B
Såg denna produkt:
https://shop.byggahus.se/products/stubbskorsten?utm_source=byggahus&utm_medium=nyhetsbrev

Jag kände inte till den, men har använt mig av liknande teknik.

1) vänta minst 1år efter att man fällt trädet.

2.) gräva runt stubben, ca 10 cm under markytan ca 10 cm utanför stubbens bark.

3.) Ställer sedan ett oljefat utan botten över stubben. Oljefatet har några få små hål (typ ca 2-4 cm i dess nedre del, för tillförsel av luft.

4. Monterar en liten fläkt som sitter på ett järnrör, och riktar in den mot stubben. I mitt fall är det en gammal hårfön som sitter monterat på ett 1.5 meters järnrör med ca 50mm, men diverse ventilatonsfläktar skulle säkert duga. Luft tillförs på rätt ställe, och blåser bort aska, som annars kan lägga sig över stubben och förhindra den från att brinna upp.

5. Justerar vid behov utloppet från oljefatet med ett lock, för att reglera draget så det blir lagom.

5. Fyller på med lite lagom med torr ved, och tänder. Diametern på veden ska vara "rätt", för mycket väldogt klen ved brinner snabbt och ger glöd direkt (som kanske lägger sig uppepå stubben, och förhindrar syre från att nå stubben) och för grov ved brinner inte tillräckligt varmt (mycket ryk och dålig verkan).

6. Justera fläktens position och flöde i takt med att det brinner, och fyll på med mer ved om det inte räcker.

Resultatet blir som produkten ovan visar, men i princip gratis stubbborttagning (då ved är billigt, I alla fall för mig).

Ovanstående metod har jag kört på flera stubbar med framgång. Det ryker inte speciellt mycket när man eldar med torr ved, men är det i stadsmiljö kanske man ska byta ut ved mot kol.

Jag använder mig av lövved, då barrved ger lite stickande rök annars delvis under eldförloppet.

Hoppas nån har nytta av tipsen.
 
  • Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
Om man har några tomma oljefat stående hemma.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om man har några tomma oljefat stående hemma.
Har inte alla det i "bra att ha lådan"? :crysmile:
 
B BSOD skrev:
Ovanstående metod har jag kört på flera stubbar med framgång. Det ryker inte speciellt mycket när man eldar med torr ved, men är det i stadsmiljö kanske man ska byta ut ved mot kol.
Borde det inte bli varmare (=bättre) också om man använder kol?
 
Krilleman
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Har en stubbfräsare bokad till på torsdag, tar 20 min sen är skiten väck istället för alla husmorsknep som tar allt från veckor till år.
 
Så här gör man.
Stubbfräs i arbete framför trädstubbar och tjocka rötter med ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen avverkad trädstubbe med färskt sågsnitt, omgiven av jord och sparsam vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rotbränder är ju riktigt läskiga. Låter vanskligt att elda bort stubbar :surprised:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.