Är ute efter att köpa en sticksåg, lätt beg är att föredra för ekonomins skull och har efter lite sökande kommit fram att det står nog mellan Bosch GST 135CE, Festool Ps300 och Makita 4351.
Har mest hittat gamla trådar och undrar väl nu om ni här skulle kunna hjälpa mig att bestämma mig för vilken man ska satsa på, eller är de så pass likvärdiga att det inte spelar så stor roll?
Kom gärna med era egna erfarenheter om dessa modeller, både positiva och negativa.
 
Har mycket Festoolmaskiner och är supernöjd MEN just sticksågen PS300 är jag inte riktigt förtjust i den. Kan inte riktigt säga varför men något med balansen/greppet och att det ofta är svårt att få till perfekta lodräta snitt. Ska tillägga att jag har hyfsat små händer och enbart snickrar som amatör på eget hus.

Läst mycket gott om Bosch GST som många verkar gilla
 
S skogstomten skrev:
Har mycket Festoolmaskiner och är supernöjd MEN just sticksågen PS300 är jag inte riktigt förtjust i den. Kan inte riktigt säga varför men något med balansen/greppet och att det ofta är svårt att få till perfekta lodräta snitt. Ska tillägga att jag har hyfsat små händer och enbart snickrar som amatör på eget hus.

Läst mycket gott om Bosch GST som många verkar gilla
Okej, tack för din input :)
Tänker att det är lite konstigt att du säger att du tycker det är svårt att få till lodräta snitt då festool har väl den här bygeln istället för en rulle för att stabilisera bladet?
Men det kanske helt enkelt är en grej med alla sticksågar att det är svårt att få till?

Kommer väl egentligen väldigt sällan använda sticksågen till mer än grovsåga nåt eller typ kapa ur golv och liknande, så mest troligt kommer det nog inte spela någon roll vilken av dessa modeller man väljer utan alla kommer göra det de ska utan bekymmer.
Men man är ju en sån som gärna vill välja det bästa alternativet, även om man inte kommer ha nån större nytta av det lilla extra som gör nån bättre än en annan modell
 
Haft en GST135'a själv och var mkt nöjd, enbart avvecklad för att jag ska ha batteridrivet istället.
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Haft en GST135'a själv och var mkt nöjd, enbart avvecklad för att jag ska ha batteridrivet istället.
Ja det är ju en annan tanke, då jag har några verktyg och batteri från makita redan om man skulle satsat på en batteridriven sticksåg. Blir ju aningen dyrare och tappar lite kraft, men o andra sidan betydligt smidigare att slippa sladden.
Skulle tro att man klarar sig rätt bra med batteridriften också då man inte har några planer på att köra på hela dagar och såga i timmer precis.. Hade ju varit rätt skönt att bara kunna plocka fram utan att leta upp ett eluttag och såga lite snabbt så är det klart
 
Det varierar väl kanske, men för mig är sticksågen ett typiskt "ska-bara-såg-nåt-här-lite-snabbt-verktyg", jacka ur en regel, nåt hål för nån dosa o.s.v. Användningsscenarion där batteridrivet är en klar fördel/bekvämlighet. Kan faktiskt aldrig dra mig till minnes att jag använt sticksågen på viset att "ja, nu ska jag såga en timme här". Den är mer i "quick-fix" kategorin av verktyg, tillsammans med multiverktyg o.s.v. Skulle dock inte vilja vara utan den heller, när man behöver en sticksåg så behöver man en sticksåg, då går det inte med cirkelsågen :crysmile:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Sittställning
Har bara erfarenhet av batteri maskinerna 12v och 18v - båda två sågar jag väldigt rakt med. Både klyva och kapa golv funkar super för min del.

Allt verkar vara samma förutom sladden så hoppas det hjälper dig något ! :)
 
Skillnaden mellan att använda en riktigt bra välbalanserad sticksåg som tex Bosch GST90E och annat allsköns är verkligen enorm. Mycket möjligt att det finns motsvarande batteridrivet, det vore intressant för mig men inte om det går ut över sågprestanda och användarupplevelse.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.