Dörrhandtaget har plötsligt blivit väldigt löst. Tänkte demontera och försöka justera men jag lyckas inte ens få loss dörrhandtaget! Finns ett litet hål där jag trodde det satt en insexskruv men det verkar inte sitta någon skruv alls... men jag får ändå inte loss handtaget!

Några tips på hur jag ska göra?? :surprised:

Löst dörrhandtag med synligt litet hål på en vit dörr, möjlig skruvlös montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Löst dörrhandtag på en vit dörr med synligt låshus och en liten öppning där en insexskruv kan saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett löst dörrhandtag med ett litet hål där en insexskruv borde vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!! Då ska jag prova det ist, gick inte att se så mycket i det lilla hålet men hade aldrig kunnat gissa att det var en spårskruv... :)

Då kommer nästa fråga, när dörren var ny var den väldigt lätt att stänga så den stannade i låst läge. Alltså inte låsa dörren utan stänga igen dörren så den stannar i stängt läge.
Numera får man antingen slänga igen dörren med kraft för att stänga den, alternativt trycka till den ordentligt för att den skall stanna i stäng läge.

Hur och vad justerar jag för att få ordning på detta?
 
Det är ingen skruv, utan man viker undan en metallflärp när man vrider spårmejseln.
 
C crazytok skrev:
Då kommer nästa fråga, när dörren var ny var den väldigt lätt att stänga så den stannade i låst läge. Alltså inte låsa dörren utan stänga igen dörren så den stannar i stängt läge.
Numera får man antingen slänga igen dörren med kraft för att stänga den, alternativt trycka till den ordentligt för att den skall stanna i stäng läge.

Hur och vad justerar jag för att få ordning på detta?
Hänger dörren något, alltså är det samma bredd längs varje springa mellan dörrblad & karm?

Hur ligger dörrbladet i jämförelse med karmen på utsidan vid låssidan?


Ta en bild på dörren utifrån när dörren är stängd.
Ta en bild på låsbecket i dörrkarmen.
 
Lite halvdåliga bilder kanske för det hade börjat bli mörkt när jag tog bilderna. Men kanske räcker dom ändå...

Kan inte tycka mig se att dörren hänger något?

Vit ytterdörr med tre fönster och postinkast under svagt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en dörrhandtag och låskista inomhus, tagen i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en dörrlåsmekanism med skruvar och låskista på en vit dörr, indirekt belysning i mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ser att dörrbladet (dörren) hänger lite.
Det övre gångjärnet skulle behöva ”tajtas ihop” så att springan vid övre gångjärnet blir mindre, så att det blir lika stor springa vid bägge gångjärnen (eller längs hela sidan).

Sedan ser man både på fallkolven (den som håller dörren stängd) och på slutblecket att det nöter snett.
På slutblecket så ”ska”/bör det vara horisontella släpmärken utav hela fallkolvens höjd, i ditt fall så är det en smal ”skåra” istället.
Det är ”fel”, eventuellt så blir det bra om dörrbladet justeras.

@123abc kan du ge tips?
 
Ovanligt med både en sorts borstlist och en vanlig list, har det fastnat skräp i borstlisten.
Om jag tittar på översiktsbilden så tycker jag det är väldigt liten springa vid tröskeln i framkant, tar dörrbladet emot tröskeln? (ser så ut, ta ett papper och för längs tröskeln så märker du om pappret nyper om du inte ser något slitage)
Först tänkte jag att fallkolven kanske ligger lite lågt i urtagen men ser inga märken som tyder på det, sätt lite papperstejp på karmens utsida i höjd med slutblecket och rita av höjden på fallkolven så ser du om fallkolven ligger rätt i höjd för hålet i slutblecket.
Om fallkolven går in rätt i slutblecket så ska du ha en kvarhållande funktion som du beskriver saknas, du måste kontrollera orsaken till att fallkolven inte fastnar i blecket.

Har du tidigare haft ett låshus där hakregeln inte åkte in fullt då det finns märken i slutblecket efter hakregeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för era tips!
Skall kolla era förslag, har tyvärr inte hunnit med det ännu.

Insåg dock att jag har ett till problem. Fallkolven åker inte in när man stänger dörren. Antingen får man ist slå igen dörren hårt eller trycka ner handtaget för att den ska gå in.
 
Hjälp! Fick ett infall nu på kvällen och nu vet jag inte hur det ska sitta ihop haha...

Den här trillade loss när jag tog loss skruvarna! Hur tusan skall den sitta?
Metallplatta med speciella utskärningar och en fjädermekanism i bakgrunden på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reagerade på att skruvarna var olika långa, ska dom vara det??
En plastdel med en central öppning och tre utskärningar, omgiven av två ojämnt långa metallskruvar på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok jag löste det. Fick ihop det till slut, fullständigt ologiskt dock. Den skulle alltså ligga helt löst och hålls sedan fast enbart med fyrkantsstången från handtaget...

Men men, nu sitter handtaget fast iaf! (y):D

Försökte justera in dörren lite lätt också, blev nog lite bättre men inte helt bra. Får kika mer på det imorgon....
 
”H” uppåt, samt pilen åt rätt håll (det håll man trycker ned trycket för att öppna dörren), skruvarna borde vara där jag ritar röda cirklarna,
Metallisk låsdel med markerade skruvpositioner och anvisningspil, liggande på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.