Huddingebo Huddingebo skrev:
Är zeolittorkning robust? Fungerar det över tid?
Vad händer när funktionen "lägger av" ?
Fungerar maskinen bra ändå i övrigt?
Jag är åtminstone nöjd med zeolithtorkningen på den maskin jag har men hur den torkfunktionen fungerar över lång tid vet jag inte, har bara haft min Bosch ett kort tag.

Jag gav bara tips till TS i riktning mot en maskin av bra kvalitet som hade alla de "krav" han frågade efter, även om jag inte har erfarenheter av just den maskinen.

Tyckte mest det var lite roligare än att bara skriva namnet på någon vitvarutillverkare som annars brukligt är i liknande trådar.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Jag är åtminstone nöjd med zeolithtorkningen på den maskin jag har men hur den torkfunktionen fungerar över lång tid vet jag inte, har bara haft min Bosch ett kort tag.

Jag gav bara tips till TS i riktning mot en maskin av bra kvalitet som hade alla de "krav" han frågade efter, även om jag inte har erfarenheter av just den maskinen.

Tyckte mest det var lite roligare än att bara skriva namnet på någon vitvarutillverkare som annars brukligt är i liknande trådar.
Jag håller med dig att denna maskin är den rätta att rekommendera men zeolit-torkningen är lite en joker tyvärr kan man nog inte välja bort den på serie 8ór numera
 
electroluxaren skrev:
Jag håller med dig att denna maskin är den rätta att rekommendera men zeolit-torkningen är lite en joker tyvärr kan man nog inte välja bort den på serie 8ór numera
Vad har du för erfarenheter av Zeolittorkning och livslängd, och vad som händer om funktionen slutar att fungera?
 
Men ska man välja bort saker som är bra för att dom kan gå sönder ska man ju bo i en grotta med stampat jordgolv, köp bra saker som man vill ha och går det sönder tar man det då.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J
Hej!
Under skalet är de flesta maskiner ganska lika. De diskar och torkar ganska lika, annars hade de inte uppfyllt lagkrav mm från EU.

Zeolit-torken är unik för Bosch/Siemes produkte pga patent och visar ingen större åldring med användning. Dock ska man vara medveten om att maskiner med detta system drar mer energi och är generellt sett dyrare. Man bör också akta sig för att placera plastprodukter nära utblåden i diskmaskinen då de kan smälta av den varma luften. En diskmaskin med ADO (automatic door opening) torkar vanligtvis lika bra.

Den stora skillnaden (bortsett för yttre design/användarinterface) mellan olika diskmaskiner ligger i korgarna utforming och hur man kan/ska lasta disken. Det är här du ska lägga energin inför valet av diskmaskin. Du har redan nämnt att du kräver toppkorg för bestick vilket gallrar lite. Kolla vidre på hur stora tallrikar du har,. Det finns maskiner där riktigt stora tallrikar är svåra att lasta. Likaså om du har mer glas och koppar än vad som ryms i överkorgen kan det vara bra att beakta hur tätt bottennätet i underkorgen är., går det att ställa koppar och glas där.

Lycka till.
 
J johmi skrev:
De diskar och torkar ganska lika
Håller inte med avseende torkning. Den Siemens med "zeolitteknik" jag har nu skulle jag påstå är den enda av många diskmaskiner jag ägt som faktiskt torkar det mesta i princip torrt.

J johmi skrev:
Man bör också akta sig för att placera plastprodukter nära utblåden i diskmaskinen då de kan smälta av den varma luften.
Ja det blir rejält varmt. Det fräser om man droppar vatten på "manicken" direkt efter torkning. Har dock aldrig smält sönder något så jag anser att risken i praktiken inte är så stor.

J johmi skrev:
Den stora skillnaden (bortsett för yttre design/användarinterface) mellan olika diskmaskiner ligger i korgarna utforming och hur man kan/ska lasta disken. Det är här du ska lägga energin inför valet av diskmaskin.
Ljudnivån tycker jag kan variera väsentligt och är för mig en mycket viktig egenskap. Men det klart, servisen måste naturligtvis passa...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J
Ljudnivån varierar enligt devisen "ju dyrare - ju tystare" helt enkelt pga att ljudisolering är dyrt. De tystaste maskinerna är hel/full-integrerade maskiner där du sätter en kökslucka framtill. Värt att vet är också att den deklarerade ljudnivån är ett medelvärde för hela ECO-cykeln. Detta innebär att vissa enstaka ljud som att diskmedelsfacket öppnar eller att avloppspumpen går låter mycket mer än det deklarerade värdet. Hur du lyckas med din anslutning av avloppsslangen till vattenlåset under diskbänken är också en jokerfaktor...
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Tänk om :)
Åh fan... det är verkligen slappt i sådana fall.
 
Härligt med många svar och även diskussioner om för/nackdelar med diverse tekniska lösningar.

En fråga om helintegrerad diskmaskin, går den att köra utan täcklucka eller måste det monteras lucka framtill med handtag för att kunna öppna? Har ett kök från 90-talet som ska bytas ut inom en inte alltför stor framtid, men diskmaskinen kommer köpas ganska omgående och tänkte ev köpa en helintegrerad om det finns bra sådana men vill ju inte behöva köpa en frontlucka till den redan nu då jag inte vet vilken modell på köket vi ska ha.

Samt måste dom stå i ett skåp eller kan man även ha dom fristående tills vi bytt ut köket då dagens maskin står utan något skåp.
 
Grillen Grillen skrev:
Härligt med många svar och även diskussioner om för/nackdelar med diverse tekniska lösningar.

En fråga om helintegrerad diskmaskin, går den att köra utan täcklucka eller måste det monteras lucka framtill med handtag för att kunna öppna? Har ett kök från 90-talet som ska bytas ut inom en inte alltför stor framtid, men diskmaskinen kommer köpas ganska omgående och tänkte ev köpa en helintegrerad om det finns bra sådana men vill ju inte behöva köpa en frontlucka till den redan nu då jag inte vet vilken modell på köket vi ska ha.

Samt måste dom stå i ett skåp eller kan man även ha dom fristående tills vi bytt ut köket då dagens maskin står utan något skåp.
Har nyss byggt om köket och även i samma veva skaffat diskmaskin så jag hade möjligheten att välja om jag ville ha en integrerad maskin eller inte.

Valde en vanlig diskmaskin då jag inte är så förtjust i att dölja vitvarorna bakom fronter som ser ut som alla andra luckor i köket. Jag skäms inte för att ha en synlig diskmaskin. Tvärtom.

Vet dock inte om en integrerad går att använda utan front men jag tror det. Fast då lär du nog bestämma dig för en kökstillverkare först för jag tror att en maskin avsedd för Ikeas fronter inte går att ha om du skaffar ett Marbodalkök eller tvärtom. Fast hur det ligger till med den saken kanske någon annan kan svara på?
 
Keiller Keiller skrev:
Valde en vanlig diskmaskin då jag inte är så förtjust i att dölja vitvarorna bakom fronter som ser ut som alla andra luckor i köket.
Jag föredrar också en vanlig maskin som bara är att byta utan att behöva fundera på "luckinfästning" och integration med övriga luckor. Kanske inget problem i praktiken, vet faktiskt inte, men tänker att ju mindre integrerad en maskin är desto snabbare går den att byta.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En till som är mycket nöjd med en Siemens. Lite dyrare än billigaste helt klart men har allt du efterfrågar. Tyst, besticklåda överst och torkar torrt. Vad du än köper se till att köpa en maskin med fem års garanti! Skulle nästan säga att den egenskapen står allra högst på min kravlista.
Vilka har fem års garanti? Är det tillverkaren eller butiken som ligger bakom det? Alltid samma eller är det tillfälliga kampanjer?
 
Min senaste disk är en Siemens SN487W36TS. Förövrigt den fjärde på tjugo år. Ganka nöjd med den, förutom att det inbyggda lyset bara lyser när maskinen är på. Skulle vilja att det lyser när man öppnar lucka, men man kan väl inte få allt....
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Min senaste disk är en Siemens SN487W36TS. Förövrigt den fjärde på tjugo år. Ganka nöjd med den, förutom att det inbyggda lyset bara lyser när maskinen är på. Skulle vilja att det lyser när man öppnar lucka, men man kan väl inte få allt....
Men är det inte som kylskåpet att det tänds när du öppnar? Varför ska det lysa när luckan är stängd och maskinen är på? Eller är det någon extern belysning du menar?
 
P Pin skrev:
Men är det inte som kylskåpet att det tänds när du öppnar?
Kind of... Min Siemens är helidiotisk på detta. Om den precis gått klart och man öppnar luckan lyser belysningen någon sekund, Sen inser maskinen att luckan öppnats och gör "power off", vilket då släcker belysningen. :mad: Det är inte så enkelt som på en traditionell kyl/frys att en mekanisk brytare styr det hela, nej "smart" ska det va...

Nu är i och för sig jag ännu smartare för jag har en HA-automation som reagerar på att luckan öppnas och då gör "power on" igen. Min maskin. Jag bestämmer! :cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.