Hepp hepp, nu skall det byggas badrum i sinom tid. Har läst lite om gips eller inte gips, trä eller inte trä men är nu osäker på vad det är vi kommer fram till.

Badrummet är alltså i källarplan, med två ytterväggar och två innerväggar. Duschhörnan kommer stå hälften mot ytter- och hälften mot innervägg.

Vi har bilat upp och bytt ut gamla järnrör och grävt ur ca 30 cm för isolering (singel + isolerskivor (bruna, runda, frigolitliknande saker som sitter ihop i kakor vars namn totalt försvann) och skall gjuta betong på detta med vattenburet värmegolv.

Nu, vad ska jag tänka på? Vad får isoleras och vad får inte isoleras? Vad får tätas och inte? Var ska jag bygga innerväggar - och i sådant fall i vilket material? Varför plåtreglar istället för trä? (Fått lite olika besked om att det är för att de ej rör sig, ej sväller, och för att det helt enkelt är enklare).
Om jag har värmegolv, får gipset ej heller då gå ned till golvet (som jag läste i annan tråd)?

Jag har min far bakom mig men har inte diskuterat med honom hur han tänkte lösa det hela, vill hellre ha råd från några som inte...gör som man alltid gjort, trots att nya material kommit ut på marknaden...;)
 
Kesella skrev:
Var ska jag bygga innerväggar - och i sådant fall i vilket material?
Hoppas att din far murar upp väggarna i ditt våtrum i källaren. Det finns en anledning varför källarväggar i ditt hus är murade och putsade, eller? jag skulle hålla mej till samma byggmetod för att slippa fuktskador i framtiden.
Reglade väggar passar i ett trähus där allt annat ovan mark är också av trä+gips. Det är bara min osikt .....
gaia
 
Hmm...Varför ska han mura upp nya väggar framför ytterväggarna? Mina väggar består av någon slags gjuten betong tror jag, ser inte putsat ut iaf. Men skälet till att regla upp skall ju vara för att slippa fuktskador - eftersom man inte kan sätta tätskikt på en yttervägg - eller föreslår du att jag inte har något badrum i källaren?

Måste också påpeka att allt ovan mark i huset är av trä och gips. Så då tycker du att det är ok att fortsätta med det?
 
Jaaa.....fast förändrar det inte något att jag skall ha värmegolv? Det känns risky att inte ha fuktspärr...vad säger försäkringsbolagen? När man duschar kommer det ju en himla massa vatten på väggen....var skall det ta vägen? In i betongväggen? Avdunsta? Ska man då inte ha fuktspärr alls på golvet? Det verkar ju helt skumt... 8(
 
Utdrag från: http://www.byfy.lth.se/Publikationer/Other/TVBH-7226.pdf

Enligt BBR ska golv och väggar som utsätts för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten
förses med vattentäta ytskikt (VT), om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan
fuktpåverkan. Enligt föreliggande Branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett
våtutrymme som i någon del uppfyller kriterier enligt ovanstående, förses med vattentäta skikt. I
normalfallet skall inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har
direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt.
 
Kesella skrev:
I normalfallet skall inte golv- och väggytor i källarutrymmen eller motsvarande, där underlagen har direkt markkontakt, förses med vattentäta skikt.
Du läste den meningen också va?

Men man brukar ha tätskikt precis i duschhörnan och kring golvbrunnen. Om man inte har väldigt mycket tillskjutande fukt vill säga, då skippar man det.
 
Jooo...jag gjorde det. Jag tror inte jag har särskilt mycket tillskjutande fukt alls. När jag sätter in en luftavfuktare på maximal avfuktning så får jag ut några matskedar på ett dygn... Men det står "i direkt kontakt med mark", och om jag då har singel som täcker hela golvet, såna där isolerblock som inte suger fukt och 10 cm betong på det - räknas det verkligen som direktkontakt med mark? Tätskiktet hamnar ju 25-30 cm över marken. Dessutom har jag ju värmegolv som torkar upp hela tiden.

Funderar på om jag ska tätskikta golv och alla innerväggar samt ytterväggen i duschhörnan? Vad händer då i skarven mellan tätskikt och inget tätskikt på ytterväggen. Kommer tätkiktet att lossa om det kommer fukt bakom? Det här är verkligen en djungel. I en annan tråd diskuteras ju innerväggar.... :(
 
Det låter som en ganska vettig plan att göra som du har tänkt. Och det är inte jättepetigt vad som händer i skarven mellan golv och vägg. Det finns inga givna svar på det här, men man får försöka använda förnuftet. Jag tycker att du ska tätskikta alla golv, mellanväggar och väggar i duschhörnan, precis som du tänkt.
 
Kesella skrev:
Hmm... Mina väggar består av någon slags gjuten betong tror jag, ser inte putsat ut iaf. Men skälet till att regla upp skall ju vara för att slippa fuktskador - eftersom man inte kan sätta tätskikt på en yttervägg - eller föreslår du att jag inte har något badrum i källaren?
Jag har uppfattat fel ... uppfattade att det ska byggas helt nya reglade väggar som jag tyckte var klokare att bygga av sten.

Om man vill slippa fuktskador i en källare sätter man gipsskivor på plåtregelstome och det skall finnas ventilerande golvlistor/taklistor som släpper ut fukten som kommer genom ytterväggar och golv av betong. Jag tycker inte att ventilerade listor är en lämplig lösning för ett badrum.
Det är viktigt att veta hur man gör men ännu viktigare att veta "varför".
Nu pratar jag enbart om ytterst små mängder fukt som inte syns men finns typ en snapsglas/månad/ rum som kan bli instängd i mellanrummet i en dubbelvägg då den blir fuktspärrad inifrån. Det kan bara bli fuktigare med tiden. Eller är din källare 100% fukttätt utvändigt?
Säger som jonh - använd det sunda förnuftet ;)
 
Samma förutsättningar som du, gammalt hus med betonghålsten i grunden och putsade innerväggar. Gräver ur golvet, isolerar 200mm under golv med Isodrän och sedan golvvärme och klinkers. Jag har relativt fuktig mark och kommer inte att ha tätskikt någonstans förutom i själva duschhörnan. Den kommer att bestå av ett ingjutet ("försänkt") duschkar att stå på och två stycken ventilerade duschväggar på plåtregel (finns byggritningar på Platons hemsida) mot yttervägg. Givetivs därtill hörande, snygga glasdörrar för att minimera stänk utanför avsett utrymme. Luftavfuktare tar sedan hand om ångor från idogt duschande och upptorkning av vatten som stänker utanför.

Ett tätskikt skulle inte sitta kvar många år på mina källarväggar eller -golv pga den tillskjutande markfukten (gammal plastfärg och tapeter har inte varit problem att ta ner i min källare...). Ordentlig dränering och isolering runt hus och under övriga delar av källaren har gjort det betydligt bättre men min avfuktare tar ändå hand om ett par liter fukt i veckan.

I det gamla badrummet (60-talet någonting) upplevde jag konsekvenserna av att duscha i utrymme utan fuktspärr :rolleyes: Den fukten hade efter några månader skapat ett rejält mögellager under den gamla plastfärgen i angränsande hobbyrum.
 
Varför inte ha duschkabin. Puts på väggar. Diamantslipad betong på golvet. God mekanisk ventilation.

Bombsäkert! Oslagbar fuktsäkerhet!

Sen kan man fixa det där med lull-lull genom fina handukar och relax möbler...
 
Ugglan...kanske för att jag studerar design? Puts och duschkabin finns inte i min vokabulär...;)
 
Kesella... hihi jag vet... Duschkabin är inte så designrätt i Sverige... Men kan du inte designa en som är rätt då!

Jag hoppas att det blir annorlunda när försäkringsbolagen tröttnat i Sverige och gör som i resten av Europa och man får betala själv för sina vatten skador i badrummen? Då tror jag fler svenskar börjar "värdesätta" duschkabiner igen ;)

Själv är jag fysiker och designblind.... så för mig går byggnadsfysiken före....

Men varför måste alltid dessa två krocka?
 
Ge mig tio år så ska jag försöka få till en designrätt och snygg duschkabin...(3 månader för designen och 9 år och 9 månader för att få ut den på marknaden) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.