Jag ska just till att ansluta Attefallarens avlopp och ingående vatten och tanken är att lägga ingående vatten och utgående avlopp i ett 110 mm:s markrör och i samma rör lägga i en värmekabel. Det är ca 35 meter från Attefallaren till den stora avloppstanken (stora husets avloppstank) och jag tänkte ansluta avloppet dit. Behöver värmekabeln vara "med hela vägen" eller tror ni det räcker om den är ca 25 m? Jag tänker bara gräva ned markröret ca 10 cm. Tacksam för tankar kring detta.
ps. Denna modell av pumpstation har jag tänkt i krypgrunden under attefallaren: https://www.vvsbutiken.nu/product.html/saniflo-sanicubic-1-wp
 
Du ska alltså lägga färskvattenledning och avloppsledning tillsammans i ett 110mm rör?
Hur klent avloppsrör har du tänkt dra?
Vad för typ av avloppsvatten kommer det gå i avloppsröret (bara disk & dusch eller även från roa)?
Kommer det vara ett LTA-avlopp?
Edit: missade din länk bla, du ska ha ett LTA.

Vad är anledningen till att du inte vill förlägga VA-rören djupare?

Det finns färdiga kulvertrör med värmekabel för färskvatten och LTA, tex
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/polarror-dubbel?category_id=1615
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska alltså lägga färskvattenledning och avloppsledning tillsammans i ett 110mm rör?
Hur klent avloppsrör har du tänkt dra?
Vad för typ av avloppsvatten kommer det gå i avloppsröret (bara disk & dusch eller även från roa)?
Kommer det vara ett LTA-avlopp?
Edit: missade din länk bla, du ska ha ett LTA.

Vad är anledningen till att du inte vill förlägga VA-rören djupare?

Det finns färdiga kulvertrör med värmekabel för färskvatten och LTA, tex
[länk]
Hej!
Det kommer gå toavatten också. Tänker mig en 50 mm:s avloppsslang (4,6 mm tjock vägg).
Anledningen är att jag inte vill gräva med grävmaskin, annars hade jag grävt lite djupare...är en del berg/stora sten+ att det är på en Ö. Tror du det räcker att ha en värmekabel en del av sträckan? Det är ju framförallt det inkommande vattnet som behöver värmas lite..kanske lika bra att köra värmekabel hela vägen?
 
Varför inte isolera ovanpå rören och låta jordens inre varma magma gratis hålla dina rör vid ca 5 grader?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.