Håller på och renoverar min kåk från början på 70-talet.

Har några väggar som jag har tänkt ha kvar men skulle vilja fylla de med isolering då de fungerar som tomma bongotrummor just nu. Söker därför tips.

Väggarna består av gips+45*45 reglar+gips och jag har ingen lust att riva för att fylla på med 45 isolering. Funderar på om det skulle gå och spruta in isolering genom att göra hål. Någon som har gjort detta ? Andra ideér ?
 
Rev en vägg förut som innehåll frigolit chips. de kan du säkert hälla i genom nåt hål.
 
En kompis till mig gjorde helt enkelt rejäla hål på gipsen på ena sidan och tryckte i vanlig isolering och satte sen nya gipsskivor över. Du behöver inte ha isolering överallt, har läst att 70% ska räcka. Det ska dämpa stående vågor tillräckligt.

Komplettering: Min poäng är att resultatet inte behöver vara perfekt om du använder skivor, så det behöver inyte rivas totalt. Vill du verkligen ha ordentlig ljudisolering så kan du sätta upp nåt tungt under den nya gipsen, som till exempel plywood, OSB eller råspont.

/fredrik
 
Sprutade in frigolitkulor mellan mina tegelväggar i förra veckan, och de (HJ Husisolering) gjorde även det i träkåkar med lösningar som din. Blir tydligen ett litet hål uppe i varje fack, så det är ju inte jättekul om man just tapetserat...

Fick dra ner värmen två grader i huset efter en dag. då var det 23,5 grader på bottenvåningen. :D
 
Mikael_L
robsarve skrev:
Sprutade in frigolitkulor mellan mina tegelväggar i förra veckan, och de (HJ Husisolering) gjorde även det i träkåkar med lösningar som din. Blir tydligen ett litet hål uppe i varje fack, så det är ju inte jättekul om man just tapetserat...

Fick dra ner värmen två grader i huset efter en dag. då var det 23,5 grader på bottenvåningen. :D
Intressant info.
Nu gällde frågan innerväggar ;)

Men jag förstår, metoden går ju att applicera även här.

Någon här på forumet har förordat ihopknycklade dagstidningar och reklamblad som väggfyllning, men det är väl inte så speciellt lätt att få in via något litet hål...
Vill man få bort egenljudet i väggen så funkar det med det mesta i isoleringsväg, om du däremot är ute efter lite mer isolering av ljudet mellan rummen så behöver du lite mer tyngd i materialet, framförallt om det är basljud som ska dämpas.
 
Om du har endast vertikala reglar borde du lätt kunna blåsa in cellulosa-ull genom små hål i övre kanten av väggen. Isolering går väl under flera benämningar på forumet; eko-ull, ekovilla. Ull-blåsare skall väl gå att hyra från enstaka bygghandel. Om maskinen klarar av att mata ut kutter/sågspån, kanske detta fungerar bättre som ljudisolerare - vet inte vad som har mer tyngd. Om du vill ha bort "allt" basljud bör du ju bygga svävande golv och väggar enligt musikstudio-tänket.
 
Mikael_L
Kan du komma åt facken ovanifrån, genom att borra i hammarbandet (heter det så, den liggande regeln ovanpå de stående), uppifrån vinden eller nåt sånt?

en tanke
 
Tjänar man något i uppvärmningskostnad på att fylla innerväggarna med någon sorts isolering?
Finns det några andra fördelar/nackdelar med att fylla upp innerväggarna?

Vi har samma problem vi med att ha helt tomma innerväggar på övervåningen och en bit av innerväggarna nere.
 
Mikael_L
Du tjänar inget på uppvärmning om det inte är så att du har någon ouppvärmd del av huset (då kan du likna väggen vid en yttervägg).
Fördelen är ljud, eller rättare sagt ljuddämpning.
Nackdelen är kostnad arbete/material.

Vid brand kan stenull/glasull-fyllning vara en fördel, spån/papper/och andra brännbara matr vara en nackdel. Jag tror dock inte man ska överdriva betydelsen av det här, har du t.ex. gipsskiva så tror jag huset redan är räddningslöst när branden nått genom gipset. (men en brandingenjör kanske inte alls håller med mig)
 
Mikael_L skrev:
Du tjänar inget på uppvärmning om det inte är så att du har någon ouppvärmd del av huset (då kan du likna väggen vid en yttervägg).
Fördelen är ljud, eller rättare sagt ljuddämpning.
Nackdelen är kostnad arbete/material.

Vid brand kan stenull/glasull-fyllning vara en fördel, spån/papper/och andra brännbara matr vara en nackdel. Jag tror dock inte man ska överdriva betydelsen av det här, har du t.ex. gipsskiva så tror jag huset redan är räddningslöst när branden nått genom gipset. (men en brandingenjör kanske inte alls håller med mig)
...frigolit/cellplast avger mycket och giftig rök när det brinner!
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
...frigolit/cellplast avger mycket och giftig rök när det brinner!
Och kanske t.o.m innan det faktiskt börjar brinna, kan jag tänka mig. Men cellplast i innerväggar skulle av alla möjliga andra skäl vara riktigt puckat!

Fast med frigolitkulor i väggen blir väl samma effekt vid ev brand... (som ett tips angav)
 
Kommer förmodligen att skära upp gipsväggen mellan reglarna (i varje fack) med en lagom bred remsa så jag kan klämma in en vanlig 45 isolering, sätta tillbaka gipsremsan och köra ytterligare ett gipslager på det på varsin sida om väggen. Blir väl lite mer jobb än jag hade tänkt mig...men det blir nog bra.

Tack för alla synpunkter och kommentarer.
 
när du då petar tillbaka gipsen se till att spackla den innan du fläskar på nästa lager.... Så får det iaf en funktion....
 
Mikael_L
zankan skrev:
när du då petar tillbaka gipsen se till att spackla den innan du fläskar på nästa lager.... Så får det iaf en funktion....
Hur menar du nu?
Menar du limmar...?
 
Mikael_L skrev:
Hur menar du nu?
Menar du limmar...?
nej tätar skarven... Om man sågar gipsen och sedan sätter tillbaka den samma så bör man spackla skarven mellan bitarna i detta lager för att göra det tätt... för att få ett bättre total resultat. Hål är onödigt och skapar mer bekymmer än man kanske tror.. Men det skadar inte att limma lager 2 på lager 1 för att få ett homogenare resultat som styr egenfrekvens men det är lite överkurs....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.