M Michael_w skrev:
Eftersom altanen ligger runt 2 meter ovanför min tomt skulle jag behöva bygga en spalje eller plantera växter som är minst 4 meter höga...
precis, är det en spalje tror jag inte det finns några restriktioner om det. lägg gärna upp en bild, eller skiss om du inte vill visa exakt hur det ser ut så kommer vi säkert på nånting. tänkte ngt sånt annars för det tar minst plats.
har grannen bara lågt staket mot ert håll?
själv hade jag nog gjort lite naken gymnastik eller annat de kan störa sig på i vardagsrummet ett par ggr när de har gäster så fixar de nog ett insynsskydd snart.
om relationen redan är dålig dvs, annars får man väl jobba på att grannen sätter ett plank längst upp på sin mur.
 
  • Gilla
  • Haha
Kaja123 och 20 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
Om ni vill vara krångliga så anmäler ni altanen. Om altanen är mer än 1,2 meter över marknivån (stödmur) så är den bygglovspliktigt. Även om den inte är det så blir den bygglovspliktig om den är till betydande olägenhet för er, så ni kan anmäla den av den anledningen (men det kan inte grannen göra)

Annars så sätter ni upp spalje/växtstöd och med rätt växter är det ingen insyn om ett par år.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen!
M Michael_w skrev:
Vi bor i en brant backe. Deras hus ligger nedanför vårt, men altanen är byggd så högt att den ligger ca 2 meter ovanför vår uppfart,
Deras hus nedanför ert men altan i höjd med er övervåning??? Bilder och/eller ritningar skulle nog som sagt hjälpa oss att förstå.
 
  • Gilla
Borgir och 22 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Deras hus nedanför ert men altan i höjd med er övervåning??? Bilder och/eller ritningar skulle nog som sagt hjälpa oss att förstå.
Har också svårt att få ihop hur det ser ut när huset ligger nedanför och en stödmur på 5m. Då kan ju inte grannen vara under er längre eller?
Bild eller skiss så man förstår.
 
  • Gilla
Kompiz och 9 till
  • Laddar…
Nissens
M Michael_w skrev:
Vi bor i en brant backe. Deras hus ligger nedanför vårt, men altanen är byggd så högt att den ligger ca 2 meter ovanför vår uppfart, exakt längst tomtgränsen. Jag får inte plats med bilen om man ska plantera ett stort träd där.
Bilen står väl på marken, inte uppe i höjd med trädkronan?
 
  • Haha
Kompiz och 2 till
  • Laddar…
Men om de fick bygglov nu, så kan du överklaga. Spelar ingen roll om du tidigare har sagt OK i ett grannehörande innan bygglovsbeslutet.
Har de fått bygglov för muren och marknivå för att fylla upp, så kan de givetvis ha vilken yta de vill på den uppfyllda marken. Men de kan inte lägga ett däck högre än ca 50cm över den nya nivån, nära gränsen.
 
  • Gilla
Aah och 3 till
  • Laddar…
Om beslutet fattades igår finns fortfarande tid att överklaga! Tror du har några veckor på dig efter att beslutet kungjorts.
 
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
Det låter spännande - så som du beskriver det åtminstone - men jag tror att jag kanske har missförstått - som tidigare frågats efter så hade en bild verkligen hjälpt oss alla att förstå hur det ser ut.
Jag hade ringt till kommunen och bett att få prata med handläggaren - frågat efter deras resonemang och kanske begärt ut handlingarna som skickats in - då kan det vara lättare att veta vad som hänt och klandra beslutet på ett vettigt sätt
Har jag förstått det rätt att grannen har sökt efterhandsbygglov för sin stödmur som denne byggt för att göra om sin bygglovspliktiga altan till trädäck? Och det är det som precis har blivit godkänt och som du fått kännedom om?
Är det en stor kommun? Brukar handläggarna göra syn?
 
För en sådan markändring borde det krävas även ett marklov. Fick ni möjlighet att yttra er över det? När blev det senaste lovet beviljat? Låter som att enda chansen är att begära överprövning av beslutet i högre instans men det måste ju göras inom rätt tid. Där borde ni ha hyfsade chanser att få det hävt om det är så illa som du beskriver. Men det tar ju en stund...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju öveklaga. En altan som är lägre än 1,8m och närmre byggnaden än 3,6m är bygglovbefriad för småhus, men 4,5m från tomtgräns är ett krav. Stödmuren är inte bygglovbefriad. Om muren och altanen uppfattas som 1 enhet, så är mur+altan en byggnad och den är lovpliktig. Det gäller även för en altan med ett utrymme under. Om bygglovet gavs igår, så har det ej vunnit laga kraft. Det dröjer 3 veckor från då du rimligen har fått kännedom om beslutet. Tex genom brev eller kungörelse. Du måste också hålla isär
a. din juridiska process samt
b. hur du kan hantera altanen om du förlorar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte001 och 5 till
  • Laddar…
Skulle även jag vilja ja en skiss för att förstå.

Men skulle det gå att bygga en pergola, som även blir en carport som du låter växter växa i/på?
 
  • Gilla
carinastrah och 1 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Låter som att det borde finnas förutsättningar att överklaga på formella grunder, verkar som att kommunen tagit en del genvägar för att vara juste mot grannen. Även en stödmur ska väl kunna underhållas utan att man ska behöva gå in på er tomt och bygglovsbefriade altaner får inte heller läggas hur nära tomtgräns som helst, kolla vad kommunen skriver men normalt är det 4-4,5 meter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ta in pris på att sätta typ spegelfilm på ditt fönster för insynssskydd, finns riktigt bra grejer.

Hör sen med grannen om betalning, så kan du ju kanske glömma bort dina tankar på anmälan/överklagan.
 
  • Gilla
Immeln och 7 till
  • Laddar…
Menar du att muren är 2 meter hög eller att nivåskillanden i marken inkl. stödmur blir 2 meter?
 
Jag är mest nyfiken på hur grannen som bor nerslänts från TS får till en stödmur ner till TS tomt för att kunna bygga en altan på mark som är i höjd med TS övervåning samtidigt som den är fem meter över parkeringen? Jag får verkligen inte ihop det? Går altanen ovanför grannens tak?
 
  • Gilla
  • Haha
Kompiz och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.