A
Jag undrade för att jag inte har en susning helt enkelt, dom satt här i huset när jag köpte det, så det var lite för att veta om man kan räkna med byte snart eller inte. Men då kan jag va nöjd då :) blev bytt för nåt tiotal år sedan har jag för mig, och knappt använda halva den tiden.
 
Amarace skrev:
Jag bryter in med en undran, jag har LVI Yali MEC Element, elektronisk termostat, är dom bra eller sisådär?
De är bra delvis beroende på var du har dem. Vissa föredrar vanliga elektriska element som ger värmeeffekt direkt och inte trög effekt som oljefyllda ger. Har man sommarstuga som bara ska värmas upp snabbt och tillfälligt kan vanliga plåtelement ge en fördel. Sedan finns det element med genomströmning eller konvektor (veckad plåt baktill) för att höja effekten. Mec har konvektor. Har själv mec, yali G och några Gnosjö i huset.

Det finns olika uppfattningar om nyttan med oljefyllda element bland dem som har svarat i tråden. Så det blir ett diplomatiskt svar så att denna tråd inte fallerar.
 
Redigerat:
I sommarstugan hade vi några gamla elelement där styrkan gick att ställa in i tre eller 4 lägen. Den lägsta låg på 200 watt och högsta tror jag var på 600 eller 800 watt. Svärfar tycke det var idealiskt att kunna styra effekten. Dessa gamla element slutade att fungera för några år sedan.
 
Lite OT men när det gäller det estetiska håller jag LVI Yali G (118 x 50 cm) som nummer ett. Vid en jämförelse ser många elradiatorer rent av fjuttiga ut och sänker intrycket av bostaden.
 
nikasp
Kapar en gammal tråd här angående Adax-radd på Blocket. Ny kostar 1500 och har då 5 års garanti (modell 650020) eller fem år gammalt i fint skick 750 spänn. Lite snål då det ska sitta i garaget bara men WiFi-variant för 1700 lockar då man kan skruva upp tempen om jag ska jobba där eller kanske måla vintertid. Brukar annars bara hålla 12-14 grader.

Håller de ”hur länge som helst” så en 5 år gammal radiator är värd halva nypriset?

Skärmbild av Adax Neo NP KDT/DT Vit 2000W element online prissättning, 1457 kr exkl. expeditionsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Skall du växla mellan komfort/underhållsvärme skulle jag alla gånger välja radiatorer med fjärrstyrning om prisdifferensen är rimlig. Du kommer att undra hur du klarade dig utan. Sen vet jag inte hur just Adax Wifi-styrning funkar, om det är någon molntjänst och trams.
Det finns ju inget som direkt slits på en elradiator, även om elektroniken knappast håller för evigt. Men halva priset är ju inte heller något direkt fyndpris.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
C cpalm skrev:
Skall du växla mellan komfort/underhållsvärme skulle jag alla gånger välja radiatorer med fjärrstyrning om prisdifferensen är rimlig. Du kommer att undra hur du klarade dig utan. Sen vet jag inte hur just Adax Wifi-styrning funkar, om det är någon molntjänst och trams.
Det finns ju inget som direkt slits på en elradiator, även om elektroniken knappast håller för evigt. Men halva priset är ju inte heller något direkt fyndpris.
Japp hugger nog en ny för 1700 då. Garaget ligger ju bara 5 meter från ytterdörren men då kan jag dra upp värmen inne från sängen om jag kommer på att jag ska greja med nåt någon timme senare.

En annan sak jag klurar på är att Sollentuna infört effektavgift. Elräkningarna har blivit märkbart dyrare med det och ökade elnätsavgifter på senare tid. Ligger en sån här 2kW radiator på antingen 0 eller 2kW när den jobbar?

https://www.seom.se/el/elnat/priser-och-villkor/
 
nikasp nikasp skrev:
En annan sak jag klurar på är att Sollentuna infört effektavgift. Elräkningarna har blivit märkbart dyrare med det och ökade elnätsavgifter på senare tid. Ligger en sån här 2kW radiator på antingen 0 eller 2kW när den är igång?
Den brukar slå till och från inom loppet av 40 sekunder. Hur stor del av tiden den är på avgör effekten. I det tidsperspektivet är det antingen 0 eller 2 kW. Vet du vilket tidsperspektiv Sollentuna energi har? Om de till exempel har en timme som tidsupplösning kommer de att uppfatta radiatorn som en effekt mellan 0 och 2 kW.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Elräkningsfaktura som visar förbrukning, ställning, och kostnader för elnät under en månad.
A Avemo skrev:
Den brukar slå till och från inom loppet av 40 sekunder. Hur stor del av tiden den är på avgör effekten. I det tidsperspektivet är det antingen 0 eller 2 kW. Vet du vilket tidsperspektiv Sollentuna energi har? Om de till exempel har en timme som tidsupplösning kommer de att uppfatta radiatorn som en effekt mellan 0 och 2 kW.
Det står hyfsat utförligt i min länk att de tar de tre högsta timvärdena under en månad för helgfria vardagar mellan 7-19. Ska ta en liten koll på datorn, vi har tillgång till rätt så finkornigt data både vad gäller el och vatten i kommunen. Fick nyligen en ny vattenmätare helt utan rörliga delar.

Exempel på en dag i vintras, ner på timnivå.

Stapeldiagram som visar timförbrukning av el i kWh för en dag i januari med toppvärde kl 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut såhär på faktura sämsta månaden i år. Annan närliggande månad var 4,5 kW.

Elräkningsfaktura som visar förbrukning, ställning, och kostnader för elnät under en månad.

PS. Måste kolla på dator och med glasögon på. Sitter och kisar som en uggla framför mobilen :D
 
nikasp
Det blev en halvmesyr men riktigt kap. Hajade till när det stod 2kW och elektronisk termostat OCH 297 kr på en lapp då låda saknades. Ord pris 1995 och ett par Outlet för 1500 kr hos Elgiganten så fick kolla att priset stämde och han i kassan fick dubbelkolla också.
Adax brödrost på 2kW för väggmontage är drygt 140 cm långa så jag tappar värdefull plats så tvekade där. Få se om det här hamnar i torpet som allt annat ”sub par” jag köpt genom åren.

Portabel elektronisk värmefläkt av märket mill med digital termostat som visar 15 grader, står på ett golv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.