Hej!
Vi har haft en firma här för att få offert på totalt fönsterbyte. För enkelt underhåll så tänkte vi PVC-fönster.
Nu när de varit här och vi fick se fönstret så visar det sig att de kommer äta 5.5 cm på varje sida för att fönsterkarmen är så bred.
På ett litet fönster så blir det ju nästan mer karm än fönster. 20cm mindre fönsteryta... låter mycket.
Är det lika på alla pvc-fönster?
 
BirgitS
Vet ju inte om det är absolut alltid men det är i alla fall nästan alltid så.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Väljer ni fasta fönster så blir karmen betydligt mindre. Men det kan se dumt ut om man har både fasta och öppningsbara bredvid varandra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
PVC ofta klumpiga karmar men det finns nog undantag. Även moderna träffandet kan vara klumpigare än de äldre befintliga.

Kolla upp fler leverantörer, både PVC och trä.
 
Har ni enluft eller tvåluft idag?
När vi bytte så gick vi från 2 till 1 och från 3 till 2 så att glasytan och ljusinsläppet ökade.
Men det är ju inte säkert att det blir bra på alla hus, utseendemässigt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Har ni enluft eller tvåluft idag?
När vi bytte så gick vi från 2 till 1 och från 3 till 2 så att glasytan och ljusinsläppet ökade.
Men det är ju inte säkert att det blir bra på alla hus, utseendemässigt.
Huset är från 40-talet så det är fönstren också. Ingen aning om vad enluft/tvåluft är, tvåglas är det. Dagens karm är ca 5 cm och med Pvc-fönster skulle den bli ca 10.5cm.
Fönsterytan kommer minska drastiskt känns det som.
 
D dennis_f skrev:
Väljer ni fasta fönster så blir karmen betydligt mindre. Men det kan se dumt ut om man har både fasta och öppningsbara bredvid varandra.
Vi har bara ett fönster i varje rum, undantag i vardagsrum, man vill ju gärna kunna öppna och vädra samt tvätta fönster. I vardagsrummet tänkte vi ha alla fönster på en vägg fasta och öppningsbart på en vägg.
 
P Pin skrev:
PVC ofta klumpiga karmar men det finns nog undantag. Även moderna träffandet kan vara klumpigare än de äldre befintliga.

Kolla upp fler leverantörer, både PVC och trä.
Jag kanske borde nämna att vi vill ha både fönster samt montering i samma paket.
Tips på det mottages tacksamt. Vi har skickat offertförfrågan till två företag än så länge.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Superaneleh skrev:
Huset är från 40-talet så det är fönstren också. Ingen aning om vad enluft/tvåluft är, tvåglas är det. Dagens karm är ca 5 cm och med Pvc-fönster skulle den bli ca 10.5cm.
Fönsterytan kommer minska drastiskt känns det som.
Om du har ett fönster på tex 110 x 120 cm som består av två olika rutor med karm i mitten så är det 2-luft.
1 luft- = bara en ruta.
När jag då gick från 2 till 1 ruta utan karm i mitten så fick jag mer glasytan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Superaneleh skrev:
Jag kanske borde nämna att vi vill ha både fönster samt montering i samma paket.
Tips på det mottages tacksamt. Vi har skickat offertförfrågan till två företag än så länge.
Finns nog flertal som erbjuder montering. Min erfarenhet är att sådana paket med montering är rätt så högt prissatta. Hos mig tog det mindre än två mantimmar per fönster inklusive allt. Bara att jämföra med offerten om det är rimligt prissatt.

Med tanke på rot så bör ju material och arbete vara separerade i offerterna.
 
S Superaneleh skrev:
Jag kanske borde nämna att vi vill ha både fönster samt montering i samma paket.
Tips på det mottages tacksamt. Vi har skickat offertförfrågan till två företag än så länge.
Jag körde på Thermoplus. Se annan tråd. Fönster, plåt, montering, invändiga smygar etc gick på ca 4000 per fönster.
 
john68 john68 skrev:
Jag körde på Thermoplus. Se annan tråd. Fönster, plåt, montering, invändiga smygar etc gick på ca 4000 per fönster.
Det var nog dem vi hade hemma...
Pvc? De kanske inte har andra alternativ...
 
john68 john68 skrev:
Om du har ett fönster på tex 110 x 120 cm som består av två olika rutor med karm i mitten så är det 2-luft.
1 luft- = bara en ruta.
När jag då gick från 2 till 1 ruta utan karm i mitten så fick jag mer glasytan.
Ja då är jag med. Vi har enluft isåfall. Däremot skulle vi bli tvungna att sätta en ”stödpinne” i mitten av det stora vardagsrumsfönstret (som ska vara fast) för de kunde inte göra så stora fönster. Det är 190 bredd på det.
Det fönstret blir alltså ännu mindre glas i
 
S Superaneleh skrev:
Det var nog dem vi hade hemma...
Pvc? De kanske inte har andra alternativ...
De har bara PVC.
 
P Pin skrev:
Finns nog flertal som erbjuder montering. Min erfarenhet är att sådana paket med montering är rätt så högt prissatta. Hos mig tog det mindre än två mantimmar per fönster inklusive allt. Bara att jämföra med offerten om det är rimligt prissatt.
Med tanke på rot så bör ju material och arbete vara separerade i offerterna.
De separerade inte materialkostnader och arbetskostnad. De gav totalprispris och drog av rot. Vi bad om tre olika offerter. Med inre arbete, rubbet och exklusive källarfönster.
De ger bättre pris ju fler fönster de byter så det skiljer inte mycket på totalt och utan innearbetet samt exklusive källarfönster. Skiljer inte ens 10000kr på att exkludera 8 källarfönster från att göra rubbet. Skiljer 11000 på att göra innerjobbet själv och exkludera källarfönster. Så de tar 1000kr för att byta källarfönster i arbetskostnad kan man tolka det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.