vara rädd om dom, klarar all misshandel utan problem (y)
Vi kollade på komposit men gillade inte riktigt urvalet av dessa och ingen som vi riktigt fastnade för så det får bli granit.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag anser att ett kök ska hålla i minst 30 år men då IKEA tyvärr spar in på varenda liten pryl som går för att pressa sina priser så går det inte att bygga något som håller en längre tid. Ett kök ska tåla att användas, det ska tåla vatten och det ska tåla barn.
IKEA är bra på mycket men vissa saker skulle jag aldrig köpa därifrån och just kök är en av dessa.

Skillnaden är priset.

Fått in 2 offerter (exklusive vitvaror)

Ikea kök : 34.990kr

Marbodalkök : 138.460kr

Fördelen för ikea är att man kan byta ofta (eftersom det är så "billigt") om de kör samma mått på luckor och lådfronter.
 
  • Gilla
Pittersenn
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Skillnaden är priset.

Fått in 2 offerter (exklusive vitvaror)

Ikea kök : 34.990kr

Marbodalkök : 138.460kr

Fördelen för ikea är att man kan byta ofta (eftersom det är så "billigt") om de kör samma mått på luckor och lådfronter.
Vad händer om IKEA byter namn på deras kök då som skedde för ett antal år sen? Finns några företag som lever på att göra kopior men då är inte ekonomin samma sak.
Kök från IKEA är absolut billigt men du får som sagt vad du betalar för. Att lådor och luckor hänger på sniskan efter fem år anser inte jag vara kvalitet.
 
  • Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
hsd
En bekant som köpte Marbodal kök till villan investerade i ett IKEA kök till sommarstället och noterade den enda skillnaden förutom priset var att ikea levereras i platta paket
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En bekant som köpte Marbodal kök till villan investerade i ett IKEA kök till sommarstället och noterade den enda skillnaden förutom priset var att ikea levereras i platta paket
det är ju tyska Blum som levererar lådorna :)
 
Cheesen
Q Qaniel skrev:
det är ju tyska Blum som levererar lådorna :)
Det är någon andrasortering på blum beslagen hos Ikea... Man känner det om man hänger en parlucka med Ikea på ena sidan och blum på andra... Hade en aha-upplevelse när jag testade det.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
det är ju tyska Blum som levererar lådorna :)
Blum kommer från Österrike ;)
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
J Jonasdzm skrev:
Ikea kök : 34.990kr
Marbodalkök : 138.460kr
hsd hsd skrev:
En bekant som köpte Marbodal kök till villan investerade i ett IKEA kök till sommarstället och noterade den enda skillnaden förutom priset var att ikea levereras i platta paket
Marbodal är bara en dyr kopia av IKEA, så där är valet IKEA givetvis.
Puustilla och Ballingslöv spelar i en helt annan division, så det är dom man ska jämföra mot, kvalitet kontra pris.
 
Intressant, jag reklamerade några av mina köksluckor för en tid sedan och först vägrade IKEA ta på sig ansvar. Sen efter mycket argumenterande fram och tillbaka och inblandning av chefer osv fick jag rätt och ett par nya luckor. Rekoemderar dock inte IKEA kök, de är inte designade för att klara 25 år, möjligen 5 år.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Vi har själv köksluckor från Ikea, och ja, det är sant, Ikeas köksluckor tål inte fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.