G guggen skrev:
Jag tror ingen är oense om ångbromsens placering. Läs tillverkarens eller vilken anvisning som helst, du kommer annars få en icke funktionell isolering. Luftspärr är, som det låter, till för att hindra inomhus luft att ta sig igenom isoleringen och endast släppa igenom ånga/fukt,ä. Precis som vilken ångbroms som helst. Det är den viktigaste delen i att isolera en vägg. Den skall alltid vara närmast inre ytskikt.
Sedan skall du ha en vindpapp, som även det gör vad det låter som, den tätar mot vinden utifrån, dvs den skall vara på utsidan av isoleringen.
Det är samma konstruktionsprincip för alla isolerade väggar, det enda som skiljer för olika typer av material är hur genomsläpplig luftspärren är. Dvs ibland kallas denna ångspärr (plast), ångbroms eller som i ditt fall luftspärr (detta är en väldigt genomsläpplig ångbroms).
Jag har isolerat med i princip samtliga hygroskopiska o traditionella material, skillnaden är inte så stor, särskillt inte vid dessa små mängder.
Dum följande fråga kanske men när man i sådana här fall ska tilläggsisolera ytterväggen och luftspärren (ångspärr) som jag ska lägga på. Skall denna gå runt hela rummet och tätas eller kan man dra in den en bit i mellanväggarna och taket mot ytterväggen och täta där? Vet inte om du förstår vad jag menar.
 
B BKov skrev:
Dum följande fråga kanske men när man i sådana här fall ska tilläggsisolera ytterväggen och luftspärren (ångspärr) som jag ska lägga på. Skall denna gå runt hela rummet och tätas eller kan man dra in den en bit i mellanväggarna och taket mot ytterväggen och täta där? Vet inte om du förstår vad jag menar.
Man drar den utanpå isolering och reglar, häftar så lite som behövs för att det skall sitta och tejpar. Sen på med panel/ytskikt.
Vägg under renovering med brun ångspärr fastsatt vid isolering och reglar runt två fönster, tejpad vid skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G guggen skrev:
Man drar den utanpå isolering och reglar, häftar så lite som behövs för att det skall sitta och tejpar. Sen på med panel/ytskikt.
[bild]
I min konstruktion blir uppbygganden som du nämnde plankvägg-vindpapp-regel+isolering-luftspärr -ytskikt. Så luftspärren behöver bara gå runt regelns kanter och täta? Taket ovan och mellanväggarna på sidorna behöver inte ha luftspärren?
 
B BKov skrev:
I min konstruktion blir uppbygganden som du nämnde plankvägg-vindpapp-regel+isolering-luftspärr -ytskikt. Så luftspärren behöver bara gå runt regelns kanter och täta? Taket ovan och mellanväggarna på sidorna behöver inte ha luftspärren?
Jo du vill ju att den varma luften i rummet inte skall gå ut genom väggarna. I bilden ovan hade jag inte gjort taket ännu. Så man isolerar hela rummet (eller som jag ovan taket sist), sen drar du över ångbromsen, tejpar, sen på med inre ytskikt.
 
G guggen skrev:
Ja det är inga problem med varken 70 eller mer. Men du skall fortfarande ha ångbromsen (luftspärrpapper) innerst och ha en vindpapp ytterst, dvs:
Putsfasad-> Plankstomme -> Vindpapp -> 70mm regel+70mm Hunton Natvio Träfiberisolering -> Luftspärrpapper ISOLINA -> 11mm OSB -> 12mm gips -> Tapet
Tack så mycket för svaret. Skönt att få lite hjälp på traven. Jag kommer påbörja detta arbete i helgen, spännande!
 
Tack för all svar! Jag har funderat lite till, om man istället skulle välja tilläggsisolera utvändigt ska man ändå regla upp en installationsvägg invändigt med ångbroms eller hur funkar det?
 
@Stonecastle @BKov I see it has been around 3 years since the discussion - I am in a similar situation now, trying to figure out an insulation for the plankhus, and wanted to know how did your projects turn out? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.