Hej!

Jag har ett större hus där det behövs utbyte av en del träpaneler och fönster. Den delen av huset som är i söderläge där är panelerna och fönstrena väldigt slitna och behöver bytas ut då det läcker in vatten. Däremot är fönstrena i dem andra riktningarna gamla men i rätt bra skick. Jag planerar inte att sälja huset inom kort men ska jag ändå byta ut alla fönster eller bara dem mest slitna? Det blir alltså antingen 4 fönster eller 11 fönster.

Vad hade ni gjort?

Mvh
Kalle
 
Bilder hade underlättat.
Vad är det för typ av fönster?
 
när jag bytte fönster för ca 12år sen så var vissa dåligt skick men andra helt ok.
Men för att få det "enhetligt" så bytte vi alla fönster.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bilder hade underlättat.
Vad är det för typ av fönster?
Träfönster. Har inga bilder just nu men kan ladda upp efter jobb
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TheGame skrev:
när jag bytte fönster för ca 12år sen så var vissa dåligt skick men andra helt ok.
Men för att få det "enhetligt" så bytte vi alla fönster.
aa det är nog där det ligger. Blir ju inte enhetligt med olika fönster.
 
Kommer du att behålla utseendet på fönstren eller välja helt annan modell?
Vad är det för fönster i huset, gamla tvåglas som är delbara, treglaskasser, etc?
Ska du behålla samma färg?
Själv har jag bytt i etapper då jag behåller utseende på fönstren, har valt fönster fabrikslackade i kulör och målat de ej utbytta i densamma.
 
A AndersS skrev:
Kommer du att behålla utseendet på fönstren eller välja helt annan modell?
Vad är det för fönster i huset, gamla tvåglas som är delbara, treglaskasser, etc?
Ska du behålla samma färg?
Själv har jag bytt i etapper då jag behåller utseende på fönstren, har valt fönster fabrikslackade i kulör och målat de ej utbytta i densamma.
Jag kommer att byta modell ifall jag väljer att byta ut alla fönster. Det är träfönster, 2 glas, brunmålade.
 
Tar du in en firma, byt alla.
Gör du det själv, byt i den takt du finner det genomförbart och en hel sida i taget.
 
  • Gilla
Jojan111 och 1 till
  • Laddar…
Är det fönster från 30 talet eller tidigare har de troligen överlägsen virkeskvalitet och är värda att renovera, speciellt om man kan sprida ut det över tiden och göra det själv - då är det en mycket låg kostnad. Även utseendemässigt blir det stor skillnad att byta så gamla fönster mot "moderna" om man inte låter ett snickeri göra kopior. Är det fönster från 70-talet och framåt så har kvaliteten stundtals varit usel och rätt är troligen att byta.

Ekonomiskt map energibesparing vs kostnad är det svårt att räkna hem ett byte. Speciellt som livslängden på nya fönster brukar vara ungefär när man går break even, då är de nya fönstren mogna att bytas, mekaniken kärvar, gasen har läckt ur kassetterna, plastdelarna är trötta och virket är inte av en kvalitet som gör det värt att renovera.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det fönster från 30 talet eller tidigare har de troligen överlägsen virkeskvalitet och är värda att renovera, speciellt om man kan sprida ut det över tiden och göra det själv - då är det en mycket låg kostnad. Även utseendemässigt blir det stor skillnad att byta så gamla fönster mot "moderna" om man inte låter ett snickeri göra kopior. Är det fönster från 70-talet och framåt så har kvaliteten stundtals varit usel och rätt är troligen att byta.

Ekonomiskt map energibesparing vs kostnad är det svårt att räkna hem ett byte. Speciellt som livslängden på nya fönster brukar vara ungefär när man går break even, då är de nya fönstren mogna att bytas, mekaniken kärvar, gasen har läckt ur kassetterna, plastdelarna är trötta och virket är inte av en kvalitet som gör det värt att renovera.
Tack för ett intressant svar. Jag skulle nog säga att fönstrena är från 70-80 tal. Kommer nog behöva bli ett byte på 11 fönster totalt. Gör ont i plånboken men eftersom det är en firma som kommer behöva göra det så följer jag nog AnderS tips ovan o byter ut allt. Ska även byta en del träpaneler (skapade ett separat inlägg i forumet) så får se vad det hamnar på.
 
Fönster i tegel kan nog vara knepigare. Vill de sätta karm i karm får du mkt mindre fönster, gör inte det, försök renovera eller ta en firma som sätter lika stora. Fönster på överplan skulle jag bytt till sådana man roterar helt för att putsa.
 
Kör på, finns inget historiskt eller "kvalite" värde. Och med treglas halveras dessutom fönsterputsning om ni putsar det själva.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fönster i tegel kan nog vara knepigare. Vill de sätta karm i karm får du mkt mindre fönster, gör inte det, försök renovera eller ta en firma som sätter lika stora. Fönster på överplan skulle jag bytt till sådana man roterar helt för att putsa.
Jag tänkte ha "sidohängda" fönster såsom jag har nu, har faktiskt inte tänkt på det med putsa:surprised::crysmile:. Får kolla på det lite...
 
A AndersS skrev:
Kör på, finns inget historiskt eller "kvalite" värde. Och med treglas halveras dessutom fönsterputsning om ni putsar det själva.
Hur menar du att fönsterputsning halveras med treglas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.