H hempularen skrev:
Men om de fick bygglov nu, så kan du överklaga. Spelar ingen roll om du tidigare har sagt OK i ett grannehörande innan bygglovsbeslutet.
Har de fått bygglov för muren och marknivå för att fylla upp, så kan de givetvis ha vilken yta de vill på den uppfyllda marken. Men de kan inte lägga ett däck högre än ca 50cm över den nya nivån, nära gränsen.
Har kollat under altanen, alltså insidan av muren. Här är ej uppfyllt med jord. Det ligger lite makadam på botten men det är ändå säkert minst 1,2 meter mellanrum mellan altanen och marken.

Här är en skiss. Husen är ligger i en brant backe så inte helt lätt att göra en skiss över alla höjdskillnader som finns.

Edit: Det är alltså en nivåskillnad på kanske 1-1,5 meter från min uppfart ned till en vändplats som ligger precis nedanför. Grannens Mur börjar nere på uppfarten och sträcker sig högt ovanför min uppfart upp till nästan andra våningen. Står en normalperson på altanen så blir det insyn in i vardagsrummet.
 
  • Skiss som visar hus, mur och tomt i brant backe med höjdskillnader mellan uppfart och vändplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Kompiz och 5 till
  • Laddar…
Då fotograferar du. Sedan överklagar du med motiveringen att han inte byggt en stödmur utan en altan. Eposta kommunen och fråga hur du överklagar. De är skyldiga att berätta det gör dig.
 
  • Gilla
shtob och 20 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Har kollat under altanen, alltså insidan av muren. Här är ej uppfyllt med jord. Det ligger lite makadam på botten men det är ändå säkert minst 1,2 meter mellanrum mellan altanen och marken.

Här är en skiss. Husen är ligger i en brant backe så inte helt lätt att göra en skiss över alla höjdskillnader som finns.
En planskiss/situationsplan som komplement till din ritning kan underlätta.
 
  • Gilla
krissTer och 1 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Ett bygglov har en besvärstid och kan överklagas i 10 år.
 
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag är mest nyfiken på hur grannen som bor nerslänts från TS får till en stödmur ner till TS tomt för att kunna bygga en altan på mark som är i höjd med TS övervåning samtidigt som den är fem meter över parkeringen? Jag får verkligen inte ihop det? Går altanen ovanför grannens tak?
Har lagt upp en skiss.

Nej det är verkligen en underlig altan. Den börjar höjmässigt i höjd med deras egna fönster, alltså ovanför ytterdörren, säg 1,5 meter från deras tak. Alla som ser den reagerar negativt och tycker det ser märkligt ut.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Jag fattar inte hur kommunen kunnat godkänna detta. Jag hade överklagat
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Sven-Olov Hederyd Sven-Olov Hederyd skrev:
Ett bygglov har en besvärstid och kan överklagas i 10 år.
Källa på det?
 
  • Gilla
Klantskalle och 4 till
  • Laddar…
F
M Michael_w skrev:
Men det låter ju helt sjukt att man ska få göra som de gjort, de har ju brutit mot varenda regel som finns - höjdmässigt, precis längst tomtgräns, besvärande insyn. Men bara för att man bygger en stödmur som gör hela schabraket ännu större och fulare så är det plötsligt ok?
Håller med, det låter helt sjukt och baserat på vad du skriver så får man en känsla av att grannen fått kreativa förslag från stadsbyggnadskontoret hur denna skall agera för att få till sin altan. Att fylla upp mark (vilket också är bygglovspliktigt) endast med syftet att höja mark för att sen kunna bygga på höjden låter liteväl kreativt. Är det så störande att du tom vill flýtta så skall du naturligtvis överklaga. Länstyrelsen kan eventuellt ha synpunkter på att höja mark bara för att få in altanen.

Se till att få en kronologiskt korrekt beskrivning av turerna, bygglov, rivningsbeslut, murar mm och vad du så här i efterhand har kommit fram till, dvs att det bara är svepskäl för att rädda altanen.

Försök ta reda på om grannen verkigen har återfyllt som det var villkorat eller om det är öppet.

LYCKA TILL.

Så här i efterhand skulle du naturligtvis ha villkorat ditt ok till stödmuren med att altanen skulle rivas först och att ingen ny byggdes efter att muren byggts heller.

Har du kollat med grannen om denna kan tänka sig att slänga upp ett tätt, isynsskyddat staket med lite ordentlig höjd på sin altan? Det kanju vara så att det framstår som ytterst attraktivt att göra det jämfört med att du överklagar bygglovet, speciellt om det inte är återfyllt under som det var sagt (sannolikheten att det är återfyllt utan att du har noterat det är minimal då de höjder du talar om är flera lastbilslass.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Staffans2000
"Alla som ser den reagerar negativt och tycker det ser märkligt ut."

Även grannen?
Hur som helst, är det ett uselt argument.
Jag tror att det blir mer än svårt att få kommunen att ändra sig. Men du kan alltid pröva, men hoppa över argumentet: -alla tycker att....

Staffan
 
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
En hög altan kräver bygglov och då skall väll grannarna frågas? Gjorde man det? Kolla med Komunen om allt gick rätt till?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
K Kaneer skrev:
Jag fattar inte hur kommunen kunnat godkänna detta. Jag hade överklagat
Jag tror att det från början var tal om en stödmur för att det fanns rasr
F fsn skrev:
Håller med, det låter helt sjukt och baserat på vad du skriver så får man en känsla av att grannen fått kreativa förslag från stadsbyggnadskontoret hur denna skall agera för att få till sin altan. Att fylla upp mark (vilket också är bygglovspliktigt) endast med syftet att höja mark för att sen kunna bygga på höjden låter liteväl kreativt. Är det så störande att du tom vill flýtta så skall du naturligtvis överklaga. Länstyrelsen kan eventuellt ha synpunkter på att höja mark bara för att få in altanen.

Se till att få en kronologiskt korrekt beskrivning av turerna, bygglov, rivningsbeslut, murar mm och vad du så här i efterhand har kommit fram till, dvs att det bara är svepskäl för att rädda altanen.

Försök ta reda på om grannen verkigen har återfyllt som det var villkorat eller om det är öppet.

LYCKA TILL.

Så här i efterhand skulle du naturligtvis ha villkorat ditt ok till stödmuren med att altanen skulle rivas först och att ingen ny byggdes efter att muren byggts heller.

Har du kollat med grannen om denna kan tänka sig att slänga upp ett tätt, isynsskyddat staket med lite ordentlig höjd på sin altan? Det kanju vara så att det framstår som ytterst attraktivt att göra det jämfört med att du överklagar bygglovet, speciellt om det inte är återfyllt under som det var sagt (sannolikheten att det är återfyllt utan att du har noterat det är minimal då de höjder du talar om är flera lastbilslass.
Altanen fanns inte när OK gavs till muren. Ok gavs till en stödmur endast, för att det fanns rasrisk enligt grannen (vilket är BS då det är berg där). Sen plötsligt byggdes altanen som på sina ställen är 4 meter hög och först 5 ÅR senare byggs muren efter att kommen beslutat att altanen ska bort! Det var alltså en altan som var målet hela tiden och muren är ett sätt att få till en annars olovlig altan, som ju kom till 5 år senare.

Sommaren 2020 smälls muren upp, denna muren blir inte godkänd då den inte är byggd enligt det ursprunliga bygglovet. Våren 2021 har de ansökt om ett nytt bygglov som nu blivit godkänt. När vi pratat med kommunen tidigare har de sagt att vi inte ska vara oroliga och att altanen ska bort, det fanns inga tvivel. Den personen jobbar inte kvar på kommunen längre.

Sista utväg hade väl varit att de smällde upp ett plank på sin altan, men då stjäl de ju även vår utsikt utöver en olovligt byggd altan som stör som fan.
 
  • Gilla
Mies
  • Laddar…
Har man inte två år på sig att bygga?

Kan grannen dröjt för länge med att bygga så att bygglovet förföll?
 
K Karliz skrev:
En hög altan kräver bygglov och då skall väll grannarna frågas? Gjorde man det? Kolla med Komunen om allt gick rätt till?
Enligt kommunen är det inte en altan längre eftersom muren som nu tillkommit senare gör att den räknas som ett trädäck då den enligt kommunen nu ligger i marknivå. Men jag har som sagt kollat under altanen, innanför muren och där är bara ett stort tomrum, med lite makadam på botten. man ser baksidan av muren klart och tydligt.
 
Z
M Michael_w skrev:
Jag tror att det från början var tal om en stödmur för att det fanns rasr


Altanen fanns inte när OK gavs till muren. Ok gavs till en stödmur endast, för att det fanns rasrisk enligt grannen (vilket är BS då det är berg där). Sen plötsligt byggdes altanen som på sina ställen är 4 meter hög och först 5 ÅR senare byggs muren efter att kommen beslutat att altanen ska bort! Det var alltså en altan som var målet hela tiden och muren är ett sätt att få till en annars olovlig altan, som ju kom till 5 år senare.

Sommaren 2020 smälls muren upp, denna muren blir inte godkänd då den inte är byggd enligt det ursprunliga bygglovet. Våren 2021 har de ansökt om ett nytt bygglov som nu blivit godkänt. När vi pratat med kommunen tidigare har de sagt att vi inte ska vara oroliga och att altanen ska bort, det fanns inga tvivel. Den personen jobbar inte kvar på kommunen längre.

Sista utväg hade väl varit att de smällde upp ett plank på sin altan, men då stjäl de ju även vår utsikt utöver en olovligt byggd altan som stör som fan.
Kan du inte ta en bild och lägga upp?
Alternativt länka till Google Maps om den är uppdaterad med bilder på altanen (streetview) om du inte vill ta en bild pga av grannen s.a.s.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Så ser det ut inifrån.

Vill egentligen inte outa för mycket på internet än.

Har satt upp fönsterfilm som insynskydd men man ser räcket och glaset på altanen.
 
  • Gilla
  • Wow
shtob och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.