A
Hej,

Tänkte bygga ett nytt fritidshus. Finns inget där idag.
Vi får bygga max 70+10. Kan man komma runt detta?

Kan man ex bygga en del av huset som förråd och då få 80kvm?
Samt att man använder lite avvikelse (10%). Då skulle det bli 88kvm.

Är det någon som har något exempel på nån som lyckats?
Pratade med kommunen idag men kändes inte som de hade någon koll. De skulle kolla igenom sina handlingar och se om någon hade gjort likadant.

Tack
 
Om detaljplanen säger 70+10, hur benämns dessa ytor? Lägg gärna ut en kopia av DP. Du har alltid rätt att göra en attefallstillbyggnad om 15m2, på bostadshuset. Ibland tillåter kommunen att du lämnar in denna del samtidigt som första bygglovet, kolla upp detta också.
 
Får ni bara bygga en våning? Tar gärna en titt på detaljplanen!
 
Ibland står det i DP uttryckligen att komplementbyggnad ej får sammanbyggas med huvudbyggnad. Planerar du att använda de 10 kvm som förråd om det sitter ihop med huset eller vill du ”omvandla” dem till boarea?

Som ovan skriver, lägg ut detaljplanen (DP) så kan vi försöka tolka.

Gällande attefallstillbyggnaden på 15 kvm så har kommunerna (bl a min) efter en dom stramat åt hanteringen av tillbyggnaden samtidigt som huvudbyggnaden. Ett slutbeskedet för huvudbyggnaden krävs innan en attefallsåtgärd kan få startbesked. Tyvärr krångligt om man redan när man bygger huvudbyggnaden vet att man vill ha de 15 kvm extra. En inglasad veranda skulle kanske kunna vara en sådan sak som kan byggas efter att huvudbyggnaden är klar?

De 10 % avvikelse är inget som fastighetsägaren automatiskt kan räkna med. Det görs en bedömning i varje enskilt ärende och det brukar krävas en bra motivering från sökanden om varför avvikelsen kan göras.
 
A
Tack för alla svar.
Det finns ingen dp, bara en gammal områdelsebestämmelse. Det är ett sommarstugeområde så kommunen vill väl inte att det byggs permanentboenden. Ska höra med kommunen om man kan få söka attefallstillbyggnad samtidigt.
En bruttoarea på 70kvm blir kanske 60kvm boyta som är lite väl lite.

detta står om att bygga:
 
  • Textutdrag med byggregler som beskriver maxgränser för bruttoarea och placering av huvudbyggnad och andra byggnader på tomten.
  • Dokument med text om byggregler: bruttoarea, byggnadsplan, avloppsfrågor och strandskyddsdispens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
A
R rolflidvall skrev:
Söka kan man kanske göra, men man får inte börja bygga innan man fått slutbesked på huvudbyggnaden. Se vidare mitt inlägg här:
[länk]
pratade med en hustillverkare idag. De sa att det skiljer sig från kommun till kommun.
Helt idiotiskt att man oftast måste bygga klart huset för att sen bygga ut det.
 
A
Ponera att jag bygger ett ladhus och har loft (till förvaring) på halva övervåningen. Om jag har under 1,9 i höjd på loftet, då räknas det inte in i bruttoarean?
 
Johan1975z skrev:
pratade med en hustillverkare idag. De sa att det skiljer sig från kommun till kommun.
Helt idiotiskt att man oftast måste bygga klart huset för att sen bygga ut det.
Lagstiftningen är den samma i alla kommuner. Som jag skrev i tidigare inlägg har en del kommuner ”slirat” på det där med slutbesked på huvudbyggnad innan attefallstillbyggnaden får startbesked. Bäst svar får du om du kontaktar byggkontoret i din kommun.
 
A
M MetteKson skrev:
Lagstiftningen är den samma i alla kommuner. Som jag skrev i tidigare inlägg har en del kommuner ”slirat” på det där med slutbesked på huvudbyggnad innan attefallstillbyggnaden får startbesked. Bäst svar får du om du kontaktar byggkontoret i din kommun.
tack
 
R
M MetteKson skrev:
Lagstiftningen är den samma i alla kommuner. Som jag skrev i tidigare inlägg har en del kommuner ”slirat” på det där med slutbesked på huvudbyggnad innan attefallstillbyggnaden får startbesked. Bäst svar får du om du kontaktar byggkontoret i din kommun.
Om någon överklagar så spelar det ingen roll vad kommunen tycker. Det finns inte en överprövande instans som inte skulle följa en prejudicerande dom från MÖD.
 
R rolflidvall skrev:
Om någon överklagar så spelar det ingen roll vad kommunen tycker. Det finns inte en överprövande instans som inte skulle följa en prejudicerande dom från MÖD.
Jag vet. Jag vet också att innan domen kom var flera kommuner generösare i sin hållning i ärenden liknande TS (bl a min, dock inte numera).
 
A
Men vad tror ni om att ha ett loft med lägre än 1,9 m i takhöjd? Det ska inte räknas med i så fall?
 
Johan1975z skrev:
Men vad tror ni om att ha ett loft med lägre än 1,9 m i takhöjd? Det ska inte räknas med i så fall?
Så här beräknar du bruttoarea;
Illustration som visar hur bruttoarea (BTA) av ett hus beräknas, inkluderande våningsplan och ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står inget i områdesbestämmelserna om byggnadshöjd, taklutning eller något annat kring utformning?
 
A
M MetteKson skrev:
Så här beräknar du bruttoarea;
[bild]

Det står inget i områdesbestämmelserna om byggnadshöjd, taklutning eller något annat kring utformning?
Nepp, ingenting.

Men om jag då bygger så huset har 1,89 enligt din ritning så borde det funka? Blir lite högre i tak på undervåningen bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.