Hej,

Gräsmattan är på ca 300m^2. Tänkte köpa på en sileno minimo (500).

1. Funderar på layout av guidekabel.
a. Ser dragningen från stationen (vid carporten) bra ut, eller borde den ta en svängom nere i första trekantiga området på nått sätt?
b. Ska den längre ut i område 2?
c. Är det bra att dra den hela vägen ut i det sista området?

2. Begränsningskabel.
a. Kan jag låta den gå runt och inkludera pallkragarna och låta de vara "hinder på gräsmattan". Eller borde jag dra in ett litet 'U' i mellanrummet mellan huset och pallkragarna, känns som det kan bli ganska tight mellan kablarna om jag behöver göra det?

3. Kommer den hitta ut igen från det trånga utrymmet på ett bra sätt utan att fastna där en längre stund för att den studsar runt?

Tack på förhand.
 
  • Översiktsplan av trädgård med gräsmatta, hus, carport och förråd, samt markerade föreslagna dragningar för robotgräsklipparens begränsnings- och guidekablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1a. Du behöver inte göra någon extra sväng med guidekabeln vid laddstationen. Vid start från laddstation blir området korrekt klippt.

1b. Vad avser du med område 2? Lägg guiden i en mjuk sväng runt området, inga kraftiga hörn.

1c. Ser Ok ut.

2a. Svårt att se på bilen. Kanske ska du avgränsa bort ytan runt pallkragarna.

3. "trånga utrymmet" Menar du ytan runt pallkragarna? Som sagt, undanta denna yta från klippningen, så blir det bra.
 
E etompau skrev:
1a. Du behöver inte göra någon extra sväng med guidekabeln vid laddstationen. Vid start från laddstation blir området korrekt klippt.

1b. Vad avser du med område 2? Lägg guiden i en mjuk sväng runt området, inga kraftiga hörn.

1c. Ser Ok ut.

2a. Svårt att se på bilen. Kanske ska du avgränsa bort ytan runt pallkragarna.

3. "trånga utrymmet" Menar du ytan runt pallkragarna? Som sagt, undanta denna yta från klippningen, så blir det bra.

Tack för svar.

Trånga utrymmet menade jag egentligen hela östra sidan plus nere vid pallkragarna. Med avgränsa bort, menar du att undanta just norr om pallkragarna eller hela det området?
 
  • Trädgårdssida med pallkrage vid husvägg, gräsmatta, staket och lekstuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre pallkragar fyllda med jord i rad bredvid en husvägg, odlingsområde begränsat av staket och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, den remsan ser ut att vara i smalaste laget för att klipparen ska funka bra.
Vilken bredd har gräsremsan?
Den kan hålla på att stånga fram och tillbaka. Hem lär den hitta via guidekablen.
 
E etompau skrev:
OK, den remsan ser ut att vara i smalaste laget för att klipparen ska funka bra.
Vilken bredd har gräsremsan?
Den kan hålla på att stånga fram och tillbaka. Hem lär den hitta via guidekablen.
E etompau skrev:
OK, den remsan ser ut att vara i smalaste laget för att klipparen ska funka bra.
Vilken bredd har gräsremsan?
Den kan hålla på att stånga fram och tillbaka. Hem lär den hitta via guidekablen.
Passagen mellan hus och häcken är 1m gräs + 15 cm betongplatta. Mellan pallkragen och huset är det ca 70cm gräs + 15 cm betongplatta.

Där krukorna är på bilden har jag inga förväntningar att den ska kunna köra.
 
Kör på, det där klarar den. Tänk dock på att roboten kör till vänster om guiden mot laddaren sett, så lägg guidekabeln närmare staketet än huset. Jag skulle tippa att 20–25 cm från begränsningskabeln funkar, även om instruktionsboken nog rekommenderar mer.

Och som redan tipsats om, mjuka svängar på guiden, inga tvära 90-gradare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kör på, det där klarar den. Tänk dock på att roboten kör till vänster om guiden mot laddaren sett, så lägg guidekabeln närmare staketet än huset. Jag skulle tippa att 20–25 cm från begränsningskabeln funkar, även om instruktionsboken nog rekommenderar mer.

Och som redan tipsats om, mjuka svängar på guiden, inga tvära 90-gradare.
Tack, med "kör på" menar du den blåa varianten, eller att skippa att runda pallkragarna och köra där jag har markerat med vitt istället. och låta pallkragarna vara "hinder". Klipparen kommer inte få plats mellan guidekabel och pallkrage där jag målat vitt, men å andra sidan vet jag inte om 70cm gräsmatta kommer räcka heller för avståndet mellan kablarna ska räcka.

Är ju ingen jätteyta och kommer ändå behöva gå med trimmern vid pallkragarna. Mest är jag orolig att klipparen ska fastna/missa begränsningskabel eller inte förstå hur den ska ta sig hem.
Trädgårdsplan med markerade guidekablar för robotgräsklippare, pallkragar och mätning på 0.7m.
 
Jag skulle börja dra enligt vitt och låta pallkragarna vara hinder. Fastnar roboten skulle jag ändra efter det, inte utgå från att det nog inte funkar.

Är det hemma märker du rätt fort om den fastnar. Lite värre om det är på landet och den står till längre tid, men man brukar snabbt få till även sådana ställen är min erfarenhet.
 
Då kör jag så, tackar. Det är ju trots allt inte permanent, går ju att dra om.
 
Idag har jag en 220ac

har haft laddatationen på baksidan av huset, men ska nu flytta den till framsidan under altanen.
Har inte lagt någon guidekabel idag, men funderar på att göra det nu. Då den ska hitta hem lättare.
men har aldrig förstått hur den ska kopplas eller hur den ska ska.
Läst att den ska dras under laddplattan. behöver man ändra något mer i klipparen, efter man har lagt en guideslinga.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,
 
  • Handritad skiss av hus och altan med planerad placering för laddstation för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ansluta en ny kabel på laddaren, dra den runt huset till lämplig plats på baksidan och där ansluta kabeln till begränsningskabeln med ett skarvdon.

Inställningen på klipparen bör du se över så att den de första minutrarna bara letar efter guidekabeln, först därefter följer begränsningskabeln till laddaren (eller hur den nu hittar hem nu).

Vet tyvärr inte exakt hur man gör det i en 220.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.