Hej, en firma gav oss en offert inklusive rot-avdrag, som de sedan, efter att ha påbörjat arbetet bad om mer pengar för, vilket vi tyckte var rimligt och gick med på. (från 25 000 till 31 000). Nu visar det sig att de inte kan göra rot-avdrag för att huset är nybyggt, vilket de visste. Därför vill de fakturera oss 10 000 till. Behöver vi betala eller är vad är det som gäller (om avtalet inte säger något om vem som ska bekosta kostnaden ifall rot inte kan ges)?
 
Normalt sett är det ditt problem om du inte har rätt till avdraget. Men om det beror på brister i företagets underlag får de stå för det. Exemplet i länken ovan är just ett sådant fel som konsumenten omöjligen kan påverka.
 
Normalt står det finstilt att du som beställare får betala om ROT-avdrag inte medges. Det är ditt ansvar som fastighetsägare att ha koll på ditt eventuella utrymme för ROT.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Dingdoong skrev:
Hej, en firma gav oss en offert inklusive rot-avdrag, som de sedan, efter att ha påbörjat arbetet bad om mer pengar för, vilket vi tyckte var rimligt och gick med på. (från 25 000 till 31 000). Nu visar det sig att de inte kan göra rot-avdrag för att huset är nybyggt, vilket de visste. Därför vill de fakturera oss 10 000 till. Behöver vi betala eller är vad är det som gäller (om avtalet inte säger något om vem som ska bekosta kostnaden ifall rot inte kan ges)?
Varför tycker du ens att byggfirman ska stå för ditt rotavdrag? Firman gör rotavdraget åt dig. Om dom inte får pengarna den vägen så är det väl självklart du som måste betala.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Varför tycker du ens att byggfirman ska stå för ditt rotavdrag? Firman gör rotavdraget åt dig. Om dom inte får pengarna den vägen så är det väl självklart du som måste betala.
Jag säger inte att jag tycker a eller b, men om en firma erbjuder ett pris med rot-avdrag, när de vet (om de vet) att avdraget inte kommer gå igenom, så kan jag tycka att det isf är lite fult att komma med en lägre offert för att få jobbet, fastän man vet att man då kommer kräva mer pengar senare. Jag säger inte att det är så, men jag säger inte heller att det inte är det. Dessutom, om man läser lite av artikeln som länkades ovan så står det ju uttryckligen att det är entreprenören som ska betala. Sen om det är rätt eller fel kan jag tycka beror på situationen.

"Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas. Entreprenören kan inte kräva att konsumenten betalar det belopp som skulle ha ersatts genom ROT-avdrag. "
 
Varför ska hantverkaren ha koll på om du är berättigad till avdrag. De ska ha koll på att arbetet och redovisningen uppfyller kravet för avdrag. Men om du är berättigad till avdrag kan de inte förutsättas ha koll på.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska hantverkaren ha koll på om du är berättigad till avdrag. De ska ha koll på att arbetet och redovisningen uppfyller kravet för avdrag. Men om du är berättigad till avdrag kan de inte förutsättas ha koll på.
Men borde de inte då redovisa offert som anger kostnaden både med och utan ev. ROT? :)
 
B Byggsnyggen skrev:
Men borde de inte då redovisa offert som anger kostnaden både med och utan ev. ROT? :)
Själv tycker jag som så att får man en offert som bara är inkl ROT, då ska hantverkaren stå för ev avslag.
Finns priser med både med och utan ROT så då får jag som köpare stå för mellanskilanden vid avslag (om skatteverket nekar pga att jag inte är berättigad) och hantervekaren för mellanskillnaden om det beror på att hanverkarens underlag till skatteverket strular (tex att de skickar in försent)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Men borde de inte då redovisa offert som anger kostnaden både med och utan ev. ROT? :)
Jo, det borde de göra oavsett.
 
D Dingdoong skrev:
Jag säger inte att jag tycker a eller b, men om en firma erbjuder ett pris med rot-avdrag, när de vet (om de vet) att avdraget inte kommer gå igenom, så kan jag tycka att det isf är lite fult att komma med en lägre offert för att få jobbet, fastän man vet att man då kommer kräva mer pengar senare. Jag säger inte att det är så, men jag säger inte heller att det inte är det. Dessutom, om man läser lite av artikeln som länkades ovan så står det ju uttryckligen att det är entreprenören som ska betala. Sen om det är rätt eller fel kan jag tycka beror på situationen.

"Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas. Entreprenören kan inte kräva att konsumenten betalar det belopp som skulle ha ersatts genom ROT-avdrag. "
Att Svea Hovrätt ansåg att entreprenören ska stå för fiolerna är lika sjukt som att du verkar tycka detsamma. Det var många som inte gjorde ett rotjobb efter den domen. Att lägga över ansvaret på en enskild hantverkare att ta reda på vilka som är berättigade till rotavdrag eller inte är helt sjukt enligt mig.
OM det är så att din hantverkare känt till att ert hus var så nybyggt att ni inte skulle få rotavdrag men ändå lämnat en offert med rotavdrag köper jag din resonemang. Men bara då.

En hantverkare ska hålla reda på fruktansvärt mycket regler idag. Att inte tänka på att fråga hur gammal en bostad är tycker jag faktiskt är mänskligt.
Kanske inte ur juridisk synvinkel dock. Så du kanske har en chans att vinna beroende på hur ert avtal ser ut...
 
I det fallet var det ju hantverkaren som hade ett undermåligt underlag. Jag ser det som orimligt att kunden ska stå för sådana missar.
 
  • Gilla
MrX2 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Själv tycker jag som så att får man en offert som bara är inkl ROT, då ska hantverkaren stå för ev avslag.
Även om du inte har skatt att kvitta mot?
 
A AndersS skrev:
Även om du inte har skatt att kvitta mot?
JA! (om de endast angett ett pris med ROT)
Varför?
Därför att det är ett jävla otyg att inte ange både med och utan ROT.
Klarar de inte av det(att ange med och utan) och det blir avslag ,taskigt! Det lär de att nästa gång ange både med och utan på offerten.

Har de som sagt prisuppgifter där både med och utan ROT står i offerten är det jag som beställare som får stå för det om jag inte är berättigad.

Okej jag har rätt hård grund syn på detta, men ska tillägga att jag har erbjudit mig att betala mellanskillnaden då en hantverkare skickade in begäran om ROT för sent (för att han gjorde så innih-vte bra jobb till priset han tog). Den hantverkaren tyckte att det var hans problem och ville inte att jag skulle betala det. Ska anlita honom igen nu då jag kommer till nästa steg i renoveringen där han behövs. Kvalité vinner :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att lägga över ansvaret på en enskild hantverkare att ta reda på vilka som är berättigade till rotavdrag eller inte är helt sjukt enligt mig.
Jag säger inte att det är rätt, men det har ju visat sig vara lätt löst med en standardfriskrivning i avtalet. Ett ickeproblem i allt väsentligt nu när det är känt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.