Vi skall lämna in våra fönster för glasning. Den glasmästare som lämnade lägsta
offert använder något som heter k-glas i innerbåge. Det skall vara någon typ av energiglas. Någon som vet exakt vad det är för glas och vilken typ av ytbeläggning ? Var hitta information ? Vi vill ju ha bästa tänkbara energiglas.
(Kopplade fönster 1 + 1)
 
K-glas släpper inte igenom värmestrålning lika bra som vanligt glas. Men strålning är bara ett av (de tre) sätten att överföra värme, det leder värme lika bra som vanligt glas.
 
Men är k-glas ett allmänt begrepp, i likhet med "lågemissionsglas" eller "energiglas" eller är det ett specifikt glas eller fabrikat ... ?

Vad menas med att det inte släpper igenom värmestrålning, betyder det att
solen inte heller slipper in och värmer ?
 
Jag tror att K-glas är ett annat ord för just lågemissionsglas.

Och om det inte släpper ut värmestrålning så släpper det rimligtvis inte in heller. Vilket ju egentligen är bra, för på vintern är det inte mycket värmestrålning ändå, och på sommaren kanske det hjälper till att hålla huset svalt.
 
Där håller jag inte med dig. T.ex. idag gör solen en hel del nytta inomhus, vilket
den börjar göra redan soliga dagar i januari. Det är därför man gärna skall planera sitt hus så att fönstren är mot söder med lövträd som skuggar på sommaren men INTE stoppar solen på vintern. Precis som vi har på vår tomt ! :)

Jag har förstått att den senaste typen av s.k. lågemissionsglas släpper in
ljus/värme på samma sätt som vanliga glas men isolerar bättre genom att inte
släppa UT värmen.
 
Pius skrev:
Jag har förstått att den senaste typen av s.k. lågemissionsglas släpper in
ljus/värme på samma sätt som vanliga glas men isolerar bättre genom att inte
släppa UT värmen.
Ja, men då är ju allt lugnt.

Och jag kan garantera dig att värmeutstrålningen på vintern är större än instrålningen, så även om glaset stoppade åt båda hållen vore det ändå bättre. Plus att jag som sagt gärna skulle slippa värmeinstrålningen på sommaren, men det har ni ju löst lite smart med träden.
 
Hejsan.

Så kallade lågenergiglas, lågemissionsglas, K-glas mm (kärt barn har många namn) fungerar alla på samma sätt.

På glasrutan fäster man en tunn metallfilm, som aluminiumfolie men MYCKET tunnare. Man kan se den genomskinliga metallfilmen genom att fönstren blir lite svagt tonade. Jämför med en backspegel i bilen, som oftast har två speglande ytor, den första, som reflekterar bra används oftast, den andra använder du bara när en bakomvarande bilist bländar dig genom backspegeln och den kommer du åt genom att vinkla ner spegeln. Då ser du genom den första spegelytan, samma fenomen som i lågenergifönstren, fast metallen i fönsterglas är MYCKET tunnare och därför mer genomskinlig.

Placera många (fem till tio) energiglas framför varandra, så ser man tydligt att de är tonade.

Tekniskt fungerar de så, att metallskiktet reflekterar långvågig strålning, dvs värmestrålning, tillbaka in i huset, medan kortvågig strålning (ljus, som i sig är en värmebärare) släpps igenom utifrån. Väl inne i huset träffar ljuset någon yta (golv, väggar, möbler) och en del av ljuset går åt för att värma upp ytan, medan resten reflekteras och värmer upp någon annan yta. De (sol)ljus uppvärmda ytorna kommer sedan att stråla ut värmen som långvågig värmestrålning som reflekteras tillbaka in av fönstren.

/ Fredrik
 
Nackdelen är att dessa glas är väldigt ömtåliga på den sidan filmen sitter. Dessutom är glasen rätt dyra jämfört "vanligt" glas och vinsten kan vara svår att räkna hem på en vettig tidshorisont. Vi valde såna glas när vi handlade fönster år 2003, men i höstas (2006) hade priserna stigit såpass att vi avstod när vi renoverade ett gäng fönster.
 
Finns det någon här som har denna typ av glas hemma ? Jag funderar bl.a. på hur känsligt glaset är vid tvätt.

Jag har också sett reklam (minns ej var) om att den här typen av "lågemissionsglas" numera är helt och hållet klarglas, det skall inte synas överhuvudtaget.

Någon som har beställt nya fönster alldeles nyligen med denna typ av glas ?

För vår del så blir påslaget ca 5000 sek totalt om vi tar lågemissionsglas (fönster till hela huset). Överkomligt tycker vi, men vill inte att fönstren skall se ut som svarta gluggar !
 
Pius skrev:
Jag har också sett reklam (minns ej var) om att den här typen av "lågemissionsglas" numera är helt och hållet klarglas, det skall inte synas överhuvudtaget.
Kan nog stämma. Vi fick några fönster med LE-glas i innerbågen levererade förra året och jag kan inte sen någon toning jämfört med det vanliga glaset i ytterbågen.

Kan inte säga så mycket om tvätten...vi försöker tvätta försiktigt på den sidan men om det är tillräckligt försiktigt vete f-n, det går ju inte att se om vi skadar metallskiktet eftersom det inte syns...
 
Ett kopplat 2-glasfönster har ett U-värde på ca 3,0 om det är dragtätt, vilket de sällan är. Med lågemissionsglas förbättras U-värdet med några 10-on delar. Jämnfört med ett modernt fönster som har ett U-värde på ca 1,2 är det ur energisynpunkt, med eller utan lågemissionsglas, mycket dåligt. Ni renoverar antagligen fönstren av annan anledning än energibesparing.
 
Farzan skrev:
... det går ju inte att se om vi skadar metallskiktet eftersom det inte syns...


Jo, man kan se små repor i glaset enligt glasmästarn jag pratade med. Vi har lyckligtvis inte hunnit putsa fönstren mer än en gång, men i fortsättningen kommer vi vara mer försiktiga när vi tvättar fönstren.
 
Bror: Vi bygger faktiskt NYTT hus ... ;-)
Anledningen till att vi skall ha 1 + 1 är inte ekonomisk utan estetisk.

Jag är mycket skeptisk till alla dessa U-värden. Det finns ju undersökningar som visar att välgjorda äldre fönster har energivärden som kan mätas med många moderna fönster. Dessutom är traditionella fönster 1000 gånger snyggare med helt annat ljusinsläpp.
Ur energisynpunkt så är det ju inte enbart glaset det handlar om utan minst lika mycket tätningar och karmar.

Vad gäller lågemissionsglas så uppger fönsterleverantörer jag har tittat på att LE-glas i inre glas ger U-värde runt 1,7, 3-glas har ungefär samma värde.

Vi har ett par bekanta som byggde nytt hus i modern stil för några år sedan. De
har kopplade 1 + 1, EJ energiglas. Mycket snygga fönster. De har ej märkt något drag eller andra problem med dem.
 
Man skall naturligtvis välja det man själv tycker om, här är en fil med fakta om K-glas. Data - K Glass
Där anges U-värdet för 1+1 till 1,8, men det är ju på glaset och inte en fönsterkonstruktion. Och som du skriver så är ju karm och båge lika viktiga som glaset.
Jag tycker att det finns moderna konstruktioner, även med aluminium, som är väldigt snygga. Bor själv i ett nybyggt hus med timmrad fasad, järnvitrol, och med spröjsade aluminiumfönster, engelskröda. Alla som sett huset tycker att det är snyggt, speciellt fönstren. Men alla tycker ju inte likadant, och det är väl tur det.
 
Att sätta ett energiglas i ett kopplat 1+1 fönster gör att energivärdet förbättras men du har fortfarande bara komforten som ett 2glas. För att slippa kallraset ( en del upplerver det som drag) från ett 2-glasfönster bör man gå upp till 3-glas eller 2+1 då det inre glaset blir varamre och ökar konforten inomhus.
Betr. energiglasskiktet så finns det ett nytt som är polerat för att inte ha den sträva ytan som ett std. energiglas har ( vilket är mycket svårt att putsa) , fråga tillverkarne innan om du väljer 1+1 med energi! Annars rek. jag dig 2+1 , det valde vi från RM.
Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.