Tjoloho Tjoloho skrev:
Hej, kul att du ska bygga en takterrass, jag kan nu så här efter några år varmt rekommendera det

Om du kollar högre upp i tråden ser du bilder på fästena, dock skrev jag fel namn, har lärt mig nu att det heter falsfäste. Sedan hade vi även en vägg på ena sidan att fästa konstruktionen i.
Okej. Finns de att få i justerbara ? Våran konstruktion blir också flytande dock så är det på en utbyggnad av huset så det finns inte så mycket att fästa den i när det kommer till väggen. Så du satte sådana falsfästen och sen vinkeljärn eller?
 
F Fredrik.Sol skrev:
Okej. Finns de att få i justerbara ? Våran konstruktion blir också flytande dock så är det på en utbyggnad av huset så det finns inte så mycket att fästa den i när det kommer till väggen. Så du satte sådana falsfästen och sen vinkeljärn eller?
Vet ej om de finns justerbara, men ser inte vad de skulle göra för skillnad. Du fäster dem i falsen på plåten och får sedan möjlighet att fästa stående alt liggande reglar beroende på nivån i dessa. Det blir som en fästpunkt nära taket där du ska skriva i bult eller liknande. Jag satte även de flesta reglarna stående direkt mot taket (med papp emellan, se nedan bild) så att delar av konstruktionen "vilade" mot tak konstruktionen och därmed blev falsfästenas huvudsakliga uppgift att regelstommen inte flyttar på sig.
 
  • Reglar stående direkt mot ett rött plåttak med papp emellan vid en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfäste monterat i plåttak för att stödja reglar i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärlingen123 och 1 till
  • Laddar…
Hej på er!
Tagit mycket inspo från denna tråd och har nu dragit igång mitt eget bygge!
Problemet jag hade är att taket är lite högre än golvet inne så måste hålla bärlinan så låg som det bara går inne vid väggen.
lösningen blev att sätta vinklar inne mot väggen och snedsåga alla reglar i samma lutning som taket.
 
  • Två personer bygger en träkonstruktion på ett tak med lutande reglar och vinklar vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer monterar snedkapade reglar på en röd byggnadsställning för takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
D Deeriko skrev:
Hej på er!
Tagit mycket inspo från denna tråd och har nu dragit igång mitt eget bygge!
Problemet jag hade är att taket är lite högre än golvet inne så måste hålla bärlinan så låg som det bara går inne vid väggen.
lösningen blev att sätta vinklar inne mot väggen och snedsåga alla reglar i samma lutning som taket.
Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?

Mvh
 
Nickey Nickey skrev:
Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?

Mvh
Nickey Nickey skrev:
Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?

Mvh
Nickey Nickey skrev:
Fantastiskt! Kul att se era lösningar. Vi ska bygga takterrass, men har papptak, dock har vi endast 2 grader lutning. Det ligger rätt så vindutsatt, och vi funderar på hur vi ska kunna göra detta "flytande" utan att göra hål i taket. Kanske är det enda lösningen? Vad tror ni?

Mvh
Hej!

Sitter i samma båt!
Funderar på om Per Wikstrands lösningar kan vara lämpligt?
https://www.perwikstrand.se/sv-se/taetskikt/

Finns monteringsvideos på länken.
 
K
Vi la trädäcket löst på papptaket med tre graders lutning. Under de snedsågade längsgående reglarna ligger ett lager extra papp. Tyngden av trädäcket med räcke och allt räcker för att det inte ska kunna "blåsa iväg". Man kan ju tänka på att inte låta för mycket vind komma in under däcket..

Vi bor också väldigt vindutsatt och jag har aldrig varit orolig.
 
A
H hanschri skrev:
Hej!

Sitter i samma båt!
Funderar på om Per Wikstrands lösningar kan vara lämpligt?
[länk]

Finns monteringsvideos på länken.
Vi använder https://www.cwlundberg.com/docs/M/M-082SE.pdf när vi gör infästningar i papptak, till exempelvis solcellsanläggningar, kan det vara något? De är dock inte särskilt billiga.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
Glömde bort denna tråd fullständigt men slänger upp lite fler bilder på resultatet och några steg på vägen!
Trädäck i konstruktion med träribbor som räcke och vy över en grön äng vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggsteg på takterrass med träreglar och verktyg mot bakgrund av hus och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnad av trätrall nära hus med utsikt över havet vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träregelverk för bygge på tak med solnedgång och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck vid hus med utsikt över vatten och träd, skuggor på däcket från räcket och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trädäck med räcke på taket i motljus med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av träterrass med verktyg och material, i ett tidigt byggskede, med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
nochl och 9 till
  • Laddar…
D Deeriko skrev:
Glömde bort denna tråd fullständigt men slänger upp lite fler bilder på resultatet och några steg på vägen!
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt jobbat!!
 
Inte redigt kopplat till hur takterrassen gjordes men kan dela med mig av en annan lösning kopplat till mitt glas staket på min takterrass..

Vi kom på nu efter några år att vi ville öka insynsskyddet på den ena sidan av glasstaketet, så en "enkel" lösning blev att "frosta" glaset, problemet var bara att det behövde göras from utsidan pga att vi har höj/sänkbart staket..

Att frosta från stege var ingen lösning, att ha lift var ingen lösning för den kom inte in på tomten på den sidan för det skulle frostas...

Så jag byggde helt enkelt en ställning som hängde på väggen..
Drog långa skruvar genom panelen och in i stommen på takterrassen och mina väggfästen satt som smäck! Framöver ska jag skruva in beständiga skruvar med gänga(för att sen skruva muttrar på) så att det blir enkelt att återanvända lösningen vid tex fönsterputs som annars är hopplöst jobbigt..
 
  • Ställning monterad på svart vägg för underhåll av glasstaket på takterrass, bredvid stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ställning monterad på husvägg under takterrass med frostat glasstaket för underhållsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärlingen123 och 1 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Inte redigt kopplat till hur takterrassen gjordes men kan dela med mig av en annan lösning kopplat till mitt glas staket på min takterrass..

Vi kom på nu efter några år att vi ville öka insynsskyddet på den ena sidan av glasstaketet, så en "enkel" lösning blev att "frosta" glaset, problemet var bara att det behövde göras from utsidan pga att vi har höj/sänkbart staket..

Att frosta från stege var ingen lösning, att ha lift var ingen lösning för den kom inte in på tomten på den sidan för det skulle frostas...

Så jag byggde helt enkelt en ställning som hängde på väggen..
Drog långa skruvar genom panelen och in i stommen på takterrassen och mina väggfästen satt som smäck! Framöver ska jag skruva in beständiga skruvar med gänga(för att sen skruva muttrar på) så att det blir enkelt att återanvända lösningen vid tex fönsterputs som annars är hopplöst jobbigt..
Snyggt! Har samma räcken hemma som jag funderar på att frosta. Varifrån kommer frostningsduken?
 
Ni som använder tryckat virke på plåttak. Tänk på att lägga takpapp mellan virke och plåt , då det tryckade virket innehåller koppar och äter upp stålplåten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Deeriko skrev:
Glömde bort denna tråd fullständigt men slänger upp lite fler bilder på resultatet och några steg på vägen!
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Vilken utsikt! Det blir ju kanon!
Men jag har en fråga angående altanräcket och dom liggande spjälorna.
Vilka regler är det som gäller där för att det skall vara barnsäkert?

Med vänlig hälsning, Dag
 
Rickard.
stigen stigen skrev:
Vilka regler är det som gäller där för att det skall vara barnsäkert?
Det är väl plan- och bygglagen som kräver säkra räcken och det är i BBR där dom detaljerat mer vad som krävs för att det ska räknas som det både för barn och vuxna.

Kommer inte ihåg exakt vad BBR:en säger om detta men det går att kolla upp på Boverkets hemsida men det står om krav på höjder, täthet, risk för att fastna, klättringrisker osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.