Jag skall bygga till och med den tänkta lösningen kommer jag att inte vara riktigt i linje med detaljplanen (max 20% av tomtytan får bebyggas). Jag komer att hamna på ca 24%, dvs 2% mer än vad som kan godkännas (2% = mindre avvikelse är ok). Nu har jag ritat ritningarna och har tänkt att gå runt till grannarna och be den styrka mina planer inför bygglovsansökan. Finns det något standard dokument för detta? Eller har någon av er ett bra dokument?
Skall jag samla alla namnunderskrifter på ett och samma dokument eller skall det vara ett unikt för varje granne?
Räcker det med att en (myndig) person i varje hushåll skriver på eller måsta alla (myndiga) skriva på?

Ge mig gärna era kommentarer/erfarenheter.

/P.
 
Alla ägare till berörda fastigheter måste skriva på. Be kommunen ge en lista på samtliga ägare till de aktuella fastigheterna.

Ta med fasadritningar till alla grannar och berätta om era planer. Fråga om de tycker det ser OK ut. Gillar de läget så ber du dem plita ner sina namn, namförtydligande samt fastighetsbeteckning på pappret. Skriv m.a.o ut EN A3 med alla fasadritningar samt utrymme (ett gäng tomma rader) där alla kan skriva ner sina namn.

Ta med några extra kopior på ert projekt. Dela ut till grannarna. Det uppskattas säkerligen.

Pusha inte grannarna för hårt, utan väl tidpunkt noga. Ingen vill bli störd i middan...

Vårt bygge stred också mot detaljplanen - huset står 70 cm för nära ena grannen för att vara en 2-våningskåk. Vi hörde 6 grannar och fick OK från alla - vi började alltid med att berätta om de 70 centimetrarna för att avdramatiera projektet för vi antog att det är få sunda människor som bråkar om så lite. Att vi sedan skulle ösa på en våning på kåken är ju en annan sak - det handlade ju bara om att godkänna 70 cm :).
 
I vissa kommuner (Stockholm ex.) så går kommunen ut med ett dokument för "grannehörande" oavsett om du redan fått in godkännande från grannarna. Detta kostar för övrigt extra i bygglovstaxan sedan.
 
Jaså? Det drabbade inte mej.
 
Jag fick förklarat (2005) att detta var obligatoriskt.
 
Aha, vårt bygglov gick igenom Stadsbyggnadskontorets kvarnar år 2003. Trots att de tar ut avgiften anser jag att man har en hel del att vinna på att kontakta grannarna själv. Det är mer personligt och kan ses som god ton.
 
Jo absolut. Jag var helt oförberedd på det. Jag hade pratat med grannarna som skulle ha nyheterna inom synhåll. Jag trodde inte att vi bröt mot detaljplanen. Handläggaren räknade in en befintlig balkong i byggytan som enligt mig inte skulle räknas, den ligger på 4m höjd (vår ombyggnad ökar inte byggytan alls på huset). Nu fick jag av en slump reda på att de skickat ut för grannehörande till alla. Fick springa runt till övriga på kvällen för att hinna före kommunens utskick. Även en som har ca 30cm gemensam gräns mot oss i ena hörnet.

När jag senare diskuterade det med handläggaren så sade han att det spelar ingen roll om man själv fått in godkänannde de går alltid ut med frågan.
 
Hemmakatten
Vi tog också kontakt med alla grannar. Efter förslag från kommunen (som vänligt nog skrev ut listan med fastighetsägare)blev det en faslig massa personer. Det är viktigt att alla fastighetsägare skriver under. Till en fastighet kan det finnas flera stycken.

Vi gjorde ungefär som fasting65. Hade en A3ritning där alla fastighetsägares namn och fastighetsbeteckning var noterade. Dessutom nån liten rad om att de inte hade något att erinra mot vårt förslag. Vi ringde innan till alla fastighetsägare (tror det var minst 25 st). Efterett par veckorringde vi igen och bestämde tid då vi åkte dit och fick påskrivet. Vi lämnade också en kopia kvar till varje fastighetsägare.Allt detta tog många, många timmar och dagar i anspråk. Men för oss gick det bra. Huset är upp och ingen har överklagat.

Kom bara ihåg att bara för att de skrivit på o godkänt ansökan så innebär det inte att de inte kan överklaga bygglovet när det väl tas. Det är väl därför en del kommuner skickar ut grannehörandebrev i efterhand. Det innebär att just de grannarna som fått brevet inte kan överklaga vid ett senare tillfälle.
 
Vi har en granne vars son är delägare till 7 procent eller nåt liknande. Sonen jobbar på fraktfartyg som åker till Asien och han är borta 3-4 månader i sträck. Lyckligtvis var han hemma i två veckor precis när vi behövde en underskrift.
 
Hemmakatten skrev:
Vi tog också kontakt med alla grannar. Efter förslag från kommunen (som vänligt nog skrev ut listan med fastighetsägare)blev det en faslig massa personer. Det är viktigt att alla fastighetsägare skriver under. Till en fastighet kan det finnas flera stycken.

Vi gjorde ungefär som fasting65. Hade en A3ritning där alla fastighetsägares namn och fastighetsbeteckning var noterade. Dessutom nån liten rad om att de inte hade något att erinra mot vårt förslag. Vi ringde innan till alla fastighetsägare (tror det var minst 25 st). Efterett par veckorringde vi igen och bestämde tid då vi åkte dit och fick påskrivet. Vi lämnade också en kopia kvar till varje fastighetsägare.Allt detta tog många, många timmar och dagar i anspråk. Men för oss gick det bra. Huset är upp och ingen har överklagat.

Kom bara ihåg att bara för att de skrivit på o godkänt ansökan så innebär det inte att de inte kan överklaga bygglovet när det väl tas. Det är väl därför en del kommuner skickar ut grannehörandebrev i efterhand. Det innebär att just de grannarna som fått brevet inte kan överklaga vid ett senare tillfälle.
Jag är medveten om att grannarnas godkännande till mig inte "gäller" men det förenklar att få ett bygglov godkänt.
 
Hemmakatten skrev:
Vi ringde innan till alla fastighetsägare (tror det var minst 25 st).
Lite nyfiken, då jag väl har funderingar på att ev. bygga till en liten lekstuga och carport på tomten. Hur räknar man ut vilka fastighetsägare som är berörda och bör underrättas? Med 25 stycken berörda undrar man ju hur tomten ser ut (såvida det inte rör sig om flerfamiljshus).

Jag trodde i min enfald att det gäller de grannar vars fastigheters tomt angränsar till mig tomtgräns. I de flesta fall torde det väl vara 3 stycken (på ena sidan är oftast en väg, sedan har man väl en granne på varje kvarvarande sida av tomten).

Men det kanske är för enkelt? :confused:
 
De på andra sidan vägen räknas också, i vårt fall ligger tomterna lite förskjutna så att diagonalgrannen i ena hörnet har några cm gräns också.
 
olni65 skrev:
Lite nyfiken, då jag väl har funderingar på att ev. bygga till en liten lekstuga och carport på tomten. Hur räknar man ut vilka fastighetsägare som är berörda och bör underrättas? Med 25 stycken berörda undrar man ju hur tomten ser ut (såvida det inte rör sig om flerfamiljshus).

Jag trodde i min enfald att det gäller de grannar vars fastigheters tomt angränsar till mig tomtgräns. I de flesta fall torde det väl vara 3 stycken (på ena sidan är oftast en väg, sedan har man väl en granne på varje kvarvarande sida av tomten).

Men det kanske är för enkelt? :confused:
Angränsande tomter berörs, men också de som ser din tomt där förändringen skall ske.
 
Hemmakatten
Efter förslag från kommuntjänsteman (han prickade för på karta) så var det nog en 10-12 hus vi kontaktade. Det var alla som överhuvudtaget kunde se vår tomt (på vintern utan löv ;) ). Men som jag skrev tidigare så hade några hus en ägare, andra hus två ägare (vanligast) och ett hus hade faktiskt fyra ägare. Eftersom detta var sommarstugor (de flesta) blev det ett himlans åkande hit o dit.
 
pgillner skrev:
Jag skall bygga till och med den tänkta lösningen kommer jag att inte vara riktigt i linje med detaljplanen (max 20% av tomtytan får bebyggas). Jag komer att hamna på ca 24%, dvs 2% mer än vad som kan godkännas (2% = mindre avvikelse är ok). Nu har jag ritat ritningarna och har tänkt att gå runt till grannarna och be den styrka mina planer inför bygglovsansökan. Finns det något standard dokument för detta? Eller har någon av er ett bra dokument?
Skall jag samla alla namnunderskrifter på ett och samma dokument eller skall det vara ett unikt för varje granne?
Räcker det med att en (myndig) person i varje hushåll skriver på eller måsta alla (myndiga) skriva på?

Ge mig gärna era kommentarer/erfarenheter.

/P.
Ingen som kan svara på om det räcker det med att en (myndig) person i varje hushåll skriver på eller måsta alla (myndiga) skriva på?

/P.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.