Hej,

Vi köpte hus där säljaren inte underhållit trallen på bästa sätt. Jag undrar om den är bortom räddning, eller om det finns sätt att rädda den på. Själva layouten är vi nöjda med så alternativen är ju att byta ut trallen rakt av.

Den är rätt sprucken på sina håll och småungarna riskerar dagliga stickor i fötterna när de ränner runt.
 
  • Sliten trall med sprickor och tecken på bristande underhåll, potentiell risk för splintrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, spruckna träplankor på en trall som behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt kniven i trallen. Där den sjunker in är det dags att byta brädan. Gör den inte det kan ni testa att vända brädan och se hur baksidan ser ut.
 
Det är lika bra att byta allt. Annars sitter du där om tre år igen och byter det du försökte spara nu.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen
  • Laddar…
Om reglarna under är i ok skick är det ett ganska billigt och snabbt projekt att byta till nytt friskt trallvirke. Lossa några av de värsta partierna och kolla reglarna som ofta är i NTR A-kvalitet dvs mycket lång hållbarhet i luftiga konstruktioner som typiska altanbyggen.
 
  • Gilla
handen mitt i tummen
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Sätt kniven i trallen. Där den sjunker in är det dags att byta brädan. Gör den inte det kan ni testa att vända brädan och se hur baksidan ser ut.
Ja en kniv går ju definitivt ned i en hel del av sprickorna på många av brädorna. Inte så långt nödvändigtvis men ändå.
 
Tack för svar. Det var väl som jag trodde, men snål och lite småbekväm som man är så var det en liten del av mig som hoppades på en mirakellösning :)
 
Du får trösta dig med att det knappt går att få tag på trallvirke nu. Vänta till nästa år.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får trösta dig med att det knappt går att få tag på trallvirke nu. Vänta till nästa år.
Är det så jäkligt nu?
 
Förmodligen inte fullt så illa, men allra minst rekorddyrt.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen inte fullt så illa, men allra minst rekorddyrt.
En sabla tur att man inte ska snickra nåt i år.. Vad jag vet
 
H
Var på byggmax idag.
Bara udda dimensioner och nästan slut på allt.
De var osäkra när nästa leverans kom då det var förseningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.