Men om han har byggt stödmur för att fylla upp, krävs då inte marklov för höjdändringen av marken?
 
  • Gilla
sketchup
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Taren43 skrev:
Men om han har byggt stödmur för att fylla upp, krävs då inte marklov för höjdändringen av marken?
Åtgärden att bygga en stödmur samt uppfyllningen hanteras i ett och samma lov om det är detta man söker för.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Altanen har väl fyra sidor. Om en av dem är muren (stödmuren om vi ska vara snälla), så lär väl ändå minst två av de andra tre hänga fritt i luften. Därmed borde det gå att angripa altanen även på grund av saknat bygglov då den i verkligheten inte är marknära trots allt.

Sen har ju TS trots allt delvis bundit ris åt egen rygg. Är man insynskänslig låter man inte grannen höja sin tomt med två meter.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessa "kreativa förslag" finns på Boverkets hemsida. T ex detta skriver de om en bygglovsfri altan:

"Om marknivån ska ändras i samband med att altanen byggs ska höjden mätas från den nya marknivån. (MÖD 2017-11-28 mål nr P 1389-17 och P 1042-17 och jfr prop. 2018/19:112 sid. 24)"

[länk]

Men om jag har förstått kommunens tolkning rätt så är detta inte en altan i juridisk mening utan ett trädäck som inte kräver bygglov.
ja, absolut. Men det står inte ”om du vill bygga en flera meter hög altan så bygg en stödmur och fyll upp mark innan så kan du fula igenom altanen bygglovsfritt senare.


Själv är jag bitter för att jag valde att lägga min 80cm höga altan 4,5m från alla grannar då ett grannhörande med ALLA grannar inte hade slutat väl. Och det var väl mest pga en efterbliven medarbetare på byggnadsnämnden för det borde glida igenom utan bygglov.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Själv är jag bitter för att jag valde att lägga min 80cm höga altan 4,5m från alla grannar då ett grannhörande med ALLA grannar inte hade slutat väl. Och det var väl mest pga en efterbliven medarbetare på byggnadsnämnden för det borde glida igenom utan bygglov.
Ja du har fått dåliga råd. 80 cm över marken kräver normalt inget bygglov, helt bygglovsfritt trädäck. Men det beror ju också på hur det ser ut.

Här en annan sida där Boverket tipsar om att höja marken för att slippa bygglov för altan/trädäck:

Texturtag som beskriver hur man mäter höjden av ett altangolv från marken för att avgöra behovet av bygglov.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
Z
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du har fått dåliga råd. 80 cm över marken kräver normalt inget bygglov, helt bygglovsfritt trädäck. Men det beror ju också på hur det ser ut.

Här en annan sida där Boverket tipsar om att höja marken för att slippa bygglov för altan/trädäck:

[bild]

[länk]
Haha, kommer ihåg denna efter mina efterforskningar, men måste ju då fråga, finns det inget som reglerar hur mycket du får höja marken då?
För då kan du ju höja med 20m, montera hiss i mitten och lyfta upp huset högst upp? (teoretiskt)

Verkar ju makabert att man kan springa runt och höja marken så pass mycket att det skulle vara ok?
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z zapy skrev:
Haha, kommer ihåg denna efter mina efterforskningar, men måste ju då fråga, finns det inget som reglerar hur mycket du får höja marken då?
För då kan du ju höja med 20m, montera hiss i mitten och lyfta upp huset högst upp? (teoretiskt)

Verkar ju makabert att man kan springa runt och höja marken så pass mycket att det skulle vara ok?
Nej att höja marken inom detaljplanerat område är marklovspliktigt. Men många kommuner sätter en praktisk gräns vid 0,5 m då de inte tänker starta en tillsyn.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej att höja marken inom detaljplanerat område är marklovspliktigt. Men många kommuner sätter en praktisk gräns vid 0,5 m då de inte tänker starta en tillsyn.
Då borde ett alternativ för @Michael_w vara att påpeka även detta isf?
 
H
Z zapy skrev:
Då borde ett alternativ för @Michael_w vara att påpeka även detta isf?

Men det är väl det ts granne har fått lov av kommunen att göra?
Att bygga mur och höja marken.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z
H Hallerudsbo skrev:
Men det är väl det ts granne har fått lov av kommunen att göra?
Att bygga mur och höja marken.
Så kanske det var, men det bör ju gå att överklaga då det skapar olägenheter för andra grannar(?)
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du har fått dåliga råd. 80 cm över marken kräver normalt inget bygglov, helt bygglovsfritt trädäck. Men det beror ju också på hur det ser ut.

Här en annan sida där Boverket tipsar om att höja marken för att slippa bygglov för altan/trädäck:

[bild]

[länk]
Jag påpekade det och svaret var att byggnadsnänden i Göteborg gjorde tolkningen av lagen att allt över 60cm kräver bygglov oavsett vad eller hur man bevisar att det inte är så. Enda sättet är att sänka dom då nån annan myndighet talar om att dom har fel och det orkar man inte. Typiskt myndighetsmissbruk.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Ja klart det går att överklaga om det inte har vunnit laga kraft
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Jag påpekade det och svaret var att byggnadsnänden i Göteborg gjorde tolkningen av lagen att allt över 60cm kräver bygglov oavsett vad eller hur man bevisar att det inte är så. Enda sättet är att sänka dom då nån annan myndighet talar om att dom har fel och det orkar man inte. Typiskt myndighetsmissbruk.
Jag har förstått att kommuner på västsidan kan ha lite auktoritära tendenser ibland... Men till deras försvar så har det väl kommit ut en del nya domar de senare åren? D v s rättsläget kanske har klarat lite sedan du byggde?
 
Claes Sörmland
Z zapy skrev:
Då borde ett alternativ för @Michael_w vara att påpeka även detta isf?
Men grannen har ju lov för sin nya stödmur och den nya marknivån? Eller har jag helt missförstått?
 
  • Gilla
Brasselamell och 1 till
  • Laddar…
Bara vid muren väl? Då inte altanen är byggd mot huset lär ju höjdskillnaden på den sidan vara för stor av TS beskrivning att döma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.