Jonas menar att avsticket fungerar som värmekabel när kabeln belastas.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Demmpa Demmpa skrev:
Jonas menar att avsticket fungerar som värmekabel när kabeln belastas.
Precis, 35A genom den borde kännas.

Hade det skett på vintern, skulle du sett hur kabeln låg.
 
Hur går det nu med försäkringen och försäkringsbolaget? Nätägaren och den olovliga stömavledningen? Själva jobbet är ju preskriberat så där klarar sig montören.
 
E elmont skrev:
Hur går det nu med försäkringen och försäkringsbolaget? Nätägaren och den olovliga stömavledningen? Själva jobbet är ju preskriberat så där klarar sig montören.
Nätägaren är inte intresserad av något efterspel som jag har förstått det. Kabeln gick till ett förråd och en byggcentral där. Jag körde vedklyv, lite vedsåg och diverse saker man kör "ute". Inga stora och långvariga förbrukare så i praktiken tror jag inte att det har gått så mycket ström i den kabeln under tiden jag bott här.

Jag skulle gissa att farsan kört element på vintern för att hålla plusgrader inne, han använde huset som sommarstuga. Jag har ju monterat värmepump, eldar så mycket jag kan o s v så jag har ju använt huset på ett helt annat sätt.

Vill de bakräkna en schablon på min vedklyv (Har kört högst 5m3 totalt) och förrådet under de tio år jag bott här så må det väl vara hänt, det kan inte handla om några stora summor, jag tror grävjobbet att hitta skiten är betydligt dyrare.
 
E elmont skrev:
Med en "riktig" kabelsökare och sändare hittar man kabel djupt nere i mark, inne i väggar och golv....
Vilken "riktig" kabelsökare rekommenderar du mig för att hitta en kabel djupt i mark, helst till ett hyfsat överkomligt pris ?
 
C
C claesborjesson skrev:
Vilken "riktig" kabelsökare rekommenderar du mig för att hitta en kabel djupt i mark, helst till ett hyfsat överkomligt pris ?
Hyr på Cramo eller liknande. Finns inget till "överkomligt" pris.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Eller lura dit lämplig person genom ledningskollen, bjud på fika och fråga om de kan mäta nått när de redan är på plats. ;)
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 2 till
  • Laddar…
Man kan göra en fulkoppling på inkommande elkabel så kommer energibolaget med en sådan :D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nätägaren är inte intresserad av något efterspel som jag har förstått det. Kabeln gick till ett förråd och en byggcentral där. Jag körde vedklyv, lite vedsåg och diverse saker man kör "ute". Inga stora och långvariga förbrukare så i praktiken tror jag inte att det har gått så mycket ström i den kabeln under tiden jag bott här.

Jag skulle gissa att farsan kört element på vintern för att hålla plusgrader inne, han använde huset som sommarstuga. Jag har ju monterat värmepump, eldar så mycket jag kan o s v så jag har ju använt huset på ett helt annat sätt.

Vill de bakräkna en schablon på min vedklyv (Har kört högst 5m3 totalt) och förrådet under de tio år jag bott här så må det väl vara hänt, det kan inte handla om några stora summor, jag tror grävjobbet att hitta skiten är betydligt dyrare.
Det är ju tur att nätägaren inte är av sorten paragrafryttare, skulle dom vara det tar dom inte hänsyn till vad du förbrukat, enligt din uppgift, utan efter vad du skulle kunnat förbruka plus en "straffavgift".(y)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ju tur att nätägaren inte är av sorten paragrafryttare, skulle dom vara det tar dom inte hänsyn till vad du förbrukat, enligt din uppgift, utan efter vad du skulle kunnat förbruka plus en "straffavgift".(y)
Jag är inte så säker på att de har rätt att göra det. Jag har inte haft något uppsåt och de borde ju i så fall behöva bevisa hur mycket el jag "snott" och ställa ett rimligt krav utifrån det.

Föregående ägare som är död, och ägaren innan honom, som troligen är än mer död, går ju inte att åtala eller kräva på betalning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Man kan göra en fulkoppling på inkommande elkabel så kommer energibolaget med en sådan :D
Men han hittade ju inte kabeln så det var väl inte mycket värt...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
"Min" prickade spot on, 7dm ner i backen kabel mellan garage och hus.
Men gick bet på kabel mellan garage och gäststuga

Den som skulle visa ut telekabeln lyckades dock visa ut den 30cm bredvid på en kabel som låg 30cm ner...
 
R roli skrev:
Men han hittade ju inte kabeln så det var väl inte mycket värt...
Det hade han nog gjort om han lagt lite energi på det, när han var här senast verkade han ointresserad.
Tydligen orkade han inte koppla in sitt instrument. Det jag ville han skulle göra vara att hitta var kablarna går ihop, det hade han gjort om han hade letat ungefär så som jag pekade.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller lura dit lämplig person genom ledningskollen, bjud på fika och fråga om de kan mäta nått när de redan är på plats. ;)
Det funkade inte för mig iallafall, Geomatikk vill ha saftigt betalt för inomgårdsutsättning, även i samband med annan utsättning. Faktum är att de sist också ville skicka en fet faktura för att inte dra benen efter sig i 10 vardagar (7 dagar som de själva har på sig + 3 dagar som nätägaren har på sig(!)). Sen blev de sura för att vi sade tack men nej tack. :mad:
Antagligen har de ett så dåligt avtal att de lever på extrajobben.
 
Redigerat:
  • Ledsen
helder och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det funkade inte för mig iallafall, Geomatikk vill ha saftigt betalt för inomgårdsutsättning, även i samband med annan utsättning. Faktum är att de sist också ville skicka en fet faktura för att inte dra benen efter sig i 10 vardagar (7 dagar som de själva har på sig + 3 dagar som nätägaren har på sig(!)). Sen blev de sura för att vi sade tack men nej tack. :mad:
Antagligen har de ett så dåligt avtal att de lever på extrajobben.
Kommunen här har eget avtal med en mindre firma som kanske är lite mer flexibel, eller så glömde de bara bort att skicka fakturan.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.