Hej alla kunniga.
Jag har köpt ett hus byggt av Siporex 1963. Jag är själv snickare och kommer totalrenovera hela entreplanet samt dränera, till att börja med. Det är en enplanskåk med källare.
Vi ska i framtiden höja taket så det blir 1,5 plan, och i samband med det kommer vi tilläggsisolera hela huset och spika träfasad.
Så hur är det nu med ångspärr. Bör jag sätta 0,2 plast på alla ytterväggar (invändigt) samt innertak mot vind?

Lite fakta:
Dagens yttervägg lättbetongelement (7cm siporex + 6cm cellplast + 7 cm siporex)
Jag ska sätta in FTX system och borra bergvärme.

Om det inte behövs kommer jag bara spackla och måla invändigt, men behövs ångspärr behöver jag ju regla ut alla väggar invändigt. Eller kan man ha ångspärren mellan väggelement och framtida tilläggsisolering?

Tack!
 
Lättbetong har ungefär samma isoleringsförmåga (lambdavärde) som massivt trä. Det varierar lite broende på volymvikt. Din yttervägg har en isoleringsförmåga som är jämförbar med en regelvägg med 10 cm mineralull, dvs standardlösningen under 50-, 60- och 70-talen. Det är svårt att besvara din fråga innan du har presenterat hur tilläggsisoleringen ska gå till. I sitt nuvarande utseende behöver väggen ingen ångtätning. Den kan jämföras med en skalmursvägg i tegel. Putsen på in- och utsidan ger tätningen. Man kan diskutera om det är någon poäng med att tilläggsisolera just ytterväggarna. Jag är inte helt säker på det. Det framtida uppvärmningssättet måste också med i ekvationen. Detta ämne kan man skriva en uppsats om, men jag slutar här.
 
J justusandersson skrev:
Lättbetong har ungefär samma isoleringsförmåga (lambdavärde) som massivt trä. Det varierar lite broende på volymvikt. Din yttervägg har en isoleringsförmåga som är jämförbar med en regelvägg med 10 cm mineralull, dvs standardlösningen under 50-, 60- och 70-talen. Det är svårt att besvara din fråga innan du har presenterat hur tilläggsisoleringen ska gå till. I sitt nuvarande utseende behöver väggen ingen ångtätning. Den kan jämföras med en skalmursvägg i tegel. Putsen på in- och utsidan ger tätningen. Man kan diskutera om det är någon poäng med att tilläggsisolera just ytterväggarna. Jag är inte helt säker på det. Det framtida uppvärmningssättet måste också med i ekvationen. Detta ämne kan man skriva en uppsats om, men jag slutar här.
Vi ska tilläggisolera med glasull och träpanel, den dagen vi ändå spikar träpanel (som vi vill ha). Har väl tänkt köra 5 eller 10 cm glasull.

Framtida uppvärmning är bergvärme.

Kan du inte skriva en halv uppsats då :) nä men hade varit tacksam för svar. Behöver jag ångspärr efter en framtida tilläggsisolering så behöver jag väl ha den på insadan och då bör den göras nu.
 
Är du säker på att det är cellplast i väggen? Jag undrar om det fanns 1963? Under de omständigheter som du har redovisat skulle jag inte sätta någon ångspärr på insidan av ytterväggarna. Jag skulle också vilja ifrågasätta nyttan med en så begränsad tilläggsisolering. Jag tror inte du kan räkna hem den i pengar. Samtidigt förändrar du fasaduttrycket och behöver flytta ut alla fönster för att det inte ska se dumt ut. Ska du ändå isolera tycker jag det är bättre med en isolering med större volymvikt än glasull.
 
J justusandersson skrev:
Är du säker på att det är cellplast i väggen? Jag undrar om det fanns 1963? Under de omständigheter som du har redovisat skulle jag inte sätta någon ångspärr på insidan av ytterväggarna. Jag skulle också vilja ifrågasätta nyttan med en så begränsad tilläggsisolering. Jag tror inte du kan räkna hem den i pengar. Samtidigt förändrar du fasaduttrycket och behöver flytta ut alla fönster för att det inte ska se dumt ut. Ska du ändå isolera tycker jag det är bättre med en isolering med större volymvikt än glasull.
Tack för svar. Ja det är faktiskt cellplast i väggarna.
Okej, det vore skönt slippa plasten. Men tror du det behövs mot vinden? Där ligger ca 20 cm glasull idag mellan hanbjälkarna.

Okej vad skulle du rekommendera för isolering vid tilläggsisolering? Vi vill ha träfasad i framtiden och tänkte då "passa på" tilläggsisolera men håller med om att utflytt av fönstren är ett stort jobb, då ska det vara värt det.
 
Mot vinden behöver du ångspärr, främst för att skydda isoleringens funktion. Det är en helt annan situation än den som gäller för väggarna. Man bör ha ett helhetsperspektiv när det gäller isolering. Ordentlig isolering av vinden. Åtgärder mot fönstren, drevning och byte av innerglas till energiglas t.ex.. Att öka ytterväggarnas isolering från 10 till 15 cm har begränsad effekt men stökar till det ordentligt. Ska du ändå isolera ger hög volymvikt på isoleringen (dvs tyngre) större fördröjningseffekt på solvärmen.
 
J justusandersson skrev:
Mot vinden behöver du ångspärr, främst för att skydda isoleringens funktion. Det är en helt annan situation än den som gäller för väggarna. Man bör ha ett helhetsperspektiv när det gäller isolering. Ordentlig isolering av vinden. Åtgärder mot fönstren, drevning och byte av innerglas till energiglas t.ex.. Att öka ytterväggarnas isolering från 10 till 15 cm har begränsad effekt men stökar till det ordentligt. Ska du ändå isolera ger hög volymvikt på isoleringen (dvs tyngre) större fördröjningseffekt på solvärmen.
Okej tack för svar. Jag kör då ångspärr mot vinden iaf. Mvh
 
J justusandersson skrev:
Mot vinden behöver du ångspärr, främst för att skydda isoleringens funktion. Det är en helt annan situation än den som gäller för väggarna. Man bör ha ett helhetsperspektiv när det gäller isolering. Ordentlig isolering av vinden. Åtgärder mot fönstren, drevning och byte av innerglas till energiglas t.ex.. Att öka ytterväggarnas isolering från 10 till 15 cm har begränsad effekt men stökar till det ordentligt. Ska du ändå isolera ger hög volymvikt på isoleringen (dvs tyngre) större fördröjningseffekt på solvärmen.
Har liknade hus som @Hemmasnickarn85 och kommer tilläggsisolera vinden till sommaren.
Idag är det nerifrån och upp
Gipsi med aluminiumfolie på ovansidan (viss skada finns då en innervägg rivits).
Panel ~18 mm
Stenull
Isolering som ser ut som bomull
Vinden är ventilerad i takfot och gavlar.

Hur göra med ångspärr?
Ska befintlig isolering ligga och jag lägger uppepå?
Hur tjock isolering totalt?
 
Aluminiumfolien är tänkt som ångspärr. Ska du sätta ny ångspärr behöver den sitta ovanför gipsen. Omöjligt att på distans bedöma hur du ska göra i det fallet. Ångspärren är viktig för att reducera fuktmängden på vinden. Med ventilation i takfot och gavlar kan du inte isolera hur mycket som helst, det finns annars en risk att temperaturen blir för låg. Vad som finns på yttertakets utsida spelar också roll liksom takets orientering i väderstreck. Takpannor isolerar bättre än bandad plåt. Det bästa är egentligen att prova sig fram. Cellulosaisolering är bättre än mineralull eftersom den är hygroskopisk. Isoleringen bör täckas med vindduk.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Knepigt.
Kan man sätta ångspärren ovan panelen mot talstolarna? Men då blir det ju dubbel spärr med aluminiumfolien.
Alt hur lagar jag aluminiumfolien där väggen är riven? Och är den tillräckligt tät i skarvar mellan gipsin för att inte skapa problem. Hittar inga spår av tejp.

Jag har tidigare inte velat ändra klimatet med ytterligare isolering men nu måste jag ta itu med åtminstone ångspärren då vinden kommer att bli betydligt svalare än tidigare år. Solceller kommer monteras på hela taket och då minskar ju värmeinstrålningen markant.
 
  • Vinkelvy av tak med gips, träbjälkar och synlig ångspärr med skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ångspärr ska helst vara så långt ut på den varma sidan som möjligt. Om du inte vill ta bort gipsskivorna skulle jag försöka "täta till" där väggen har varit. Synen på ångspärr och framför allt hur den är utförd har ändrats i takt med att isoleringsmängderna har ökat. Det är alltid vanskligt att ändra förutsättningarna i ett gammalt hus. Jag skulle ta det stegvis och ha koll på luftfuktigheten.
 
Tack för bra input.
Blir till att köpa hygrometer, kamera och köra guidade turer på vinden. Nää skämt åsido så men lite koll så behöver det ju inte bli så allvarligt även om möglet börjar växa, det finns ju lösningar tex med avfuktare/forcerad ventilationen mm.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag rev ner all gips och råsponten bakom, plastade, spikade ny gles, drog om all el och ny gips. Men jag hade då rivit varenda innervägg på hela planet så var kanske lite lättare då (i det stora hela).
 
  • Wow
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.