Hej.
Ledningarna ligger inne i väggarna. Det jag saknar och glömde att höra mig för om när vi byggde, var just det med isolering i väggarna. Jag skulle bra gärna vilja ha det, för det blir väldigt lyhört i huset.
 
Strixx skrev:
[quote author=Calle Anka link=1132649940/0#8 date=1132660112]Om det nu vore så att krypgrunden var så förträfflig....varför görs de flesta grunder med platta på mark idag? Bara en stilla undran.... :-?
En sak till:

Om det nu skulle vara så, så beror det kanske just på att folk (som du) sprider vidare överdrivnina rykten utan att kunna bevisa dem med fakta till en sån grad att de blir till sanningar. (Ganska valigt fenomen)
[/quote]

Såja nu lugnar vi ner oss lite....när du säger "rykten" så antar jag att du bara talar om denna tråd.....har du synpunkter på mina inlägg generellt så kan du ju maila mig om det >:(.

Om man har en åsikt, rätt eller fel, så måste man ju få debattera den på forumet utan att bli halshuggen. Jag anser, med min kunskap om torpargrunder, att det är en större källa till fuktbesvär om de inte utförs rätt med god ventilation. Jag anser också att en platta är källa till fuktbesvär om den inte dräneras rätt mm. Dåtida torpargrunder har varit skräckexempel liksom plattor på mark. Nu för tiden har man lärt sig av misstagen under 60-80 tal och gör normalt sett rätt.

Jag har ingen statistik som säger hur många % som är plattor men efter ha varit i kontakt med följande: Trivselhus, Willa Nordic, Götenehus, A-hus mfl så har merparten förordat platta på mark. Det måste finnas ett skäl till detta. Antingen är det billigare/dyrare, bättre/sämre gällande fukt, mer eller mindre hållfasthet mm.

Sålunda undrar jag varför, i min mening, så få företag förordar torpargrunder idag, om de nu är överlägsna plattorna.
 
Benny_o_Lina skrev:
Håller med Strixx här ja.. Och som han säger så har Älvsbyhus en tilltäppt krypgrund med avfuktare.


Att en del kör med platta kanske är för att det just förekommit problem med torpagrunder förr i tiden.. Fast å andra sidan byggdes en massa hus med torpagrund.. Det var kanske tillomed vanligare förr med et och därför verka det som om problemen var fler med just torpagrund på grund av att det fanns fler av dessa..
En torpargrund med avfuktare...fukten måste alltså bort eftersom den normalt uppstår på sommaren. Då sätter man dit avfuktare, hur länge håller en sån, underhåll generellt?

Måste man alltså fundera över detta eller kan man sova tryggt utan att oroa sig för att mögel sätter sig i grunden?
 
Här kan man läsa lite om torpargrunder.....de är uppenbart billigare och lättare för gemene man att konstruera själv!

http://www.byggahus.se/bygga/grund_torpargrund.htm

Vet inte om detta räknas som fakta men där står lite grann i alla fall.

Sedan finns det säkert "nya" typer och konstruktioner som är ännu bättre än en normal torpargrund.

Här kan man läsa om plattor:

http://www.byggahus.se/bygga/grund_platta.htm

Där står också att plattan är den vanligaste grunden i södra och mellersta Sverige där majoriteten av befolkningen bor.
 
Alla konstruktioner kan bli "riskkonstruktioner" om de ej utförs på rätt sätt. Här kommer en länk från SP som bl.a. behandlar grundläggning:

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fukt_riskkonstruktioner.htm

Jag tror att krypgrunden är den klart vanligaste grundläggningen f.n. med den enkla förklaringen att Älvsbyhus har en stooor del av marknaden vif försäljning av småhus.

Inneluftventilerad krypgrund verkar ju klara sig lysande om man tittar på den fakta som idag finns tillgänglig.

Tänk, det finns t.o.m. studenter som tentar av 120p i ämnet: ;)

www.chl.chalmers.se/~lind/exjobb/exj05-52sam-skr.pdf

 
Hej!
En bra sak som jag inte har läst om tidigare är att HELA vinden på enplanshusen är golvad. Kalasbra förvaringsutrymme!
Lycka till med husvalet. Vi har bott i ett TRYM i drygt två månader och hittills trivs vi jättebra. Allt har fungerat kanon med ÄH. De har hållit allt de lovat, från lev.datum till kalkylet!

/Ulle-Bella. :D
 
Jepps, golv över hela utrymmet så att man kan knalla runt där uppe.  :) Som du säger ja, perfekt förådsutrymme.
Nackdel är väl att luckan sitter utanpå ena gaveln för att komma upp på "vinden".. Vi tänkte lösa detta lite enkelt genom att sätta in en "lucka med trappa" (ni vet va jag menar va) som man drar ner i groventren/tvättstugan så kommer man åt utrymmet innifrån huset.
 
Benny_o_Lina skrev:
Jepps, golv över hela utrymmet så att man kan knalla runt där uppe.  :) Som du säger ja, perfekt förådsutrymme.
Nackdel är väl att luckan sitter utanpå ena gaveln för att komma upp på "vinden".. Vi tänkte lösa detta lite enkelt genom att sätta in en "lucka med trappa" (ni vet va jag menar va) som man drar ner i groventren/tvättstugan så kommer man åt utrymmet innifrån huset.
Tänk då på att spika igen den luckan som ni har där ute nu. Om inte så lär ert försäkringbolag gå i taket ;) Inte så svårt att ta sig in då ;)
 
Calle Anka skrev:
Såja nu lugnar vi ner oss lite....när du säger "rykten" så antar jag att du bara talar om denna tråd.....har du synpunkter på mina inlägg generellt så kan du ju maila mig om det >:(.

Om man har en åsikt, rätt eller fel, så måste man ju få debattera den på forumet utan att bli halshuggen
.....
Sålunda undrar jag varför, i min mening, så få företag förordar torpargrunder idag, om de nu är överlägsna plattorna.
Jag ber om ursäkt för om du tog det som ett personligt påhopp, det var absolut inte min mening. Jag försökte bara svara på din fråga.

Men där emot så tycker jag att du har fel, angående diskutionen här på forumet. I saker där det handlar om tyckande kan man mycket väl diskutera åsikter. Men ifall som detta handlar det inte om åsikter utan om fakta.
Man kan inte TYCKA att en krypgrund har större fel och problem. Antingen har den det eller inte!
Och än så länge har jag inte sett någon kunna motbevisa det som står på Statens Provningsanstalts hemsida, att dagens täta krypgrunder med avfuktare är den säkraste grundtypen i avsende på mögelrisken!

Och som svar på din fråga om varför så många hustillverkare väljer platta:
Därför det passar deras produktion, med färdiga väggelement. För dom är torpargrund omständigare. För dessa relativt "små" tillverkare är det väldigt kostsamt att bygga om fabriker för en annorlunda produktion. Speciellt med tanke på att det inte är så många företag som är speciellt långsiktiga i denna branch, och inte lever så väldigt länge.
Det är helt enkelt "billigare" kortsiktigt för dom att använda sig av billigare produktionsanläggningar för det är kunden som betalar de dyrare produktionskostnaderna.
Genom att sedan aktivt förtala krypgrunden som många av dessa företag gör, så skapar dom ett "värde" i deras produktions typ. Och som vi alla vet är anfall ibland bästa försvar. Och dom har ju lyckats väldigt bra, eftersom en majoritet av folket verkar tro på deras propagande, trots att man kan visa på fakta som visar på raka motsatsen!

Av samma anledning väljer Älvsbyhus mfl krypgrunden, för dom är det dyrt att anpassa sin produktion till platta.

Så enklet är det. I inget av fallen handlar det om vilken typ av grund dom anser vara säkrast för kunden, för det ger dom blanka f-n i (för att spetsa till det lite).
 
Mercafreak skrev:
[quote author=Benny_o_Lina link=1132649940/0#21 date=1132696813]Jepps, golv över hela utrymmet så att man kan knalla runt där uppe.  :) Som du säger ja, perfekt förådsutrymme.
Nackdel är väl att luckan sitter utanpå ena gaveln för att komma upp på "vinden".. Vi tänkte lösa detta lite enkelt genom att sätta in en "lucka med trappa" (ni vet va jag menar va) som man drar ner i groventren/tvättstugan så kommer man åt utrymmet innifrån huset.
Tänk då på att spika igen den luckan som ni har där ute nu.  Om inte så lär ert försäkringbolag gå i taket ;) Inte så svårt att ta sig in då ;)[/quote]

Den sitter högt upp och behövs stege för att komma in.. men påhittiga människor finns så dom kanske har andra ideer att komma upp till den.. men tackar så möd för tipset.. får nog spika igen luckan för säkerhets skull.
 
Strixx skrev:
Och än så länge har jag inte sett någon kunna motbevisa det som står på Statens Provningsanstalts hemsida, att dagens täta krypgrunder med avfuktare är den säkraste grundtypen i avsende på mögelrisken!
Var står det att krypgrunder är den säkraste grundtypen? Vatten lär väl kunna läcka in genom kantbalken på en krypgrund också, om dräneringen inte underhålls?
 
Ännu en gång... Från SP.

Krypgrunder: "Vill man helt undvika risken för mögelskador"... "En annan princip är att avfukta luften i grunden."

på samma sidan om platta:
"Det bör dock noteras att även normala förhållanden kan vara tillräckliga för att mögellukt skall kunna uppstå."

Kan det bli tydligare? :surprised:
 
Strixx skrev:
Ännu en gång... Från SP.

Krypgrunder: "Vill man helt undvika risken för mögelskador"... "En annan princip är att avfukta luften i grunden."

på samma sidan om platta:
"Det bör dock noteras att även normala förhållanden kan vara tillräckliga för att mögellukt skall kunna uppstå."

Kan det bli tydligare?  :surprised:
Tror du läser texten allt för bokstavligt. Det står inte att man helt undviker risken för mögelskador om man sätter in en avfuktare. Vad det står är att man inte bör använda sig av en uteluftsventilerad krypgrund.

Följande står på en annan sida:

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/kryprum.htm

"Med en avfuktare i kryprummet kan risken för mögelpåväxt minskas markant. Avfuktaren styrs med en hygrostat och håller därmed alltid relativa fuktigheten på en acceptabel nivå. Denna lösning kräver en investeringskostnad och en årlig driftskostnad. Dessutom finns praktiska problem med bl a övervakning, underhåll, styrning och placering av luftutsläpp. Vidare är det mycket viktigt att grunden lufttätas effektivt även mot uteluften för att hålla fuktbelastningen på en låg nivå."

Det står inte helt undvikas. Om t.ex. dräneringen är dålig och vatten tränger in i en krypgrund så kan du få problem där också, eftersom avfuktaren troligen inte är dimensionerad för dessa förhållanden.
 
Ockej, men det står fortfarande "Det bör dock noteras att även normala förhållanden kan vara tillräckliga för att mögellukt skall kunna uppstå."

NORMALA förhållande kan göra att mögel uppstår i platta, men det ska till oväntade saker, eller nedsatt underhålla för att det ska uppstå mögel i avfuktad krypgrund.

Alltså under normala förhållande är avfuktad krypgrund säker men inte platta.
 
Strixx skrev:
Ockej, men det står fortfarande "Det bör dock noteras att även normala förhållanden kan vara tillräckliga för att mögellukt skall kunna uppstå."

NORMALA förhållande kan göra att mögel uppstår i platta, men det ska till oväntade saker, eller nedsatt underhålla för att det ska uppstå mögel i avfuktad krypgrund.

Alltså under normala förhållande är avfuktad krypgrund säker men inte platta.
Jag tolkar det som om det avsnittet handlar om "betongplatta direkt på marken". D.v.s. den gamla typen av grund där man även ställde syllen direkt på betongen (eller t.o.m. gjöt in den i betongen). Men det är inte helt tydligt vad som avses.

Har svårt att se att mögel skulle kunna uppstå i en korrekt utförd platta som ligger på isolering (speciellt med golvvärme som torkar ut plattan). Var skulle möglet växa? Mögel behöver ju organiskt material för att kunna växa. Det är ju just det som är ett av de största problemen med en krypgrund. Att där finns gott om organiskt material där mögelsvampen kan få fäste.

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/mogellab.htm

Där det skulle kunna växa är ju på utsidan av plattan. Och visst -- det kan ge mögeldoft. Men det problemet har du ju med en krypgrund också (avfuktaren skyddar ju bara insidan av grunden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.