Äldre furutak i badrum med högt i tak, belyst av en taklampa, före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat furutak i ett badrum med synliga plankor och en lampa, före vitmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Vill måla ett äldre furutak vitt. Det är i ett badrum. Det är rätt högt i tak så det borde ej få så mkt vatten på sig, men kan ju hända. Har målat tak tidigare men ej i våtrum.

Jag undrar vad jag ska ha för färg? Jag har kvar vanlig spärrgrund från tidigare målningar. Tänkte starta med det. Men sen undrar jag vad jag ska ha över? Köper förg hos Caparol, har rabatt där, de tipsade om en färg överst men den var helmatt o det vill vi inte ha..

Behövs våtrumsfärg eller kan man ha vanlig snickerifärg? Glans 40?

Läste någonstans att man kunde ha fönsterfärg...? För att det står emot vätska?

Tar gärna emot tips! Bifogar bilder på hur det ser ut nu.
 
Våtrumsfärg glans 30-40 kanske ? annars funkar säkert snickerifärg den tål ju en del fukt.
Skulle rekommendera att kvistlacka innan spärrgrunden, i synnerhet på spikarna som lätt går igenom annars.

Fö. tycker ja att det ser ut som ett grantak , men det påverkar ju inte färgvalet.
 
  • Gilla
Stajnich
  • Laddar…
Tack! Ja, vi har en färg som man har som grund o som även stoppar kvistgenomslag. Ngn från Caparol. Typ grundfärg o förhindra kvistgenomslag. Stämmer med gran!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Våtrumsfärg glans 30-40 kanske ? annars funkar säkert snickerifärg den tål ju en del fukt.
Skulle rekommendera att kvistlacka innan spärrgrunden, i synnerhet på spikarna som lätt går igenom annars.

Fö. tycker ja att det ser ut som ett grantak , men det påverkar ju inte färgvalet.
Hej! Stämmer säkert med gran. Nu har jag målat. Två varv med spärrgrund o sen fick jag tips om en färg på Biltema för 169 kr. För kök o badrum. Glans 25. Målat två varv med den med. Men hade önskat mer glans. Om jag ska köra på ett lager till med högre glans, ska jag satsa på en riktig våtrumsfärg då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.