Hejsan!

Jag undrar över hur mycket golvet orkar i last på min lägenhet då jag vill flytta in en sak som väger rätt mycket, cirka 200kg. Jag kommer att vara mitt på punkten så det kommer bli 300kg, men det är inte statisk, enbart när jag är där!

Jag fick nyligen tag i gamla ritningar så undrar om någon kunde hjälpa till och se vad det är för slags bjälklag och om det skulle klara av 200kg/m2. Byggnaden byggdes 1938/1939.

Ritningar är inkluderade, det står på den ena sida om bjälklag och betong osv. men jag har inte förståelse att göra en bedömning.

Jag har också en bild markerat i gul där min lägenheten är, det är "Hall" eller "Rum" där jag tänkte ha denna tung sak. Förstahandsvalet är där den röda kvadraten är markerat med x.
 
Redigerat:
Rickard.
Inga problem. Kan du hoppa där utan att det sviktar märkvärdigt kan du ställa 200kg där utan problem ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Inga problem. Kan du hoppa där utan att det sviktar märkvärdigt kan du ställa 200kg där utan problem ;)
Skönt att höra! Nu tror jag att det kommer väga cirka 200kg själv, men när jag står vid den kommer det gå uppåt 300kg (jag bör nog ha skrivit det i min första post, DOH!). Jag är nyfiken, hur mycket skulle det klara av, om du vet det? Och tack för svaret! :D
 
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
300kg är ju ingenting...


[länk]
Haha, jag läste det här om dagen faktiskt, sjukt.

Jag såg också denna video som några galna norskar gjorde:
 
Det du undrar är i princip om man kan ha ett gammaldags piano eller ett större 300-liter badkar i en lägenhet. Ja, det kan man.
 
Huset är byggt innan de första byggnormerna kom 1946. Däremot gällde Byggnadsstadgan för rikets städer från 1874 som innehöll krav på lokala byggnasordningar. Vad som gällde i Malmö kan man säkert ta reda på. Husets bjälklag är omväxlande betong (trapphus, badrum mm) och trä (det mesta av lägenheterna). Det framgår av sektionen att golvbjälkarna genomgående är 5x10 tum, dvs 125x250 mm. Det motsvarar 45x350 mm i moderna dimensioner. Rejäla doningar alltså! En punktlast på 300 kg är inte så mycket i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Lite OT men vad ska du ställa in som väger 200kg? :D
 
J justusandersson skrev:
Huset är byggt innan de första byggnormerna kom 1946. Däremot gällde Byggnadsstadgan för rikets städer från 1874 som innehöll krav på lokala byggnasordningar. Vad som gällde i Malmö kan man säkert ta reda på. Husets bjälklag är omväxlande betong (trapphus, badrum mm) och trä (det mesta av lägenheterna). Det framgår av sektionen att golvbjälkarna genomgående är 5x10 tum, dvs 125x250 mm. Det motsvarar 45x350 mm i moderna dimensioner. Rejäla doningar alltså! En punktlast på 300 kg är inte så mycket i det sammanhanget.
Jag antar att du sett sektionsritning ngn annan stans f jag kan bara se planritning ovan. Intressant m så kraftiga bjälkar, vore ännu intressantare om man finge veta cc-avstånd för dem och vilken spännvidd de användes till som mest.
 
Bjud in ett par kompisar och så ställer ni er tätt ihop och ser om ni far genom golvet.
 
Gammal tråd, man undrar ju om det gick bra eller om TS ramlade genom golvet?
 
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Anna_H Anna_H skrev:
Gammal tråd, man undrar ju om det gick bra eller om TS ramlade genom golvet?
Han var inne 9 månader efter inlägget så skulle tippa på att han överlevde
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.