Hej alla!
Funderar på att samla regnvatten i en IBC tank för att använda till bevattning.
Behöver lite ideér och bilder på hur ni gjort med installation. Hur ni tar vatten ur tanken? Med pump, eller avtappning. Vad funkar bäst?
Hur gör man på vintern? Töms tanken eller hur gör ni?
Vore tacksamt med ideer och förslag från er
/Morgan
 
  • Gilla
chrisse
  • Laddar…
Fulkemisten
Dagens fynd bredvid plastinsamlingen på returstationen blev en 1000-liters ibc i vitt (den gick väl inte i). Topplocket var borta och plasten runt sprucken, sågade upp en manlucka på 30x40 cm som jag städade ur tanken genom, den var mest lortig och så hade den rostfläckar då det låg lite skruv i. Vidare verkade tappkranen läcka lite även i stängt läge så ska fixa en adapter för trädgårdslang och en avstängningskoppling för dito. Min gänga heter S60*6, det verkar vara den vanligaste.

Planen?
- Ställa den undangömt på högsta punkten på tomten. Fylla den från vattentunnan medelst sänkpump när det regnar. Höjdskillanden är nästan 5 m.
- Bör jag spraymåla den svart för att undvika alger? Tänkte även panela in den då den inte är så snygg, det kanske räcker?
- Den saknar buren, måste man ha den eller klarar den vattentrycket ändå? I så fall ett ännu större incitament att regla upp runt och panela in.
 
Fulkemisten
Regnvattentunna på pall med uttag för trädgårdsslang och säkert låsbar manlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låsbar manlucka gjord av mönstrad metall monterad på en vit behållare för att samla regnvatten, säkerhetsanpassad för att förhindra olyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrde upp en pall att ställa den på med uttag för kranen. Fixade en adapter för trädgårdsslang och en avstängningskoppling. Lite lin gjorde att det tillsist blev tätt. Manluckan är låsbar så inga barn eller djur ramlar i och drunknar. Nu är det bara att vänta på regnet. Midsommar är ju ett säkert kort.
 
Grattis, perfekt att bara sticka ditt nyllet till kranen en varm sommardag...
 
  • Gilla
vatten08
  • Laddar…
Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.

Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
(https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2019/06/IBC_lid_with_hose_connection-600x466.jpg)
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.

De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.

Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
https://www.jula.se/globalassets/ca...width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.

Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.

Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
https://www.magasin10.se/wp-content/uploads/2020/05/ibc-skydd-överdrag-600x267.jpg

Mvh
 
  • Gilla
Hemlängtan och 2 till
  • Laddar…
Magasin 10 har färdiga satser för att koppla ihop IBC:er. Jag väntar just på sådana till min regnvattensamlar IBC-park. Det behöver inte vara någon särskilt grov slang som kopplar ihop tankarna. Max hälften av flödet vid påfyllning och tömning går ju genom sammankopplingsslangen.
 
  • Gilla
Kent P och 1 till
  • Laddar…
J JadedHeart skrev:
Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.

Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
([länk])
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.

De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.

Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
[länk]
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.

Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.

Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
[länk]

Mvh
Det låter genomtänkt.
 
  • Gilla
JadedHeart
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Magasin 10 har färdiga satser för att koppla ihop IBC:er. Jag väntar just på sådana till min regnvattensamlar IBC-park. Det behöver inte vara någon särskilt grov slang som kopplar ihop tankarna. Max hälften av flödet vid påfyllning och tömning går ju genom sammankopplingsslangen.

Ja jag har tittat på dem, skulle då vilja byta ut den transparenta slangen till en 'tät' slang.
Är också lite osäker på hur jag ska få till en gardena anslutning på den.
 
Alternativet skulle ju vara om jag lyckas få på en 25mm slang på ena sidan på min pump,
och har en gardena anslutning på andra sidan pumpen för trädgårdsslangen.

Men det är samma problem där. Det är en 25mm skruvanslutning på pumpen som är kompatibel med
vanlig gardena (eller vad de heter).
 
J JadedHeart skrev:
Jag har införskaffat två IBC tankar som jag har ställt bakom min friggebod.
Det hela är under uppbyggnad och jag har beställt lite saker som jag hoppas kommer nu innan vår regnet kommer.

Jag har tänkt att jag fyller en tank via locket genom en 25mm slang som kommer från en avknoppning på stuprännan. Jag har en lövrens på stuprännan men jag kommer också sätta ett filter i locket in i tunnan för att ta det som kommer förbi lövrensen.
([länk])
Jag har funderat på ett så kallat first-flush system men jag tänker att det får komma i framtiden då de ändå kostar en slant och jag vill se att detta kommer till nytta först.

De två tankarna har jag planer på att koppla ihop i botten med 75mm avlopps slang för att jag vill att de gemensamt skall fyllas och tömmas. Någon stans i dessa 75mm rör kommer jag att montera in en anslutning för en vanlig trädgårdsslang.

Från denna anslutning så tänker jag först koppla till ett filter som jag har hittat på jula.
[länk]
Detta filter ska klara 14000 liter vatten innan det behöver bytas och kan leverera 25liter per minut. Jag tänker att det ska räcka.

Från filtret kopplas vattnet vidare till en tryckkänslig pump som i sin tur är kopplad till en slang vinda.
Tanken är att man enkelt skall kunna vattna odlingarna med regn vatten och slang, när munstycket på slangen öppnas faller trycket i slangen och pumpen startar automatiskt.

Slutligen kommer båda tankarna kommer att täckas med presenning avsedd för IBC tunnor för att slippa alger.
[länk]

Mvh
Kan du beskriva pumpsystemet mer? Trött på att gå med vattenkanna och självfallet räcker inte långt.
 
S segv skrev:
Kan du beskriva pumpsystemet mer? Trött på att gå med vattenkanna och självfallet räcker inte långt.
Jag har en pump som är som typ denna.
https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-2000037332

Den fungerar så att den bygger upp ett tryck på utloppen och när den märker att trycket är uppnått så stannar pumpen. Är det då så att jag öppnar munstycket på min trädgårdsslang så kommer vatten rinna ut -> trycker sjunker och då startar pumpen igen. Den kommer att gå till dess att jag stänger munstycket igen.

Dessa pumper är vanliga i båtar och husvagnar. Den klarar att köras tort utan att den går sönder. Dock så är den inte bra nog att klara att driva en vatten spridare samt att den går på 12V. Det har jag helt enkelt löst med ett gammalt bil batteri och en gammal laddare. Jag har funderat på någon annan sorts pump alternativ en transformator för att slippa batteriet men tycker att pumpar är för dyra rent generellt.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Tack, så tryckvattenpump eller pumpautomat verkar vara det man ska leta efter.
 
M Morgano skrev:
Hej alla!
Funderar på att samla regnvatten i en IBC tank för att använda till bevattning.
Behöver lite ideér och bilder på hur ni gjort med installation. Hur ni tar vatten ur tanken? Med pump, eller avtappning. Vad funkar bäst?
Hur gör man på vintern? Töms tanken eller hur gör ni?
Vore tacksamt med ideer och förslag från er
/Morgan


Idéer till kommande projekt

Köpte två IBC tankar som vi delvis grävde ner o la altandäck ovanpå.
Borrade ut för locken och köpte en dränk ar pump att med elkraft pumpa upp vattnet vid behov. Finns kopplingar att koppla från Gardena som går från IBC-storlek till trädgårdslang men vi kör på pump iom att vårt hus är i sluttning l behöver nå med vatten även mot den högre delen av tomten.
 
  • Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
Bilder Trätrappa leder ner till en källaringång med betonggolv och en resväska syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck i behov av rengöring med smutsfläckar och en bortglömd hundkoppel-ring på en bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skottkärra och trähögar under en träkonstruktion med en blå presenning delvis täcker bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt trästaket delvis uppsatt på en träterrass med utemöbler och grönlänt trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.