Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
 
  • Gilla
blomknopp och 8 till
  • Laddar…
H
Problemet är väl att om kommunen nu har godkänt och allt är klart är det väl svårt att bråka utan bara gilla läget.
Kanske skulle tagit kampen när det söktes om bygglov?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 30 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Problemet är väl att om kommunen nu har godkänt och allt är klart är det väl svårt att bråka utan bara gilla läget.
Kanske skulle tagit kampen när det söktes om bygglov?
Altanen har som sagt varit anmäld.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
M Michael_w skrev:
Altanen har som sagt varit anmäld.
ja men nu har ju kommunen godkänt bygglovet väl?
Är ju svårt att få bort den när kommunen har godkänt den.
Fick inte ni som grannar yttra er när dom sökte lov?
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ja men nu har ju kommunen godkänt bygglovet väl?
Är ju svårt att få bort den när kommunen har godkänt den.
Fick inte ni som grannar yttra er när dom sökte lov?
När jag läser på verkar det gå bra att överklaga ett beslut inom 3 veckor?

Jo vi gav OK till en stödmur då de pratade om att det var rasrisk och att de fått sprickor.. En altan var det aldrig tal om, men nu i efterhand förstår vi att stödmuren bara var ett svepskäl för altanen då altanen byggdes kanske 2016 och stödmuren kom upp fyra år senare!
 
  • Gilla
jenast
  • Laddar…
Kan du inte plantera något snabbväxande träd för att skymma insynen? En prydnadsrönn blir lätt 4-5m inom ett par år. Räcker med att siktlinjen stoppas ofta, behöver inte vara heltäckande.
 
  • Gilla
Ivrig och 10 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Kan du inte plantera något snabbväxande träd för att skymma insynen? En prydnadsrönn blir lätt 4-5m inom ett par år. Räcker med att siktlinjen stoppas ofta, behöver inte vara heltäckande.
Vi bor i en brant backe. Deras hus ligger nedanför vårt, men altanen är byggd så högt att den ligger ca 2 meter ovanför vår uppfart, exakt längst tomtgränsen. Jag får inte plats med bilen om man ska plantera ett stort träd där.
 
  • Gilla
slpema
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Vi bor i en brant backe. Deras hus ligger nedanför vårt, men altanen är byggd så högt att den ligger ca 2 meter ovanför vår uppfart, exakt längst tomtgränsen. Jag får inte plats med bilen om man ska plantera ett stort träd där.
Ok! En bild underlättar. Kanske kan komma en kreativ idé hur en lösning skulle kunna se ut.
Tror tyvärr det är lönlöst att försöka riva upp bygglovet. Fokusera på en lösning av insynen istllet, gärna i samråd med grannen. Kan de bygga en spalje eller nåt?
 
  • Gilla
Cala och 9 till
  • Laddar…
Bygglovet för stödmuren. Är det alltså äldre, går inte att överklaga längre?

Om altanen nu är bygglovsfri för att den ligger på den nya marknivån. Då finns inte så mycket att göra.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Ok! En bild underlättar. Kanske kan komma en kreativ idé hur en lösning skulle kunna se ut.
Tror tyvärr det är lönlöst att försöka riva upp bygglovet. Fokusera på en lösning av insynen istllet, gärna i samråd med grannen. Kan de bygga en spalje eller nåt?
Men det låter ju helt sjukt att man ska få göra som de gjort, de har ju brutit mot varenda regel som finns - höjdmässigt, precis längst tomtgräns, besvärande insyn. Men bara för att man bygger en stödmur som gör hela schabraket ännu större och fulare så är det plötsligt ok?
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Men de har alltså byggt en 5meter hög stödmur, i tomtgränsen?
 
  • Gilla
cillan och 6 till
  • Laddar…
upp med en hög spalje, sen planterar du humle. eller björnbär, växer fort. lite senare ser du dem inte längre.
jag förstår att du känner dig överkörd, men om kommunen sagt ja kan det ta tid och energi att ändra på ngt den vägen, även om du så klart kan fortsätta med det med. därför kan det vara skönt med en billig enkel lösning som funkar snabbare
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bygglovet för stödmuren. Är det alltså äldre, går inte att överklaga längre?

Om altanen nu är bygglovsfri för att den ligger på den nya marknivån. Då finns inte så mycket att göra.
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
 
  • Gilla
Björnen62 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men de har alltså byggt en 5meter hög stödmur, i tomtgränsen?
Ja, på högsta stället vilket är längst gatan så den runt det. Längst min tomt är den runt 2 meter hög. Och ovanpå muren ligger det en altan som då är i höjd med mitt vardagsrum som bara ligger 5 meter bort.
 
P Peter_Bromma skrev:
upp med en hög spalje, sen planterar du humle. eller björnbär, växer fort. lite senare ser du dem inte längre.
jag förstår att du känner dig överkörd, men om kommunen sagt ja kan det ta tid och energi att ändra på ngt den vägen, även om du så klart kan fortsätta med det med. därför kan det vara skönt med en billig enkel lösning som funkar snabbare
Eftersom altanen ligger runt 2 meter ovanför min tomt skulle jag behöva bygga en spalje eller plantera växter som är minst 4 meter höga...
 
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.