Nu har jag fyllt igen en springa mellan två väggar i ett hörn med akrylfogmassa. Vet att jag kan måla över akrylfogen men kan jag även spackla eller lägga pappersremsa i hörnet? Vad skulle ni gjort?

Vad jag sett på andra ställen så blir ju färgen glansig där man haft akrylfogmassa.
 
  • Hörnet av två väggar med nyapplicerad vit akrylfogmassa fyllandes en springa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis målat om ett helt hus invändigt och lagt akrylfog i alla hörn som vi sedan målat över två gånger. Jag upplever inte att det är någon skillnad i nyans eller glans mellan den målade fogen och den målade renoveringstapeten som vi har på väggarna.

Det kan såklart påverkas av vilken färg ni ska måla med men jag skulle rekommendera er att måla direkt på fogen. Har ni tid kan ni testa på ett ställe och se hur det blir.

Om ni spacklar och lägger remsa så kan ni få nyansskillnader på färgen och framförallt kan remsan och spacklet spricka eller buckla sig när huset rör sig, vilket det gör. Det är en anledning till varför man vill ha mjuk fog i hörn, för att den klarar husets rörelser.
 
  • Gilla
Sarek8 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
S chibilina skrev:
Nu har jag fyllt igen en springa mellan två väggar i ett hörn med akrylfogmassa. Vet att jag kan måla över akrylfogen men kan jag även spackla eller lägga pappersremsa i hörnet? Vad skulle ni gjort?

Vad jag sett på andra ställen så blir ju färgen glansig där man haft akrylfogmassa.
varför ska du lägga pappersremsa och spackla när du fogat...?
Fogen är till för att målas på...
Du övertänker allt. Måla bara!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.