Om man går tillbaks till den ganska otydliga bilden i första inlägget så tycker jag man ändå anar skälen till att grannen inte vill ta ner några träd.

Man skymtar några byggnader ganska nära och träden mot TS ger troligtvis något som jag själv skulle uppfatta som en tydlig avgränsning och att det ger en känsla av att vara ombonat. Tar man ner träden blir det ett mycket naknare intryck och fritt blås, som att grannen sitter på egna tomten mer eller mindre. Möjligt att en gemensam klassisk gärdsgård kunde ge viss ersättning för känslan av att ha det ombonat och avskilt.

Av bilden att döma - taget ganska sent på dagen antar jag eftersom solen står så lågt - så skulle det behövas att ta ner väldigt många träd för att inte solstrålarna ska silas genom stammar och trädkronor. Jag hade definitivt inte varit intresserad av det som TS föreslår om jag vore grannen men det är möjligt att bilden är för otydlig för att ge en bra bild av situationen.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Ett mentalt tillstånd.

Staffans
lustigkurre:crysmile:;)
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Om man går tillbaks till den ganska otydliga bilden i första inlägget så tycker jag man ändå anar skälen till att grannen inte vill ta ner några träd.

Man skymtar några byggnader ganska nära och träden mot TS ger troligtvis något som jag själv skulle uppfatta som en tydlig avgränsning och att det ger en känsla av att vara ombonat. Tar man ner träden blir det ett mycket naknare intryck och fritt blås, som att grannen sitter på egna tomten mer eller mindre. Möjligt att en gemensam klassisk gärdsgård kunde ge viss ersättning för känslan av att ha det ombonat och avskilt.

Av bilden att döma - taget ganska sent på dagen antar jag eftersom solen står så lågt - så skulle det behövas att ta ner väldigt många träd för att inte solstrålarna ska silas genom stammar och trädkronor. Jag hade definitivt inte varit intresserad av det som TS föreslår om jag vore grannen men det är möjligt att bilden är för otydlig för att ge en bra bild av situationen.
Du har nog fattat detta galant.
(y)
 
Det jag syftade på är att träd ger en tydlig fysisk känsla av rum, detta uppskattas av många. Men inte nödvändigtvis av de som befinner sig utanför rummets gränser.

Om jag får komma med ett tips baserat på egen erfarenhet: se till att hålla efter träd som växer i omedelbar närhet till tomtgräns, ofta självsådda eller på gamla rotskott. De kan bli både stora och vackra men...

Är det så att de växer för mycket in på grannens tomt så kan det bli smärtsamt och väldigt dyrt att behöva återställa motsvarande insynsskydd den dag grannen vill att det åtgärdas, och med all rätt såklart. Man har tagit det för självklart under många år att de finns där men blir förskräckt av insynen och förlusten av integritet när man måste ta bort dem.

Så planera detta i god tid innan med nya träd & häckar som du har full kontroll över, lita aldrig på det som växer kring tomtgräns för du kan förlora det i ett nafs och det är ingen rolig upplevelse.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Empati hit och vad synd det är om grannen dit. Grannsämja kräver två personer, och om jag stör mig på något som grannen kan påverka så lyfter jag det så klart med grannen, alltifrån dålig vedeldning till solskymmande träd. På samma vis gör ju mina grannar det med mig, och om det är i en konstruktiv anda så försöker man ju hjälpas åt så att alla ska kunna få det bra.
Sen blir det ibland att man inte kan eller vill agera utifrån grannens önskemål, vilket i de flesta fall inte är något problem efter lite dialog. Men det krävs ju samtal för att nå dit, inte sitta ensam hemma över en dålig whisky och knyta näven i fickan.
De flesta som påtalat störande träd hos mig har fått fälla, förutom en idiot som försökte fälla utan att fråga, den enorma granen står fortfarande kvar. Dessutom så är det ett par björkar som vi vill ha kvar för skugga på vårt kök, vilket den grannen mycket väl förstod.

Så slutsatsen utifrån min världsbild är att grannar är otroligt viktigt och de behöver vårdas i en ömsesidig respekt.
Fast då får man oxå acceptera ett rakt nej för alla vill inte ha en diskussion eller utläggning i det oändliga
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
H Hehehehehe skrev:
Håller helt med om att de flesta grannar blir egoister när det gäller träd.
Man måste låta förnuftet styra och ev betala en slant som kompensation.

blir så trött på dess kategoriska " träden var där först, det visste du när du köpte etc etc"

Nej förnuft måste gälla även här!
De flesta är helt klart även egoister när det gäller sin mark. Massor av folk blir arga när jag plockar bär från deras bärbuskar eller tar lite potatis ur deras potatisland. Förstår de inte att det är bra för mitt välbefinnande att äta bär då och då? Och potatis som är så gott! Jäkla egoister är vad de är!
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 10 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
TS har frågat en gång det ska räcka.
TS var aningen otaktisk och framstod förmodligen som lite otrevlig för grannen. Det var väl inte så lyckat att ta upp trädfällning på grannens tomt första gången de träffades?

Om TS hade haft lite tålamod och lärt känna grannarna, och låtit grannarna lära känna honom, (vilket han uppenbarligen är kapabel till av berättelsen i TS första inlägg att döma) så hade förmodligen chansen att få ett positivt besked varit större. Lämplig tid att vänta med en förfrågan om trädfällning hade nog varit nåt år eller så.

Det hade förstås inte varit någon garanti för ett positivt svar, men i allmänhet är det lättare att få som man vill om man ser till att vara vänlig och inte framstå om alltför egoistisk.

Jag tycker att TS kan fråga igen, men om inte grannen vill fälla träd får TS helt enkelt nöja sig med det.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
fråga om att köpa marken annars var tyst om grannens egendom.
För TS räcker det nog om han får köpa några av grannens träd.
 
A
P pmd skrev:
För TS räcker det nog om han får köpa några av grannens träd.
Ja för TS ja.. Men inte för ägaren..
Och kan han anse så kan jag.. (y):cool:
 
K kortis skrev:
Såga ned träd för andra blir dyrt är de int fullvuxna så räknas framtida värde pluss skadestånd så billigt är det int

Nej precis. Det fins ett färskt rättsfall på just det när en grannen sågar ner annans tomtägarnas träd. För grannsämjan så hade jag aldrig riskerat/gjort så. Om inte tomtägare går med på det.
 
P
Maskintok skrev:
Hur tänkte ni att en jurist skulle kunna tala en ägande part till rätta för att ni skulle få en önskan igenom?
Ja, juristen borde ha förklarat att det inte finns någon juridisk väg att gå i det fallet och sen avböjt att ta uppdraget.

Lite fult av juristen att ta 20 000 kr för ett omöjligt uppdrag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H Hehehehehe skrev:
HEJ

Jag håller med didstora träd skapar bara massa olägenheter
har ingen betydelse för grannen då han har träd så det räcker.
har själv varit i tvister om liknande och har bekanta som har.
Såga ner skiten men erkänn ALDIRG att du har gjort det, då kan det bli dyrt
de kommer aldrig att kunna döma dig då.
Skit i grannsämjan för han verkar ju gör det!
Exakt, vilken dålig granne du har
 
jag håller med dig, dålig granne han har.
 
P
Maskintok skrev:
tvättmaskiner i tvättstuga hos lägenhet delar man om man om man inte har den i lägenheten. det är inte samma sak alls..
Den som likställer bråk om tvättstugan i ett flerfamiljshus med "bråk" om fällning av grannens träd äger nog ingen mark själv, skulle jag tro.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Heja dig!
Jag var i samma sits som du, ett snår varvat med vildvuxna träd stod på grannens sida av tomten i vårt nya och efterlängtade västerläge några få meter från altanen.

Jag var såå nervös för att fråga för man har ju läst sådana här historier på forumet men till slut tog jag mig mod!

Grannen sa: bara ta ner det ni vill, klart ni ska ha kvällssol, så strax därpå var svärfar på plats med sågen. Det blev så himla bra! Njuter varje solig kväll på altanen som hade legat i kompakt skugga annars. För att inte tala om myggen. Hälsar glatt på min kära granne såklart!

Så på att igen: bjud över dem som många säger en sen eftermiddag. Jag hade nog lindat in det med att ”ursäkta att jag frågar er igen men jag tittar på de där träden i hörnet varje kväll. Jag skulle bli så glad om jag kunde få lov att ta bort några enstaka.” Osv.

Kämpa, våga! Hoppas på medmänskligheten :)
 
  • Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.