Under reglarna i mellanbjälklaget har vi först 28x70mm gles och sedan 13mm gips som innertak. De flesta takdosor verkar bygga 50mm, vilket innebär att om man sätter fast dem i reglarna så sticker de ut ca 10mm.

Finns det takdosor som bara bygger ut ca 40mm, eller ska man välja någon annan lösning?
 
Mikael_L
Kan ni inte sätta ett par kortlingar mellan bjälkarna, så det blir lämpligt avstånd.
Jag skulle inte välja en grundare dosa även om det finns, det blir trångt nog med alla kablar och kopplingar ändå.
 
Jo, vi skulle kunna sätta en kortling ca 1cm upp. Om det går att undvika skulle det dock vara toppen. Det blir ju några stycken takdosor på ett helt hus...
 
Jag har för mig att det finns en sorts ”takdosekortling” i plåt.
Om jag inte har fel för mig är den anpassad för gles på 300 c/c.
De jag har sett i vårt hus när vi har rivit lite tak är en bygel som bygger på att du fäster dosan i "metalbyggeln" sen lägger du byggeln över två gles och spikas eller skruvar fast.

På vår ovanvåning där vi har isolerat upp till nock och därför inte kommer åt att fästa något ovanifrån har vi satt träkortlingar.

Jag hade lite 3,2mm masonit kvar sen luftspalten så jag la bara tre bitar masonit på läkten, kortlingen ovanpå masoniten, skruvade igenom läkt och masonit upp i kortlingen och slutligen fäste jag takdosan i kortlingen.
 
NiclasR skrev:
Jag har för mig att det finns en sorts ”takdosekortling” i plåt.
Om jag inte har fel för mig är den anpassad för gles på 300 c/c.
De jag har sett i vårt hus när vi har rivit lite tak är en bygel som bygger på att du fäster dosan i "metalbyggeln" sen lägger du byggeln över två gles och spikas eller skruvar fast.
Visst finns det såna men en egen kortling + ev. mellanlägg går precis lika bra/bättre:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_12.jpg
 
En kortling + mellanlägg verkar vara smidigt och enkelt. Så får det bli! På ett par ställen måste eventuellt takdosorna sitta rakt under reglarna, men det får vi lösa då! Tack för alla tips!
 
men det finns lägre takdosor, i alla fall hos el-grossisterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.