S
Hej,

Bilden visar ett av fyra lika stora utrymmen i vår krypgrund. Delen på bilden är också indelad i 3 lika stora delar/fack som avgränsats mellan varandra med betong. Denna delen av krypgrunden är den lägsta av de fyra. Zoomar man in så ser man nivån på ytan längre fram är ca 1 meter högre (sandfyllt).

Som man också ser på bilden så ställer det sig vatten längst hitåt på bilden. Nivån är jämn och hamnar alltid ett par cm från betongkanten. (Ganska nyutpumpat på bilden)

Nu undrar jag om en lösning kan vara att fylla ut hela detta nersänkta utrymme med singel, till där jordytan på kanterna är ungefär, för att sen plasta in golvet och sätta in en krypgrundavfuktare?

Anledningen till att just detta utrymme, av de fyra krypgrunden är indelad i, är så låg är att det stått en gammal oljetank där tills igår då den avvecklades.

Alla tankar och tips mottages tacksamt!
 
  • Låg del av krypgrund med betongväggar och vattenansamling, nyligen avlägsnad oljetank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inträngande ytvatten när det regnar pga dålig dränering ?
eller
Högt grundvatten ?

Beroende på ditt svar så är åtgärden olika. Är det högt grundvatten så hade jag satt en pumpgrop på lägsta nivån. Det är en enkel och billig lösning. Gör du själv på en förmiddag och 1000 kr i material.
 
S
I InsidersUnited skrev:
Är det inträngande ytvatten när det regnar pga dålig dränering ?
eller
Högt grundvatten ?

Beroende på ditt svar så är åtgärden olika. Är det högt grundvatten så hade jag satt en pumpgrop på lägsta nivån. Det är en enkel och billig lösning. Gör du själv på en förmiddag och 1000 kr i material.
Vi har haft huset lite för kort tid för att svara på den frågan. Men jag har pumpat ut allt vatten vid två tillfällen, och även utan regn så återgår det till samma nivå. Min gissning är högt grundvatten.

Hur funkar en pumpgrop? Och ska man även plasta in golvet och köra avfuktare på det?

Fukten där nere mäter ca 80-85 just nu.
 
Gräv ett runt hål i golvet, kan räcka med 30-50 cm djupt, helst så du kommer under klacken på sulan. Köp en stor rund bygghink som du borrat ett gäng hål i. Ställ ner den i hålet och fyll utanför hinken med grus utan nollfraktion. Ställ en dränpump i hinken, led ut vattnet genom en väggventil eller till avlopp inne i källaren om du har det.

Köp en dränpump med elektrisk nivåkännare då kan du suga ner till botten av hinken(med vippa så måste du ha ett mycket större hål/hink).

Du behöver inte göra något mer i källaren, du har ju nu sänkt grundvattennivån till under golvnivå. Källargolvet kommer bli torrt.
 
S Snickesnickarn skrev:
Vi har haft huset lite för kort tid för att svara på den frågan. Men jag har pumpat ut allt vatten vid två tillfällen, och även utan regn så återgår det till samma nivå. Min gissning är högt grundvatten.

Hur funkar en pumpgrop? Och ska man även plasta in golvet och köra avfuktare på det?

Fukten där nere mäter ca 80-85 just nu.
Hej,
Jag ser att tråden är gammal men jag undrar om det blev en lösning/åtgärd på bekymret?
Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.