Håller på att bygga en thermopool och har inför projektet gjort en budget så klart.
Betongen känns som jag smått missbedömt kostnaden på...
Jag bedömde själv kostnaden för betong till plattan med ca 10000 kr baserat på beräkning samt efter att ha läst på i andras poolprojekt. Fick offert på 21000 kr, men fakturan landade på 34800 kr endast för plattan. :thinking:

Vad har ni andra betalat för betongen? Uppdelat i platta och väggar.

Jag gjöt två plattor på samma gång. 1 till mitt spabad och 1 till min pool.
Spabadets platta är 2600x2600x100 mm och poolens är 4800x8800x100 mm samt teknikrum i ena gaveln på 2800x2000x100 mm. Totalt gick det åt 8,6 kbm betong C28/35-16. Kostnad 34800 kr. Är det normalt?
Merkostnaden från offert är för att de behövde mer slang än beräknat (25m istället för 15m) trots att jag hade ringt in till beställningskontoret och bett dom bedöma behovet av slang.

Har nu beställt betongen till väggarna och börjar undra om det är så att jag har fått kassa rabatter eller om det är något smart som jag som nybörjare har missat i beställningen för att få ner priset.
Har ni några tips på hur man kan få ner betongkostnaden inför nästa gjutning (väggarna)? :D Eller är det bara så att det är sjukt dyrt att gjuta just nu.

Inte betalar väll poolföretagen/byggföretagen dessa priser?
 
Priserna du anger, är det bara för betongen eller inkluderar det också arbetet att smeta ut betongen i en form och göra den slät?

Som referens från December betalade jag cirka 30kkr för 4,5kubik med pump, slang och därefter glättning i flera steg (mycket mer än du behöver i en pool). Lite mindre än en 30% av det är priset på betongen enbart.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Priserna du anger, är det bara för betongen eller inkluderar det också arbetet att smeta ut betongen i en form och göra den slät?
Bara leverans av betong med betongbil. Jag och 2 andra utförde själva utsmetandet och hällandet från slangen. Betongbilsföraren manövrerade endast pumpen med fjärrstyrning.
 
Det låter kanske inte så tokigt då, om man antar att 1/3 är betong, 1/3 är pump och betongbilens tid, 1/3 är glättning i mitt fall. Det blir drygt 4kkr per kubik, ungefär vad du har betalat.

Mina priser är normala for Stockholm just nu. Vitt och med moms osv.
 
Detta är i skåne men säkert lika då. Då får man nog räkna med ungefär lika mycket för väggarna. Eller ska man ge sig på att blanda själv? :geek: Det borde bli billigare men blir det lika bra?
 
S spacemoose skrev:
Detta är i skåne men säkert lika då. Då får man nog räkna med ungefär lika mycket för väggarna. Eller ska man ge sig på att blanda själv? :geek: Det borde bli billigare men blir det lika bra?
Hade jag aldrig gjort till en Pool. Där är det väl rätt viktigt med rätt kvalitet på blandningen. Det löser du inte med handblandning.

Sen Brukar väl en gyllene regel vara att upp till 1Kbm blandar man själv (med tombola), Över det är det bättre att beställa med bil. Köper du färdigblandade säckar så behövs ca 80 säck per kubik, Vilket blir runt 3500:-
Så hade du handblandat dina plattor på 8,4m3 så hade du betalat ca 29500:- de sista 9000:- vägs lätt upp av kiropraktor kostnader och sjukskrivning:) Det är lite billigare att blanda själv med cement sand och grus. men då skall man nog veta hur man gör med blandningen.
 
M mojjen skrev:
Hade jag aldrig gjort till en Pool. Där är det väl rätt viktigt med rätt kvalitet på blandningen. Det löser du inte med handblandning.

Sen Brukar väl en gyllene regel vara att upp till 1Kbm blandar man själv (med tombola), Över det är det bättre att beställa med bil. Köper du färdigblandade säckar så behövs ca 80 säck per kubik, Vilket blir runt 3500:-
Så hade du handblandat dina plattor på 8,4m3 så hade du betalat ca 29500:- de sista 9000:- vägs lätt upp av kiropraktor kostnader och sjukskrivning:) Det är lite billigare att blanda själv med cement sand och grus. men då skall man nog veta hur man gör med blandningen.
haha . Det har du nog rätt i. Nä bättre att göra det bra med betongbil så kvaliteten blir jämn.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Detta är i skåne men säkert lika då. Då får man nog räkna med ungefär lika mycket för väggarna. Eller ska man ge sig på att blanda själv? :geek: Det borde bli billigare men blir det lika bra?
Till plattan i botten kan du ju blanda själv och låta det ta den tid det tar. Frågan är om det är värt besväret....

Till väggarna är jag mer tveksam. Den kvalitet man brukar fylla thermopoolväggar med har konsistens som välling, bokstavligen, den måste rinna ut och normalt brukar man låta blir att vibrera betongen pga risken att spräcka väggarna (vissa blocktyper tror jag dock man kan vibrera i).

Jag har hört lösningar där man har en planblandare (inte en tombola) i kombination med en liten pump som kanske skulle fungera.

Om du sätter din besparingsmöjlighet i relation till hela kostnaden för poolbygget, är det verkligen värt det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.