Man undrar hur en del är funtade. Jag hade i alla fall hört med min granne innan jag beslutade mig för att såga ner en häck i tomtgräns.

gött med plank. Blir intressant för grannen att klippa thujan nu :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
whork whork skrev:
Man undrar hur en del är funtade. Jag hade i alla fall hört med min granne innan jag beslutade mig för att såga ner en häck i tomtgräns.

gött med plank. Blir intressant för grannen att klippa thujan nu :)
Ja, det är ju inte så trevligt, men nu får jag ett plank i vart fall, även om jag tycker att den gamla häcken var ett bättre alternativ. Föreslog också att de skulle plantera thujorna en bit in på deras tomt, men det tyckte de inte var så nödvändigt, så nu står den precis på deras sida om gränsen.
 
Förvisso inte riktigt relaterat till renovering och hus, men väl en viktig del av livet. Chico börjar bli gammal, han är nu 14 år, och vi vill kunna ta med honom på äventyr. Våra vänner @jenjaev och Fredrik köpte en vagn i födelsedagspresent till sambon, och i helgen var det dags för premiärtur

 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bullburk och 6 till
  • Laddar…
Bygg nu ert plank på så sätt att ni enkelt kan fälla/lossa det för att underlätta underhållet av planket, för jag misstänker att det kommer att stå precis på er sida av tomtgränsen...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Bygg nu ert plank på så sätt att ni enkelt kan fälla/lossa det för att underlätta underhållet av planket, för jag misstänker att det kommer att stå precis på er sida av tomtgränsen...
Ja, det är en väldigt god idé som vi ska följa. Förhoppningsvis ska det inte behövas så mycket underhåll, men ändå praktiskt :)
 
För några dagar sedan blev det ett nytt lås i dörren. Mitt Verisure larm är på väg att försvinna härifrån och mitt nya integrerar inte med Yale, så jag valde att byta ut låset både här och på några av de andra dörrarna.

Efter mycket letande kom jag fram till att ett ID Lock 150 är det som är närmast att uppfylla min kravlista.

ID Lock 150 elektroniskt lås installerat på en dörr med en hand som vrider det, bredvid ett brytskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera den perfekta passformen mellan låset och brytskyddet. Det är absolut kloss inpå tajt!
 
  • Gilla
Bullburk och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Fast handtaget ser ut att vara i minsta laget för din hand?
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fast handtaget ser ut att vara i minsta laget för din hand?
Nejdå, det är nog en synvilla. Helt normalstort handtag.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Ny pall med 145x34 virke och mätkäpp på toppen under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har äntligen fått tag på mer virke! Förra sommarens projekt byggdes med 145x34 virke och efter 1/4 av projektet sa leverantören att det var slut på virke, men att det snart kom in mer. Det var i mitten av sommaren och några månader senare, sen höst, kom det in 1 (!) pall.

Tyvärr var den pallen helt förstörd, samtliga plank var skadade, så vi bestämde oss för att avvakta till våren. Nu har vi hämtat ungefär hälften av den återstående mängd plank som vi behöver, hoppas få tid att hämta resten under veckan.

Till saken hör att NP Nilsson där vi handlar hade fel på lagersaldot, men det såg ut som att Byggmax hade rätt variant i lager, dessutom lite billigare. Vi började gå igenom den alldeles nya pallar av virke, och konstaterade att jag är alldeles för kräsen. NP hade virke som egentligen var för kort, men vi var villiga att kompromissa - och när vi kom dit visade det sig att de faktiskt hade rätt längd, så slutet gott, allting gott - ja, förutom för plånboken då.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
På förekommen anledning, som man så fint kan säga, vad gäller strikt juridiskt för en häck som är planterad mitt i tomtgräns och som berörda grannar har skött om gemensamt. Troligen har häcken i fråga stått där sedan slutet av 50-talet. Det finns ingen egentlig dokumentation på vem som äger häcken eller vem som har betalat när den planterades, men säkert är att det är länge, länge sedan.

Mina grannar bestämde sig ju en för att såga ner och gräva upp resterna av den. De anser att det var de som ägde häcken och att de gör (eller gjorde) som de ville med den. Intressant nog har de aldrig klippt den på "vår" sida...
 
  • Gilla
hilin
  • Laddar…
Trist. Vet man inte vad som är vems får man nog presumera att var och en äger det som växer på respektive sida gränsen alternativt att man äger det ihop. I ingetdera fallet får grannen ta bort hela häcken på eget bevåg.

Skadegörelse eller någon form av egenmäktigt förfarande kan man väl tänka sig att det rör sig om, men främst är det väl skadestånd man kan tänka sig att man kan få för det. Kostnad för nya plantor, lite extra för förlorad insyn kanske.

Dock får man väl vid en process kanske räkna med att motparten är förslagen och prompt hävdar att det var dennes häck. Då gäller det nog att minst hävda (med bestämdhet) att man ägde halva. Börjar man tveka på sitt anspråk dör kan man nog låta bli helt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trist.
Nä, jag har ingen som helst ambition att det ska bli en tvist, tvärt om. Man ska ändå bo grannar.
 
  • Gilla
GnarlyX och 1 till
  • Laddar…
För ett tag sedan skrev jag om att det var dags för köksfläkt, och att valet föll på en takintegrerad variant. Hur gör man då om man vill ha in en sådan men redan har gjort allting på insidan av huset?

Jo, man gör ett stort hål i utsidan av taket!

Hål i tak med ny träramning för installation av takintegrerad köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Vy från underifrån av ett genomskinligt plasttak med ett hål genom vilket takpannor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det smidigaste sättet att ta sig upp på taket var att göra hål i plasttaket och klättra upp den vägen...


Person som lyfter ner takpannor från ett plasttak med en stege och tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har börjat att ta ner takpannorna. Som alla vet finns det roligare och tråkigare saker med att äga ett hus. Att lyfta ner takpannor från taket är absolut ett av de mest tråkiga sakerna som jag har gjort, klart i linje med att flytta runt stenplattor för trädgården som man i slutändan inte ska använda!

Delvis demonterat tak med borttagna takpannor och synliga träbjälkar samt en temporär plåtlappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har man gjort ett hål får man laga det.
 
  • Wow
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Robust nybyggd brevlåda i trä med brevinkast och person som ger tummen upp bakom, vid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju praktiskt att ha en brevlåda och för er som har följt tråden vet ni att jag har haft lite otur med den, bland annat mosade Postverket en av mina brevlådor. Nu har jag byggt en lite mer rubust version.

Robust byggd brevlåda fylld med post och paket, synlig genom ett galler, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är gott om plats för paket och andra leveranser, här kommer det att monteras en dörr med fjärrstyrning, så att man enkelt kan låsa upp när det kommer leverans.
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.